S/Y Emma Startet 8.Februar.2009 Del på Facebook Startet 8.Februar.2009 (redigert) Jeg skal i slutten av februar seile en båt opp langs vestlandskysten (såfremt været tillater det). Det er uansett meget stor sjanse for at dette blir både kaldt og vått. Nå eier jeg ikke den helt store klesgarderoben for en slik tur (har bare termodress, ullgensere og regntøy), og tenkte derfor å investere i noe skikkelig utstyr. Min far mener jeg må kjøpe en overlevelsesdrakt (sikkert lurt dersom jeg faller i vannet når det er minusgrader ute). Har sjekka litt rundt på nettet, men det er tilsynelatende få steder man får kjøpt slikt! Fant disse to: Atlantic Class MS-195 Ekstrem værbeskyttel/flytedrakt/ overlevelsesdrakt fra Mustang Regatta overlevelsesdrakt Er dette noe å satse på, eller er det "overkill" å bruke en slik drakt? Er det kanskje bedre å investere i en flytedrakt? Redigert 8.Februar.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sun Flyer Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 En slik fladen-drakt er helt greit så lenge man sitter i ro. Når man beveger seg blir det utrolig klamt. Men det er en billig løsning som man kan leve med en stund. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Enig med Sun Flyer vedr flytedress type Fladen, Mustang eller Regatta. Greit når man sitter stille. Ved seiling, når man skal bevege seg litt bruker jeg typisk: Helly Hansen Lifa (superundertøy) underst.Ett eller to lag med ullundertøy - avhengig av hvor kaldt det erFleece genser + treningsbukse/tynn overtrekksbukse.Pustende seilklær. Jeg har f.eks XM T-8000. Fåes kjøpt på Seatronic. Synes den virker minst like bra som langt dyrere seilklær jeg har hatt tidligere.Forede gummistøvler. Har noen Tretorn nå som er greie, men litt tunge. Vanlige gummistøvler med ullsokker i går også. Regner med at du ikke vil spandere flere tusen på seilerstøvler i skinn som første investering. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirKS Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 For å holde deg varm så må du holde deg tørr. Pustende klær er et "must". Unngå bomullsklær, følg rådene til Surprise - mange tynne lag av ull eller fleece. En stor del av varmetapet er fra hodet. Du bør derfor bruke lue. Disse overlevelsesdraktene er for tette, og du blir klam og kald. Sikkert fin hvis du faller uti, noe som overhode ikke anbefales - særlig ikke vinterstid. Har brukt den gamle XM-modellen fra Seatronic en del år og den er helt ok. Prisgunstig. Geir Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Takk for tipsene Jeg skal passe på å ta med mange lag med ullklær. Min svært så bekymrede far gikk forresten med på å delfinanisere MS-195 overlevelsesdrakten, så jeg bestilte den. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
jupan Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Takk for tipsene Jeg skal passe på å ta med mange lag med ullklær. Min svært så bekymrede far gikk forresten med på å delfinanisere MS-195 overlevelsesdrakten, så jeg bestilte den. Hehe, der ser du. Et godt triks for å få økonomisk støtte er å skremme de litt ;) "Det er jo lett å bli overrasket av tåke", vips, så er radar og ny kartplotter installert, sponset av far :D Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Et lite tips hvis du bruker lue og vanlig oljehyre er å få tak i en god caps som er litt varme i, skjær vekk eventuell metallknapp på toppen og bruke denne sammen med øreklokker. Går greit å bruke under oljetrøye. Klokkene holder capsen på plass og du fryser ikke på ørene. Går selvfølgelig å bruke klokker utenpå vanlig lue men hetta på trøya kommer ofte for langt ned. Skyggen på capsen holder den oppe. Er blitt avhengig av denne kombinasjonen for jeg har konstant hodepine i mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Forede gummistøvler. Har noen Tretorn nå som er greie, men litt tunge. Vanlige gummistøvler med ullsokker i går også. Regner med at du ikke vil spandere flere tusen på seilerstøvler i skinn som første investering. Anbefaler seilstøvler fra SailBoot. De er varme, 100% vanntette og har godt grep på våte dekk. De er verdt prisen. Gummistøvler kan fort bli veldig kaldt. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Arild Iversen Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 (redigert) Støtter tipset angående Sailboot. Har et slikt par selv, og de er det varmeste jeg har hatt på beina i båt. Kanskje det viktigste av allt er å holde seg ombord. Vinterseilas med isete og glatte dekk er en utfordring, og havner en ufrivillig i havet er en i alvorlig trøbbel. Må en ut av cockpit må sikkerhetsline benyttes, gjerne så kort at en fysisk ikke kan gå over rekkea. Ellers ull, ull og ull med vind og vanntett, men pustende seilklær ytterst. God tur forresten Redigert 9.Februar.2009 av Arild Iversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Min svært så bekymrede far gikk forresten med på å delfinanisere MS-195 overlevelsesdrakten, så jeg bestilte den. Tillater meg til å tvile på om den blir mye bruk, men dersom du synker, og har tid til å ta den på deg - så kan den redde livet ditt. Et tips. Dersom du må ta den på og har hastverk - ikke ta den på under dekk. Båter synker ofte med enden først, og det er så mye oppdrift i en slik drakt at det er svært vanskelig å svømme i "nedoverbakke". Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Etter og ha prøvd en del dyre og fensye seildrakter med alskens slaka gorteks og hva det nå heter er jeg nå tilbake i oljehyr. Det er det eneste som holder deg helt tør en hel dag med styrtregn og skvett. I tilegg er det også svært enkelt og tørke i motsettning til en del av det mer fensie utstyret. Ha got med ulklær under og et par digre srøvler med plass for soler og to par ullester. Bruk en skikkelig lue med brem (bjørnfitte) under hetten på oljehyret som snøres og du vil holde deg tør og varm. Det er jo ikke mye jeg gjør rent fysisk på dekk når jeg seiler, styringen tar autopiloten så mine aktivitet blir kun og justere lit på seilene. Da er det gott og være skikkelig kled et par slalombriller er ikke og forakte om du får noen minusgrader og skvett. Selv bruker jeg et dykkerhansker på hendene om det er skikkelig våt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Hva med redningsvest? ser ikke at det er nevnt? Som lue ville jeg kjøpt noe sånt som Lowe alpine cap eller lignende. Vanntett og varm. Ståltråd i skyggen slik at den kan bøyes til ønsket form. Og feste for hakestropp slik at den ikke blåser avgårde. Ville også hatt en ansiktsmaske i neopren i lomma, godt å ha når sjødrefsen blir for ille. Skikkelig oljehyr, som BMP nevner, er vel det som brukes av yrkesfiskerne vinterstid. Ikke mye gørr-teks der i gården Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BMP Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Om man ikke benytter hetten på oljehyret vil mesteparten av vannet som trefer hodet renne ned i nakken og det er ubehagelig. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Har både "bjødnafitta" og Lowe alpine cap men for meg så er det solid caps og øreklokker som funker best. Våt blir man som oftest ned til "tempmåleren" uansett hvor mye man snører til hetta. Varmen i fingrene kommer raskt tilbake hvis man bruker varmt vann. Å ha dobbelt sett av klær og fottøy er lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Skal du seile ville jeg hatt et skikkelig seilsett. XM- 8000 settet til Seatronic er helt OK. Innenfor der: Tenk ull ull ull, eventuelt fleece genser og bukse over ullundertøy. Ullundertøy holder deg varm selv om du blir litt våt (fra svette eller utenfra) Men minst like viktig er at det holder lengre tids bruk uten vask. Superundertøy er etter min mening kun brukbart for en rask tur i lysløype og etterfølgende runde i vaskemaskin. Som andre har nevnt er et par seilstøvler med tykke ullsokker helt greit. Men pass på å få de med skikkelig såle beregent på seiling - i den grad det er mulig. Alle "seilstøvler" jeg har sett i vanlige skoforretninger det siste er bare juks og ikke beregnet på seiling. På hodet må du ha noe i ull som ikke er for tykt så det får plass under hetten eller en sydvest. Den løse ull-halsen man får kjøpt på overskuddslager fra hæren er kjempebra som kombi hals/balaklava/lue. På hendene er det beste pris/ytelse jeg har funnet fiskerhanser: forede gummihansker. Vil du spytte i mer penger er gore-tex votter med plass til ull-votter inni glimrende. Vil fraråde neoprenhansker, det fungerer dårlig, de blir våte og kalde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.