Jump to content

Mercruiser V8, har problem med start

Oberst

Recommended Posts

Hei, har akkurat kjøpt meg min første båt. En Bayliner 2050 capri med en V8, men har hatt litt problem med og få start på motor når den er kald. Har ikke fått byttet plugger ennå, noe jeg tror kan hjelpe.....Andre som har hatt samme problemet? Har hørt fra mange at den "DRIKKER" bensin siden det er forgasser, i forhold til innsprøytning....Er det tilfelde??? :confused: Båten gjør ca 45knop på maks, hva er det da mest gunstige og marche på????? Båten er 21fot og veier 1700kg :smiley: ...

Drikker bensin det kan jeg vedde på, men det er en liten og lett båt du har, så ekstremt kan det da ikke være .. Har selv 7,4 MPI, denne er pussig nok tungstartet når varmegradene synker. Har ikke sjekket hvorfor.

De i min havn pumper mye bensin inn før de starter. et annet poeng er at disse motorene krever mye strøm til start.

Hvis det er en 7,4 liter 4-ports forgasser på 330 hk, kan du forvente 90-95 liter i timen på maks, og 50-70 liter i cruising... tommelfingerregel er at du trekker av 10% på maks oppnådd turtall, da har du marsjfarten, men det anbefales å ligge av enda litt mer, så marsjfart er så mangt, ligg i den farten du selv syntes er btra men med minimum 10% av maks pådrag under. Angående forbruk mener jeg å ha blitt fortalt at forgasserversjonene er 15-20 % tørstigere en innsprøytningsmotorene.

Denne båten planer vel rundt 20 knop, og har en toppfart på 45 knop. Marsjfart er så mangt, jeg beskriver marsjfart som en fart en kan holde kontinuerlig over tid, å få det til å høres ut som at ved uttak av la oss si 30% av motoreffekten (20/45 knop) er vel litt "missvisende" Snakker vi økonomifart, er det noe annet, det er typisk like over planingsfart for planende båter ja.

Grattis med ny båt og helt sikkert kjempefin motor!

Hvis det er en 21 foter er det nok en 5 eller 5,7 liter. Denne er hyggelig på forbruket med den båten skulle jeg tro.

Ville tippet 15-20 liter på blandet kjøring og 25 liter på cruising 25-30 knop.

Hadde en 23foter med 5,7 liter (275hk), forbruket lå omkring der.

Ang. start kan det være så mangt, begynn med nok strøm som nevnt og service light med filter, plugger etc.

Ellers er de glad i en knert når de er kalde.

På denne årstiden skal det ikke mye frossent vann i bensinfilteret til før den er lei å starte :-)

Hvis du ikke MÅ fiske eller dra vannski denne uken, ville jeg nok vente å se hvordan den virket om sommeren for å se om problemet hadde noe med utetemperaturen å gjøre. Kan hende det ikke er så værst likevel :-)

Bør motoren startes med jevne mellomrom når den står på land? Er ferskvanskjølt så de har vell ingen ting og si om den ikke blir startet på sjøen....Satt inn en liten varme ovn i dag under preseningen, var så mye dugg rundt om i båten, så blir set vertfall ikke så rått under der... Dritt lei vinter no :wink:

Vist jeg ikke får spjeldet oppe når jeg starter er det nesten ikke vits og prøve, da går den bare sur..... Skall vell ikke være sånn at jeg ska bruke start gass ver gang jeg skall ha maskinen i gang....

du skulle kansje fått sett over den forgasseren ja om den går sur..

du kan fint starte den på land ja men du må ha vann til sjøvannspumpa ellers ødelegger du impelleren og ferskvannet koker på et øyeblikk. så om du har impeller i drevet så må du enten bruke klokker på vanninntaket eller sette i en stamp vann akkurat som på en påhengsmotor. men du trenger strengt tatt ikkje starte opp jevnlig.

Vi havnet vel på forgassseren,har hatt samme samme problemet selv.

Kan også være treghet i spjell til choke,blir fort sur med for mye filing.

Få noen som har utstyr til å justere forgasser,annet blir bare værre.

Ligger også en liten bryter ved gassstag,nesten som en miicrobryter,kan lure deg den også,se på den også.

Et tips når du setter båt på sjøen,sjekk jevnlig inntak på nedre drev,har lett for groe der,spesielt skjell,bruk en slags mønjelakk ikke ren lakk,den har ingen hensikt annet at det ser blankt ut før du setter ut.

Husk den motorn der tåler veeeeldig lite varmkjøring.

Har kjørt samme motor rundt 1500 timer fungerte bra,men krever jevnlig stell.

Varmkjøring?? Hva mener du med det? vere veldig forsiktig med med turtallet da, så motor ikke blir varm??? Har bare kjørt den no på vinters tid jeg... Og har da så vidt fått varme i motoren i de heletatt....Har INGEN erfaring med innbords motor, vert en del borti påhengs men det kan jo ikke samenlignes har jeg skjønt.... Takker for alle svar jeg har fått, ellers hadde det lett gått gale vist jeg skulle til og eksprimentere selv................

Varmkjøring får du visst ikke motor får kjøling,hekkagregat og påhengsmotor er på mange måter lik.

I drevet ditt ligger det en impeller som pumper vann inn i motor får å holde temp nede,det er det samme om du har ferskvannskjøling,det vannet må også kjøles ned.

Kjøp deg en bok over drev og motor da får du bedre forståelse om hvordan tingene virker og hvordan du kan gjøre lette rep selv

Har du båten på land? Du må for all del IKKE kjøre motoren uten å ha vann tilkoblet drevet. Da tar du livet av impeller/imp.hus og deretter begynner det å koste penger etersom du kjører istykker ting...

Som summer family sier, få deg en servicemanual for din motor og drev og bruk vinteren på å gjøre deg kjent.. Det kan spare deg for maaange ergrelser og myyye penger. Det er ikke så veldig kompliserte greier men det er endel enkle feil en absolutt bør unngå.

Meld deg inn her og be pent om hjelp så finner du kanskje manualene på nett :

http://www.baylinerownersclub.org

.

.

bmhe