Willing 31 Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Hei alle sammen lurer på om det er vanelig eller normalt att ventilene bør byttes på en AQD volvo41A etter bare ca 2200 timer? Har ht toppen inne til sjekk for innsugsventilene hos Sentrums diesel Tromsø. dem ringte i dag og sa att eg bør bytte både innsugs ventilene og eksosventiler på grunn av att de er på minmum av tykelse på talerkenen no nor dem har slipt dem. Er det noen som hvet hva det vill koste innsugs og eksosventilere. Quote Willing 31 Link to post
Hydrox Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Hvis ventilene måtte slipes og er kommet under minstemål er det ikke annet å gjøre enn å bytte dem. Hvis motoren har gått med for liten ventilklaring en periode forekommer avbrenning av setene på ventilsetene og det må da slipes mye. Mulig dette er årsaken til at ventilene dine må byttes. Pris..? Aner ikke... Quote Link to post
JonnyBoy Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Jeg betalte 1725,- for 10 ventiler til min båtmotor i fjor. Dette var hos firmaet Motorteknikk i Oslo. Ventilene som jeg skulle ha, er også brukt i en del bilmotorer. Jeg var dermed ikke avhengig av å kjøpe orginale marinedeler. Hvis du kjøper ventiler i orginale Volvo Penta esker, kan du sikkert multiplisere denne prisen et par-tre ganger (minst). Quote Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hydrox Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Vær oppmerksom på at ventiler kan være av varierende kvalitet alt etter driftområdet maskinene er bygget for. En marinemotor kan f.eks ha en bedre kvalitet på ventilene enn samme maskin levert som lastebilmotor. En marinemotor kjører i konstant "motbakke" og ventilene må tåle høyere temperaturer. Eksosventiler som blir utsatt for all for høy temp kan bli skålformet, de blir utette og man brenner setene og ventilene. Quote Link to post
Dieselboy Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Vil anbefale å ta kontakt med NORDIC MOTOR på Andslimoen !! Dem både reparerer og skaffer deler ! Quote Link to post
Recommended Posts