Jump to content

Val av regulator til solcellepaneler

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg skal montera to 75 w solcellepaneler på båten. Panelene er ikkje laga av same produsent.

Eg treng regulator(ar)

Alle regulatorane eg har sett (på nettet) har diode for å unngå at batteria blir tappa når det er mørkt.

Imidlertid så har òg panela slike diodar, og dobbelt opp fører berre til ekstra spenningsfall.

Eg er takksam for tips til kva regulatorar eg bør kjøpa og kvar eg bør kjøpa dei.

Panela leverer maks 21,7 volt og maks 4,8 amp.

Båten har 12voltsanlegg.

Takksam for svar.

Ask

Hei.

Jeg vil på det varmeste anbefale MaxPower fra Naps. Du får den bl.a. hos Maritim. Mer om regulatoren her. Søker du på MaxPower her på forumet, finner du mer info.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Spenningstapet har liten betydning, det er strømmen som er viktig. Og faktisk har effektkurven for et panel med tomgangspenning på 20volt sin topp når utspenningen fra selve panelet er ca. 17volt. Så som trådstarter sier, blir det ca. 4,5A for et 75W panel. Men da 17volt er alt for høy spenning for batteriet, er det her denne "intelligente" laderen er genial. Sagt litt populistisk, så samler den opp alle disse 75 wattene, og mater strømmen ut med rett ladespenning til batteriene. Så ved 14,4volt ut, får en faktisk 5,2A inn til batteriet (14,4x5,2=75)! Genialt!

Disse tallene er selvfølgelig ideelle og teoretiske tall da en alltid har diverse tap som reduserer virkningsgraden, men det er dette hovedprinsippet MaxPower benytter seg av. Den har også forskjellige faser for ladingen, men de får de interesserte lese om selv i dokumentasjonen.

Og for at det ikke skal bli noen missforståelser, så har jeg ingen tilknytningen til firmaet Naps. Jeg er kun en fornøyd bruker der denne regulatoren er koblet mot 2x68W + 3x10W paneler.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På sidene til Alternativ Energi finnes en regulator som heter Steca PR 1515 (15A max). Den har jeg og den funker bra.

NAPS selger den også som sin egen. Da heter den NAPS et eller annet og koster en del mer, men det er samme greia.

Den har adskilt solcelle_inn, last_ut og batteri_inn/ut.

Dette gjør den ved bruk av mosfet-transistorer og ikke dioder. Det betyr et spenningsfall på under 0,1V i snitt for de små strømmene det her er snakk om.

I tillegg har den stort lcd-display med battmeterfunksjon. Du ser da hvor mye strøm som går inn og ut og hvor mange amperetimer som er ladet fra sol, ladet/tappet fra batteri og amperetimer forbrukt. Viser også spenning, men bare med en desimal.

Du kan koble dine 2 paneler i parallell direkte inn på denne.

Du kan bruke last_ut hvis du vil eller du kan la være.

Jeg har kjøleskapet koblet til denne utgangen på regulatoren. Det som kjøleskapet ikke bruker, sendes direkte til batteriet, men batterit er elektrisk adskilt via en mosfet.

En annen fordel er at jeg ser nøyaktig hva kjøleskapet bruker av strøm i døgnet.

Mange synes det er kjekt å se hva solcellepanelene egentlig gir av amperetimer i døgnet. Da er denne regulatoren et bra valg.

Redigert av Lotus (see edit history)

Lotus skreiv "Jeg har kjøleskapet koblet til denne utgangen på regulatoren. Det som kjøleskapet ikke bruker, sendes direkte til batteriet, men batterit er elektrisk adskilt via en mosfet.

En annen fordel er at jeg ser nøyaktig hva kjøleskapet bruker av strøm i døgnet.

Mange synes det er kjekt å se hva solcellepanelene egentlig gir av amperetimer i døgnet. Da er denne regulatoren et bra valg."

Takk for svar Lotus.

Får kjøleskapet ditt straum frå batteribanken dersom det ikkje får nok straum frå solcellepanel(a)?

Korleis er det eventuelt kopla?

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
I tillegg har den stort lcd-display med battmeterfunksjon. Du ser da hvor mye strøm som går inn og ut og hvor mange amperetimer som er ladet fra sol, ladet/tappet fra batteri og amperetimer forbrukt. Viser også spenning, men bare med en desimal.

Du kan koble dine 2 paneler i parallell direkte inn på denne.

Du kan bruke last_ut hvis du vil eller du kan la være.

Jeg har kjøleskapet koblet til denne utgangen på regulatoren. Det som kjøleskapet ikke bruker, sendes direkte til batteriet, men batterit er elektrisk adskilt via en mosfet.

Mange synes det er kjekt å se hva solcellepanelene egentlig gir av amperetimer i døgnet. Da er denne regulatoren et bra valg.

Jeg har samme regulator i båten, men dette fungerte ikke, jeg koblet opp ihht bruksanvisning - når jeg kjørte motor og lading fra dynamo gikk det tilslutt surr for regulatoren til solpanelet, den oppfattet ikke at det var lite strøm på batteribanken. Jeg måtte tilslutt sette opp regulatoren til å regulere på spenning, etter det har den fungert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...