Superkul Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 vært et par stykker som har bemerket at jeg absolutt skulle sveiset meg slingrekjøl på båten, hvor mye hjelper det på rullingen og noen som har noe forslag på utforming og hva som lønner seg og ikke hvor store trenger di å være?? en som mente jeg ville få betydelig forskjell og at minst 50% av rullingen blir borte --- syntes det hørtes ut som litt fantasi?? hadde jo vært en drøm det ....... gynger fælt i noen tilfeller og når man sitter høyt på flygern merker man det ..... Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Frøken Fryd Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Dette er jo veldig vanlig på store båter så det er vel liten tvil om at det vil hjelpe på. Hvor mye er jo litt avhengig av størrelse av slingrekjølen(e), er gjerne montert en på hver side 45 grader ut fra sidene slik at man ikke blir bredere eller stikker dypere. Quote Link to post
Superkul Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 (edited) hehe ja jeg vet sånn ca hvordan di ser ut men om det finnes regler og formler som jeg må holde meg til eller at jeg ikke kliner til og gjør det helt på trynet Edited February 10, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bøljan Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Monterte slingrekjøl på en sjark jeg hadde tidligere, montert slik Frøken Fryd beskriver. Det hjalp godt på rullingen, men hadde sine minus sider i stor medsjø. Quote Link to post
jorhan Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Monterte slingrekjøler på en Risør 27. Fungerte meget bra. Båten begynte å rulle men stoppet med en gang. Reduksjon på opp til 50%? Slettes ikke umulig. Jeg synes det var utrolig stor forskjell. Anbefales. Litt anderledes i medskjø som nevnt her men ikke mer enn at det hele var verdt det. Plassering er viktig. Slingrekjølene skal ikke kunne slippe vannet. Har sett en del som er montert litt for langt oppe. Vinkelen ikke så viktig på mindre båter. Jeg monterte ca 90 grader utfra skroget eller litt i underkant. 20 cm bredde og ca 2 m lange. Kjempefornøyd Quote Link to post
Superkul Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 okei - hva menes med minus i medsjø??? og 2 meter på hvor stor båt?? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
jorhan Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 For min del så var det kun litt mere "riding" i tung medsjø. Ellers så var det ikke noe problem. Jeg hadde ca 2 meter på en båt som var 27 fot lang. Slipte ned til ren glassfiber, lagde mal/anlegg og støpte det inn med sandwich plate 20mm. Litt sliping og på med gelcoat, primer så bunnstoff. var en del jobb men absolutt verdt det Quote Link to post
Festina Lente IV Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Om du finleser inlegget dreier det seg om en Risør 27. De pleier å være 27 fot... Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Kosmix Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Har erfaring med slingrekjøl på Beach Craft 10M. Det hjelper betraktlig! Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Superkul Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 spennende - høres ut som jeg må ta på meg jobben og lage det da noen som har en skisse eller ide?? en som sa til meg at di måtte være hule og hullete!!!??? så det ikke vibrerte under kjøring ser vel på det som - glem det - må jo lage det så det er lett å vedlikeholde båten under også Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
M/S Malene Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 (edited) På store båter har man funnet ut at det er mest effektivt når slingrekjølene er doble, og med hull i topp og bunn. Hullene skal ikke være rett over hverandre.Hensikten er å bremse vannet uten å få "bøtteeffekt" over og under. Min erfaring er at slingrekjøler er effektivt mens båten er i fart, men at de ikke hjelper når man ligger stille, eller gjør liten fart. Når det gjelder størrelse og plassering så vil jeg tro at Sintef har endel å bidra med. Vet at det er forsket endel på dette mht fiskebåter. Lykke til! Edited February 10, 2009 by M/S Malene (see edit history) Quote Link to post
Ex Vengsøyfjord Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Mener å huske at lengden bør være ca 1/3 av båtens lengde, men dette skal jeg sjekke opp i morgen Kan finne ut av nøyaktige mål og detaljer for deg Quote Min hjemmeside Link to post
Superkul Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 (edited) oi oi dette blir spennende - hadde en bang anelse når folk prater om hollandsk elvebåt og at slingrekjøl vil få denna skuta til og bli "normal" sjøbåt ser ut som det blir litt og gjøre før sjøsetting......... spennende hjemmside du har også - ser spennende ut - skulle bare vært en million bilder der har forresten vært i gratangen der du henta båten deres ei uke på påskeferie /tidligere dame som bodde der - spennende stykke norge Edited February 10, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kosmix Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Hei Jab, Selv om det ikke gir den beste slingrekjølen, bør du vurdere å sveise den vannrett. Hvis de er loddrette blir båten enda mer vrien å navigere i trange havner. Det er nok ikke så mye som skal til heller, men på båten min famile hadde var slingrekjølen ca 10-12cm bred (tror jeg), uten hull, og gikk i hele båtens lengde langs knekkspantet - eller hva det heter for noe Det er mulig huller i slingrekjølen har effekt, men det er nok viktigere å smalne av rundt baut eller la den være 2/3 av båtens lengde. Vår båt hadde slingrekjølen rundt baut. Ikke nødvendigvis veldig galt, men det slo veldig i mot-bølger. Når båten landet med baugen i en bølgedal "bråstoppet" båten. Bevegelsene var derfor ikke særlig myke. Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Superkul Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 vanskelig å skjønne - har du en skisse?? fra fks paint Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kosmix Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Skal plutselig få tegnet noe, men får ikke tid i dag. Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Ex Vengsøyfjord Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Nå har jeg fått fatt i diverse detaljer ang. slingrekjøler: *ca 1/3 av båtens lengde *monteres midtskips *monteres vinkelrett på skarpeste knekken i profilen *Bøyes svakt opp i forkant (for at slingrekjølen ikke skal dra båten ned) *50mm hull med senteravstand 20-30 cm Kan sikkert prøve å tegne dette hvis det er noe som er uklart -Tore- Quote Min hjemmeside Link to post
Superkul Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 hadde vært kjekt med en skisse var et par ting som jeg ikke hadde prøvd meg ut med før jeg er sikker men hørtes greit ut det der Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Figaro Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Har du en slik "skrogforlenger" på båten din? Jeg tror at den også motvirker rulling, for jeg er ikke plaget av dette, og jeg har også en hollender. Den er muligens lettere å montere enn vanlig slingrekjøl? Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
TB2855 Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Plasserer og utforming av slingrekjølen er en doktorstudie på større båter, dette er no som vi beregner etter at vi har kjørt eit modelførsøk i tank. Dette fordi at slingrekjølen skal følge strømmningene langs skutsida, og ikke virke som en brems. Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Ex Vengsøyfjord Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 hadde vært kjekt med en skisse var et par ting som jeg ikke hadde prøvd meg ut med før jeg er sikkermen hørtes greit ut det der Her kommer en hurtig skisse (merker at jeg ikke holder i blyanter hver dag) Quote Min hjemmeside Link to post
Superkul Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 det var en fin skisse det - tusen takk - men jeg trodde di skulle stå midt i mellom kjølen og kanten før vannlinja skal di da bare stå slik ut rett under vannlija da?? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 (edited) jeg ble forklart av et par stk at slingrekjølen skulle midt under - hmmmmmm hva er riktigst og hva funker best?? men den på sia er jo lettest å arbeide med - montere og sveise .. Edited February 12, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Marulf Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 På større båter blir den ihvertfall montert i knekken (som vist på skissen til "ex vengsøyfjord") med en vinkel på omlag 45* nedover, og ikke under båten Utformingen på disse er gjerne bølgeformet for å følge vannstrømmen, noe som kanskje blir vanskelig å beregne seg frem til på din båt. Det er oftest "lettehull" i slingrekjølene som indikert på skissen til "ex Vengsøyfjord". Det er også viktig skråe slingrekjølen inn i front slik at den ikke fisker med seg eventuelle flytende gjennstander Du bør imidlertid tenke nøye igjennom om du vil ha noe stikkende utenfor skrogets max bredde under vannlinjen. Lykke til... Quote Link to post
Superkul Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 ok da har jeg landet på ca tenking foreløpig er dette ca riktig plassering da??? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.