JGH Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Har en kamerat som lurer på en seilbåt i Florida, 2007modell,41fot med bra utstyr. Han har lyst å seile denne hjem med mannskap (fikk tilbud om lønna tur som mannskap), deriblandt 2 som har seilt over før. Det eg lurer på er rute over havet, korteste er vel Florida-NY-Skottland-Norge? Lurer og på når det er mest gunstigt med vinder og ver for ein slik overfart? Han berekner ca 6-7 veker på denne turen, kryssinga NY-Skottland tar vel 3-4veker? Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Trond Aasvoll Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 En får drittvær noen døgn uansett om en venter til det gunstige mnd som Mai/Juni. Liker du å seile i litt kaldere vær er ruten Canada-Grønland-Island-Færøyene-Shetland-Bergen fin. Liker du varmen og lange strekk, er Bermuda-Azorene-England og hjem ganske vanlig for det fleste. Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Smurph Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 (edited) Det eneste jeg vet er at de fleste sikter mot Azorene på ruten østover. Hvis du skal gå rett mot Irland/Skottland så må du vel ganske langt nord. Du finner en del info her: http://www.morganscloud.com/voyaging_info/viqanaroutes.htm . (Du må scrolle litt ned på siden) Edited February 9, 2009 by NOR_Smurf (see edit history) Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
GeirKS Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 (edited) Hei, hva med å gå innom Bermuda? Ligger lagelig til på veien. Tror vi brukte ca. 5-6 døgn til Bermuda, 12-14 dager til Azorene, 5-6-7 dager til Irland. Litt fritt etter hukommelsen. Nord-Atlanteren bør forøvrig ikke undervurderes værmessig og avstandsmessig. En helt annen tur en Kanariøyene-Karibien. Været skifter konstant og det er kjølig. Gode muligheter for "litt" vind og regn. Langt til land. Beste tiden finner dere i "Atlantic Pilot Charts" fra f.eks. NOAA. Tror disse er public domain og kan lastes ned fra "svenskebukta". Vi var der i mai (altså Atlanteren, ikke svenskebukta) og det er i tidligste laget. Bermuda Radio setter forøvrig pris på å motta en rapport pr fax når du reiser fra Florida, med båtens detaljer, callsign, MMSI, EPIRB, Satelittelefonnummer osv. Du kan forvente å bli kalt opp når de ser deg på radaren. Husk: * Superundertøy av ull * EPIRB * SSB eller satelittelefon * Redningsflåte * vann i flere tanker * verktøy * reservedeler til rigg og seil, f.eks. litt ekstra riggwire, en strekkfisk, wireklemmer, norseman eller sta-lock terminaler. Nål og tråd. Mine fem cent, Geir Edited February 9, 2009 by GeirKS (see edit history) Quote Link to post
JGH Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 Ser ut som ein fine tur om Bermuda, Azorene og Irland, kan jo ta Caledonien gjennom Skottland og da. Lista di GeirKS er fin, i tillegg reservedeler til motor, 3.rev i storseil, stormfokk, drivanker. Etter som han sa, er det EPIRB, Sat.tlf, redningsflåte, plotter osv med båten. Satser på at han får kjøpt båten, så er iallefall min sommerferie sikret. Kjedligere for kona og lettmatrosene som ikkje får båttur da, får lære kona å kjøre med campingvogn stedet for Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts