solnedgang Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Skal ha motor i plattgatteren 24 fot 1500 kg kan 41b passe med 290 drev? Quote Link to post
båtn2 Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Det eneste minus jeg kan komme på med AQAD41 er at den ryker fælt når den er kald, ellers er det en kjempe bra motor Quote Quicksilver Link to post
KaRsK Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 ja er vel røyk i oppstarten som er problem på noen .. men dette sies å forsvinne hvis motoren har ny type turbo har jeg blitt fortalt.. noen arrester meg hvis det ikke stemmer. ellers så er det vel en fordel at det ikke finnes elektronikk på motoren . KaRsK Quote Link to post
Zach Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Er det MYE røyk ved kaldstart på 41B? Trodde dette var et 41A-problem. Quote Link to post
nimbuster Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Normalt ryker ikke en 41 B i nevneverdig grad. Litt akkurat når den er kald, men vesentlig bedre enn A. Quote Link to post
Brigg Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 41B ryker lite. Denne motoren med drev veier vel rundt 500 kg. Nå har jeg ikke spesielle kunnskaper rund dette, men blir ikke det litt mye i en båt på 1500 kg? Brigg? Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KaRsK Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 hvilken båttype er det snakk om ? Quote Link to post
SandAnker Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 ja er vel røyk i oppstarten som er problem på noen .. men dette sies å forsvinne hvis motoren har ny type turbo har jeg blitt fortalt.. KaRsK Blir dette også evnt. borte ved service på motoren? Quote Link to post
KaRsK Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Kan ikke tenke meg at det blir bedre med en service nei .. kan helt ærlig ikke svare på hva som får den til å røyke mindre , men er nok noen her inne med erfaringer rundt dette . Quote Link to post
Holmabåten Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 det hjelper på med nye filtre og slik. i hvertfall gjorde det det på mine to de røykte noe sinnsykt når eg kjøpte båten og etter en skikkelig runde med filter skift og et par tanker med hammerdown i dieselen er det blitt levelig. men selvfølgelig de røyker enda men ikke så en blir flau når mean starter de med andre tilstede Quote Link to post
Fjord-duden Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 (edited) 41B ryker lite. Denne motoren med drev veier vel rundt 500 kg. Nå har jeg ikke spesielle kunnskaper rund dette, men blir ikke det litt mye i en båt på 1500 kg? Brigg? Blir det for mye motor noengang? Neppe. 1500 kg båt + motor, drivstoff, etc er dette bare så vidt det holder. Bella Fantino er 2100kg uten motor og KAD 43 er nesten litt lite synes nå jeg. Syter om KAD 300 men kjerringa sier blankt NEI Edited February 10, 2009 by Fjord-duden (see edit history) Quote Link to post
KaRsK Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 skulle vel gå bra med den motoren i den båte ja .. jeg hadde 41 `r i min scand 7600 (24 fot) er vel ikke mange kg tyngre. Quote Link to post
Brigg Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Ok, så fikk jeg bekreftet at jeg ikke vet 31 Portofino: Sikter du til 41A eller 41B-motor(er)? Det har vel aldri vært spesielle røykproblemer ved oppstart på B-utgaven? Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Likeråfiske Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Har en 40B med 290 drev. God motor, ryker ikke mer enn normalt, deritssikker. MEN som 41b er det en tung volumiøs motor, tar veldig mye plass. HUsk du skal ha plass til vanlig service i motorrommet. Ellers mener jeg at 41b er et fornuftig valg. Quote likeråfiske Link to post
dante Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Har en 40B med 290 drev. God motor, ryker ikke mer enn normalt, ..... Du kan ikke sammenlikne 40 med 41 - 40 er siste forkammer motoren til Volvo. 41 har dysene rett i brennkammeret og skal ryke mindre. Jeg hadde 41B og den skal ryke litt under oppstart når den er kald - men ikke i nærheten av 41A. 41B har annen utforming på stempel, annen topp, høyere komp mm. 41A er laget med endel slakkere toleranser har jeg blitt fortalt. Ut fra min erfaring kan jeg ikke annet enn å skryte av 41B motoren jeg hadde.. Quote Link to post
KaRsK Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 hvordan kan man se at det er B eller A utgaven man har ? vilket år statet produksjon av B modellen ? Quote Link to post
REM Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Vel, i første omgang på motorskiltet som sitter ved siden av dieselpumpa. Mangler dette er det lett å se eksosbremsen på A-versjonen som sitter på blokka under turboen, og styrer et spjeld på eksosbendet vha. et stag. B-versjonen ble vel introdusert i 1990 en gang. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Holmabåten Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Eg har 2 stk 41 A i kjelleren. De ryker men syns ikke de er så gale. Har sett det mye verre med samme motorer på andre båter. vet ikke om det er gjort noe oppgraderinger siden det er en import båt. men de starter med en gang nesten uten host og hark selv om det er kaldt i været Quote Link to post
KaRsK Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Vel, i første omgang på motorskiltet som sitter ved siden av dieselpumpa. Mangler dette er det lett å se eksosbremsen på A-versjonen som sitter på blokka under turboen, og styrer et spjeld på eksosbendet vha. et stag. B-versjonen ble vel introdusert i 1990 en gang. min er altså en 89 mod og jeg har ikke noe stag under turbo som går til eksos bend. dvs : det står 89 på motoren foran nikkepumpe barbord side.. sammen med flere tall.. Quote Link to post
geir874 Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Har i vinter overhalt en 89mod 41A motor som står i en 29 baltic byttet da til 41b stempel og foringer,41A motoren har 16 i komp men B motoren har 17,5 Dette gjør noe med røyken ved oppstart,samt at diesel pumpa på A motoren er stilt inn på 190 er B motoren på 180 grader Stempla på B motoren har en annen utforming de er spisse på toppen mens a er flate. Du kan også se på om utluftinga er i topp deksle og ikke på egent filter i bakkant av motoren(noen b motorer har også utlufting i bakkant) men det sikreste måten å se om det er en B motor er motor betegnelsen som sitter på en naglet plate på blokka under diesel pumpa Quote Link to post
KaRsK Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 slik ser det ut på motoren. kankje skiltet er blitt grønnmalt ? Quote Link to post
dante Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Mener bestemt det skal stå en A eller B i selve støpen - de støpte bokstavene Quote Link to post
KaRsK Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15360/img_0728pil.jpg må sjekke i morgen .. men kan ligne på en B der hvor jeg har tegnet inn pil.. Quote Link to post
KaRsK Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 det som er støpt inn er : 1 000 923 B2 Noen som kan fortelle meg hva disse tallene er ? eventuellt årsmodell ? Fant ikke noe skilt Quote Link to post
Pelle Parafin Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Har en 41p motor,(med aksling) hva er forskjellen på¨41a-41b-41p? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.