Otto R Startet 9.Februar.2009 Del på Facebook Startet 9.Februar.2009 Jeg trenger en båtmansstol, noen gode råd ? Både Maritim og Seatronic har omtrent like stoler, men er det noe bedre? Jeg er både høy og tung, så jeg er åpen for andre løsninger ? Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Hei Kjøp en fullt regulerbar klatreselle/sitteselle. De koster gjerne bare det halve av hva du må betalle for tilsvarende produkt i båtbutikken. Når du ikke bruker den ombord kan du klatre. http://www.oslosportslager.no/produkt/petz...esele-9470.aspx Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Svakheten med mange stoler er selve stolsøylen. Jeg fikk til en tidligere båt kjøpt noen stolsøyler utformet i syrefast stål utviklet for Hydrolift-båter. Det kan være at du må lete litt etter kraftige søyler. Jeg har hatt flere dårlige søyler opp gjennom årene, og det er ikke noe hyggelig i ruskete vær. Både Hydrolift og Goldfish benytter gode produsenter av stolsøyler. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 (redigert) Roalbj hva i alle verden skal man med en båtmannsstol/klatresele i en hydrolift ? Redigert 9.Februar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 (Jeg tror dette er mitt absolutt korteste innlegg på BP) Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 ENZO !!!!! ???????????????????????????? Sitér dette innlegget Link to post
BjarneBob Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 HeiKjøp en fullt regulerbar klatreselle/sitteselle. De koster gjerne bare det halve av hva du må betalle for tilsvarende produkt i båtbutikken. Når du ikke bruker den ombord kan du klatre. http://www.oslosportslager.no/produkt/petz...esele-9470.aspx Enig med Seilofil. Bruker selv klatresele når jeg jobber i riggen. Genialt. Og jeg som har treverk har noen timer i året hengende der oppe Bruker selv en Troll sele som denne fra Aak Vil anbefale en sele som feks min som er god å sitte i over tid, og som har D-ringer til støttestropp. Støttestropp vil du gjerne ha om du skal jobbe litt. Vil pgså anbefale å ta en kikk hos VPG på Oppdal. De leverer også mye proffutstyr til TT i offshorebransjen ( Tilkomst Teknikk). De leverer hvor som helst i kongeriket og er garantert behjelpelig med å sette sammen rett utstyr til deg over telefon. De har jo mye annet snacks også ! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Og hvis du skaffer deg noen tauklemmer, fotløkker og en taubrems i samme slengen - og lærer deg å bruke det riktig!!! - så kommer du deg mye raskere, enklere og sikrere opp i riggen enn ved å bli vinsjet opp Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
loffern Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Kan bare slenge meg på og anbefale klatresele. Som hobbyseiler skal jeg ikke tilbringe så lang tid der oppe så jeg kjøpte den billigste de hadde betalte ca 600,- inkl. en karabinkrok. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 ENZO !!!!!???????????????????????????? Ka du meine ? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 10.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Mange god råd her , jeg får sjekke litt videre før investering. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Har klatresele selv, fra Edelweis. Den er ok polstret, men synes likevel den klemmer litt. God bevegelighet med beina. Har ikke prøvd båtsmansstol, synes det ser mer behagelig ut, sitte i en slags pose/sekk. Kjekt med lommer til verktøy og utstyr. Kanskje man er mer redd for å tippe bakover i sittestillingen? Gjerne høre erfaringer fra noen som har prøvd begge typer, klatresele og klassisk båtmansstol ??? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Klatreselen har løkker som du kan henge hva du vil i - også lommer til verktøy. En klatresele som er riktig strammet rundt livet kan du ikke falle ut av selv om du skulle havne opp-ned. De båtsmannstolene jeg har sett har ingen tilsvarende mekanisme, og derfor en reell mulighet for å falle ut av stolen. For å avlaste lårene vil jeg anbefale å bruke tauklemmer med fotløkker. Da justerer du fotløkken slik at du "står" i den når du har kommet opp på arbeidsstedet. Jeg vil anbefale å bruke fottøy med relativt stiv såle hvis det er langvarig arbeid. Fotløkker gir deg også bedre mulighet for enkelt å regulere arbeidshøyden. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sjøtummel Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Har en tradisjonell båtmannsstol, og har ikke brukt den. Kommer antagelig aldri til å bruke den i masta. En godt tilpasset klatresele er sikrere, og den er mer komfortabel dersom jeg skal være en stund i høyden. En god taubrems er også kjekt å ha. Selv om jeg kan vinsjes opp er jeg ofte mer komfortabel med å styre nedstigningen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 En godt tilpasset klatresele er sikrere, og den er mer komfortabel dersom jeg skal være en stund i høyden. att den er sikkrere kjöper jeg men er den mer komfortabel o sitte i deroppe? tykker den gamle båtmannstolen en bräde var den mest komfortable (men veldi usikker!!! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
aileenll Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Proffpartner butikkene kjøre kampanje på proffe klatreseler nå! http://www.proffpartner.no/index.php?actio...ext&page=59 Løp og kjøp Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
opus Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 For å avlaste lårene vil jeg anbefale å bruke tauklemmer med fotløkker. Da justerer du fotløkken slik at du "står" i den når du har kommet opp på arbeidsstedet. Fotløkker gir deg også bedre mulighet for enkelt å regulere arbeidshøyden. Interessant med fotløkkene, en illustrasjon hadde vært fint ? Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 En god taubrems er også kjekt å ha. Selv om jeg kan vinsjes opp er jeg ofte mer komfortabel med å styre nedstigningen selv. Hvordan styrer du nedstigningen selv, om du allerede er heist opp i fallet ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Interessant med fotløkkene, en illustrasjon hadde vært fint ? Du trenger minst en tauklemme av denne typen: Se http://klatresiden.no/store/index.php?act=...mp;productId=55 for detaljer I den fester du f.eks. en slik taustige: detaljer: http://klatresiden.no/store/index.php?act=...;productId=1295 PS: Jeg syntes denne var litt dyr, jeg har en enklere og lettere modell selv. En klatrebutikk kan evt. hjelpe deg med alternativer. Evt så kan du enkelt knyte deg en enkel fotslynge. Fordelen med en stige er seff at du selv kan bestemme hvilket "trinn" du vil stå i. Stigen/fotslyngen festes i tauklemmen. Så fester du tauklemmen på tauet over klatreselen og trer slyngen gjennom beltet på selen slik at du holdes inntil tauet. Du klarer deg med en klemme/slynge, men det er ingen ulempe å ha to. I tillegg bør du sikre deg med en slunge som er festet direkte mellom tauklemmen og selen. I tillegg bør du ha en taubremse festet direkte i selen. Denne fungerer fint for vårt bruk: Detaljer: http://klatresiden.no/store/index.php?act=...p;productId=446 Som gammel klatrer vil jeg bestemt hevde at du bør sikre deg med to uavhengige tau/fall. Bruk f.eks. tauklemmene på storseilfallet og sikre deg med taubremsen på spinnakerfallet, eller bruk en tauklemme på hvert av fallene. For å klatre med tauklemme må du enten ha a) to tauklemmer, eller b) en tauklemme og en taubrems. For a) fester du tauklemmene på hvert sitt fall. Tre fotslyngene gjennom selen, og fest i tillegg hver av tauklemmene til selen med en ekstra slynge. Sett f.eks. høyre fot i den ene tauslyngen og skyv tauklemmen så langt oppover tauet som du klarer. Så reiser du deg opp høyre fot og skyver venstre tauklemme opp så langt du kan, reiser deg opp på venstre fot, skyver opp høyre tauklemme osv. For b) fester du taubremsen direkte i selen med en skrukarabin. Tauklemmen som ovenfor. Skyv tauklemmen opp, reis deg og ta inn evt. slakk gjennom taubremsen. Heng i selen og skyv tauklemmen opp, reis deg, heng i selen osv. Dette er litt tyngre enn å bruke to tauklemmer, men fungerer helt fint. Uansett så bruker du mye mindre energi på dette enn det en stakkar må bruke av krefter for å vinsje deg opp. Du kan tross alt gå mange mil på beina - hvor langt kan du gå på hendene Tauklemme kan også brukes på eget fall for å sikre og avlaste den som vinsjer, ved at du reiser deg i fotslyngen, vinsjeren tar inn slakk, du reiser deg osv. Det krever litt kunnskap for å bruke klatreutstyr riktig - og også en del andre småting som skrukarabiner osv.. Jeg vil absolutt anbefale at dere får en grundig veiledning før dere setter i gang med dette på egenhånd. Det jeg har skrevet her er ikke en erstatning for skikkelig opplæring :nono: Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Miss Amalie Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Det er kanskje noen som allerede har vist denne: båtmannsstol Enkel sak, har fungert fint for meg. God bevegelsesfrihet og lett å jobbe seg opp i masten med. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sjøtummel Svart 23.Februar.2009 Del på Facebook Svart 23.Februar.2009 Hvordan styrer du nedstigningen selv, om du allerede er heist opp i fallet? Jeg fester et statisk klatretau i fallet. Det gir mulighet for at noen står på dekk og demper slingring når jeg er på vei opp og ned. Det er også kjekt å ha dersom jeg trenger å heise opp verktøy eller annet mens jeg henger i toppen. Jeg kan fire meg ned klatretauuet, og så trekker jeg skjøtet ned etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.