Jump to content

noen med erfaringer med slingrekjøl?


Superkul

Recommended Posts

vært et par stykker som har bemerket at jeg absolutt skulle sveiset meg slingrekjøl på båten,

hvor mye hjelper det på rullingen og noen som har noe forslag på utforming og hva som lønner seg og ikke

hvor store trenger di å være??

en som mente jeg ville få betydelig forskjell og at minst 50% av rullingen blir borte --- syntes det hørtes ut som litt fantasi??

hadde jo vært en drøm det ....... gynger fælt i noen tilfeller og når man sitter høyt på flygern merker man det .....

Link to post

Monterte slingrekjøler på en Risør 27. Fungerte meget bra. Båten begynte å rulle men stoppet med en gang. Reduksjon på opp til 50%? Slettes ikke umulig. Jeg synes det var utrolig stor forskjell. Anbefales. Litt anderledes i medskjø som nevnt her men ikke mer enn at det hele var verdt det. Plassering er viktig. Slingrekjølene skal ikke kunne slippe vannet. Har sett en del som er montert litt for langt oppe. Vinkelen ikke så viktig på mindre båter. Jeg monterte ca 90 grader utfra skroget eller litt i underkant. 20 cm bredde og ca 2 m lange. Kjempefornøyd :seeya:

Link to post

For min del så var det kun litt mere "riding" i tung medsjø. Ellers så var det ikke noe problem. Jeg hadde ca 2 meter på en båt som var 27 fot lang. Slipte ned til ren glassfiber, lagde mal/anlegg og støpte det inn med sandwich plate 20mm.

Litt sliping og på med gelcoat, primer så bunnstoff. var en del jobb men absolutt verdt det

Link to post

Om du finleser inlegget dreier det seg om en Risør 27. De pleier å være 27 fot...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

På store båter har man funnet ut at det er mest effektivt når slingrekjølene er doble,

og med hull i topp og bunn. Hullene skal ikke være rett over hverandre.Hensikten er å bremse vannet uten å få "bøtteeffekt" over og under.

Min erfaring er at slingrekjøler er effektivt mens båten er i fart, men at de ikke hjelper når man ligger stille,

eller gjør liten fart. Når det gjelder størrelse og plassering så vil jeg tro at Sintef har endel å bidra med.

Vet at det er forsket endel på dette mht fiskebåter.

Lykke til! :seeya:

Redigert av M/S Malene (see edit history)
Link to post

oi oi :smash::smash:

dette blir spennende - hadde en bang anelse når folk prater om hollandsk elvebåt og at slingrekjøl vil få denna skuta til og bli "normal" sjøbåt

ser ut som det blir litt og gjøre før sjøsetting.........

spennende hjemmside du har også - ser spennende ut - skulle bare vært en million bilder der :yesnod:

har forresten vært i gratangen der du henta båten deres ei uke på påskeferie /tidligere dame som bodde der - spennende stykke norge

Redigert av jab (see edit history)
Link to post

Hei Jab,

 

Selv om det ikke gir den beste slingrekjølen, bør du vurdere å sveise den vannrett. Hvis de er loddrette blir båten enda mer vrien å navigere i trange havner.

 

Det er nok ikke så mye som skal til heller, men på båten min famile hadde var slingrekjølen ca 10-12cm bred (tror jeg), uten hull, og gikk i hele båtens lengde langs knekkspantet - eller hva det heter for noe Det er mulig huller i slingrekjølen har effekt, men det er nok viktigere å smalne av rundt baut eller la den være 2/3 av båtens lengde.

Vår båt hadde slingrekjølen rundt baut. Ikke nødvendigvis veldig galt, men det slo veldig i mot-bølger. Når båten landet med baugen i en bølgedal "bråstoppet" båten. Bevegelsene var derfor ikke særlig myke.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Nå har jeg fått fatt i diverse detaljer ang. slingrekjøler:

 

*ca 1/3 av båtens lengde

 

*monteres midtskips

 

*monteres vinkelrett på skarpeste knekken i profilen

 

*Bøyes svakt opp i forkant (for at slingrekjølen ikke skal dra båten ned)

 

*50mm hull med senteravstand 20-30 cm

 

Kan sikkert prøve å tegne dette hvis det er noe som er uklart

 

-Tore-

Link to post

Plasserer og utforming av slingrekjølen er en doktorstudie på større båter,

dette er no som vi beregner etter at vi har kjørt eit modelførsøk i tank.

Dette fordi at slingrekjølen skal følge strømmningene langs skutsida, og ikke virke som en brems.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

På større båter blir den ihvertfall montert i knekken (som vist på skissen til "ex vengsøyfjord") med en vinkel på omlag 45* nedover, og ikke under båten

Utformingen på disse er gjerne bølgeformet for å følge vannstrømmen, noe som kanskje blir vanskelig å beregne seg frem til på din båt. Det er oftest "lettehull" i slingrekjølene som indikert på skissen til "ex Vengsøyfjord".

Det er også viktig skråe slingrekjølen inn i front slik at den ikke fisker med seg eventuelle flytende gjennstander

Du bør imidlertid tenke nøye igjennom om du vil ha noe stikkende utenfor skrogets max bredde under vannlinjen.

Lykke til...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...