enter4u Startet 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2009 Er kanskje dumt å diskutere med damer på nettet ang påhengere. Men hun her har jobba med Mercury og Mercruiser. Altså! Jeg påstår at gamle Mariner og Yamaha er dønn like Jeg hadde en 4hk Mariner, og kompisen min en 4hk Yamaha. under dekselet er dem like. Gjelder det flere modeller og hvilke årstall??? Har nemlig satsa ei flaske vin :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Du kan nok kreve vinflaska allerede nå, men send en IM til Droll for full oversikt over årsmodeller og Hk.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
enter4u Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Jeg vil gjerne ha det dokumentert her i denne tråden. Også sender jeg henne linken :lol: Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Små Mariner var Yamaha, store var Mercury. Så da blir det kanskje uavgjort - eller? Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
motor Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Dette gjaldt vel på 70 tallet og tidlig 80. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Mariner og Yamaha var heller ikke like år for år. Mariner var fjorårets Yamaha-modell. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Hvorfor er det sånn? Altså. Når man kjøper Mariner, så vil man ha Mariner. Og ikke noe annet Hvem er best tjent med dette da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Når man kjøper Mariner vil man ha en Mariner-forhandler. Men det er jo ikke nødvendigvis Mariner man vil ha ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 slik har nå det alltid vært. dagens små mercury er nå tohatsu.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 (redigert) og johnson var evinrude, men ble suzuki innimellom... mens VP og mercruiser V8 er GM. Redigert 8.Februar.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Altså. Når man kjøper Mariner, så vil man ha Mariner. Hvem er best tjent med dette da? Det ligger i det du sier, produsentene selvsagt. De som ikke liker Yamaha kjøper kanskje Mariner. De færreste som vet at de er tilnærmet like. Samme med Evinrude/Johnsen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 stadig aktuelt tema det der da ikkje alle produsenter har firtakt i små utgaver. men det kan nå være forskjeller likevel spesielt mht til betjening av motorene. som den kombinerte gir/gass hendelen til mercury feks. dette hadde vel volvo penta med i gamle dager såvidt eg kan huske? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Når man kjøper Mariner, så vil man ha Mariner. Og ikke noe annet Kan bare opplyse om at nye Mariner motorer ikke lenger blir produsert. Navnet Mariner blir etterhvert faset ut ifølge Brunswick Marine. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Posisjoneringer i markedet med forskjellige navn/brands, er ikke noe fenomen for outboardbransjen. Det skjer i de fleste markeder. Det handler i stor grad om imagebygging blandt produsentene av kapitalvarer. Men f.eks. i daglivarebransjen er det ofte produsentenes eventuelle ledig produksjonskapasitet, som er gjenstand for å kunne levere gitte volum utover ordinær produksjon uten å øke de faste produksjonskostnadene. Man kan da prestere å kjøpe den samme spagettien, i to forskjellige innpakninger, men prisen skiller kanskje 30%. (it happens all the time ) De som er spesialister på dette er el- bransjen (brune- /hvitvarer) og ikke minst klokkeprodusenter(armbåndsur). Når det gjelder forholdet Mercury - Mariner, så har man åpnebart posisjonert Mercury til markedet med stekest image, men Mariner har vært rettet mot markedet for de som har vært mest prisbevist. Det som er morsomt, er at mange har sterke formeninger om at den ene er langt bedre enn den andre , på tross av at under lokket er det aller meste helt likt ! Når det gjelder Mercury/Yamaha er jeg neimen ikke sikker på hvem har posisjonert seg hvor Fordelen kan være at man går til en Mercuryforhandler for å kjøpe deler til en 200 Optimax, og konstaterer at delen må bestilles med 4 ukers levering, så kan det godt være du får delen hos Marinerforhandleren 'rett borti gata' Forvirrende.......ja!!! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Mariner oppsto vel på 70-tallet som et samarbeid mellom Mercury og Yamaha. Da var motorene opp til 60hk Yamaha - med unntak av 50hk, som var Mercurys 4-syl "classic fifty". Alt over var Mercury. Så, såvidt jeg husker, på slutten av 80-tallet engang begynte samarbeidet å skrante litt, og mercury motorene fant veien nedover i størrelse. Senere fant Mercury og Yamaha sammen igjen , og samarbeidet om 4-taktere, der Yamaha utviklet blokkene. Også dette samarbeidet ble kjøligere etterhvert, og nå er det vel ikke mye Yamaha basert igjen i Mercurys sortiment...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TrondT Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Når jeg kjøpte 5-hesteren min så sa selgeren at han beklaget, men var tom for Mercury-deksel. Hadde han hatt flere kunne jeg valgt om jeg ville ha Mariner eller Mercury utenpå, inni var det samme motoren... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Honduras Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Hadde han hatt flere kunne jeg valgt om jeg ville ha Mariner eller Mercury utenpå, inni var det samme motoren... Tohatsu Har en selv, kjempemotor Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Haba Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 (redigert) Hei. Mariner 4/5 hk og Tohatsu 5 hk, (muligens også Mercury 5hk) var identiske motorer, kanskje fra 1995 -og til ? Mariner 4hk var svært populær, den er pålitelig og ikke minst den kan enkelt konverteres til 5hk. Jeg har en selv og svært fornøy med den. Redigert 9.Februar.2009 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 (redigert) Jeg kjøpte min sommeren 07, overligger fra 2006 Og jepp, superfornøyd så langt TrondT red: det er jo blitt 2009... Redigert 9.Februar.2009 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Nils1 Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Jeg har en Mariner Optimax 90 HK Naboen har en Mercury Optimax 90 hk begge 2005 modell. tar du av dekslene - er det klin umulig å se forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Men hva med vinflaska? Det er jo det vi lurer på, ikke gamle påhengere! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Akora Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 mens VP og mercruiser V8 er GM. Det var vel en litt for generell beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Hvorfor er det sånn? Altså. Når man kjøper Mariner, så vil man ha Mariner. Og ikke noe annet. opprinnelig var Mercury ment for innenlands i USA,mens Mariner var for eksport. Så ble også de små Mariner ofte produsert av Yamaha i starten,mens senere ble de produsert av Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Da har jeg fått svar. fra helt i begynnelsen på 90 tallet, muligens noe før, var 4 takter 75 hk opp til 115 hk mariner og yamaha helt like. de aller minste motorene var like med tohatsu. mariner og og yamaha har en liten forskjell med dragass og skyvegass, ellers like på de minste motorene en viss periode. mercury og mariner er dønn like fra minste motorene til de største motorene, identiske helt ned til minste lille skrue, før dekslet har blitt satt på. pr i dag så har disse også lik farge. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Kan nesten se ut som du har fått med deg alt der gitt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.