Jump to content

Volvo penta 41b plusser og minuser.


solnedgang

Recommended Posts

ja er vel røyk i oppstarten som er problem på noen .. men dette sies å forsvinne hvis motoren har ny type turbo har jeg blitt fortalt..

 

noen arrester meg hvis det ikke stemmer.

 

 

ellers så er det vel en fordel at det ikke finnes elektronikk på motoren .

 

KaRsK

Link to post

41B ryker lite.

 

Denne motoren med drev veier vel rundt 500 kg. Nå har jeg ikke spesielle kunnskaper rund dette, men blir ikke det litt mye i en båt på 1500 kg?

 

Brigg?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

det hjelper på med nye filtre og slik. i hvertfall gjorde det det på mine to :smiley: de røykte noe sinnsykt når eg kjøpte båten og etter en skikkelig runde med filter skift og et par tanker med hammerdown i dieselen er det blitt levelig. men selvfølgelig de røyker enda men ikke så en blir flau når mean starter de med andre tilstede

Link to post
41B ryker lite.

 

Denne motoren med drev veier vel rundt 500 kg. Nå har jeg ikke spesielle kunnskaper rund dette, men blir ikke det litt mye i en båt på 1500 kg?

 

Brigg?

 

Blir det for mye motor noengang? Neppe.

1500 kg båt + motor, drivstoff, etc er dette bare så vidt det holder.

Bella Fantino er 2100kg uten motor og KAD 43 er nesten litt lite synes nå jeg.

Syter om KAD 300 men kjerringa sier blankt NEI

Edited by Fjord-duden (see edit history)
Link to post

Ok, så fikk jeg bekreftet at jeg ikke vet :smiley:

 

31 Portofino: Sikter du til 41A eller 41B-motor(er)? Det har vel aldri vært spesielle røykproblemer ved oppstart på B-utgaven?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har en 40B med 290 drev. God motor, ryker ikke mer enn normalt, deritssikker.

MEN som 41b er det en tung volumiøs motor, tar veldig mye plass. HUsk du skal ha plass til vanlig service i motorrommet.

Ellers mener jeg at 41b er et fornuftig valg.

likeråfiske

Link to post
Har en 40B med 290 drev. God motor, ryker ikke mer enn normalt, .....

 

Du kan ikke sammenlikne 40 med 41 - 40 er siste forkammer motoren til Volvo. 41 har dysene rett i brennkammeret og skal ryke mindre. Jeg hadde 41B og den skal ryke litt under oppstart når den er kald - men ikke i nærheten av 41A. 41B har annen utforming på stempel, annen topp, høyere komp mm. 41A er laget med endel slakkere toleranser har jeg blitt fortalt. Ut fra min erfaring kan jeg ikke annet enn å skryte av 41B motoren jeg hadde..

Link to post

Vel, i første omgang på motorskiltet som sitter ved siden av dieselpumpa. Mangler dette er det lett å se eksosbremsen på A-versjonen som sitter på blokka under turboen, og styrer et spjeld på eksosbendet vha. et stag. B-versjonen ble vel introdusert i 1990 en gang.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Eg har 2 stk 41 A i kjelleren. De ryker men syns ikke de er så gale. Har sett det mye verre med samme motorer på andre båter. vet ikke om det er gjort noe oppgraderinger siden det er en import båt. men de starter med en gang nesten uten host og hark selv om det er kaldt i været

Link to post
Vel, i første omgang på motorskiltet som sitter ved siden av dieselpumpa. Mangler dette er det lett å se eksosbremsen på A-versjonen som sitter på blokka under turboen, og styrer et spjeld på eksosbendet vha. et stag. B-versjonen ble vel introdusert i 1990 en gang.

 

 

min er altså en 89 mod og jeg har ikke noe stag under turbo som går til eksos bend.

 

dvs : det står 89 på motoren foran nikkepumpe barbord side.. sammen med flere tall..

Link to post

Har i vinter overhalt en 89mod 41A motor som står i en 29 baltic

byttet da til 41b stempel og foringer,41A motoren har 16 i komp men B motoren har 17,5

Dette gjør noe med røyken ved oppstart,samt at diesel pumpa på A motoren er stilt inn på 190 er B motoren på 180 grader

Stempla på B motoren har en annen utforming de er spisse på toppen mens a er flate.

Du kan også se på om utluftinga er i topp deksle og ikke på egent filter i bakkant av motoren(noen b motorer har også utlufting i bakkant)

men det sikreste måten å se om det er en B motor er motor betegnelsen som sitter på en naglet plate på blokka under diesel pumpa

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...