M/S Malene Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Du må flytte kjølene ned ,så de ikke stikker utforbi skroget. Upraktisk og unødvendig å ha dem oppe på "skutesia" Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Det virker veldig upraktisk å ha en slik kjøl stikkende ut på siden rett under vannlinjen! Men kanskje det er det mest effektive? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Malene Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Det virker veldig upraktisk å ha en slik kjøl stikkende ut på siden rett under vannlinjen! Men kanskje det er det mest effektive? Tror jeg ikke er særlig effektivt. Den ene kjølen vil jo til enhver tid befinne seg i lufta når båten slingrer. Gjør vel mer nytte for seg i sjøen , vil jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 12.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 nå begynner jeg og tvile mere en da jeg begynte tanken på slingrekjøl Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
LALUNA II Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Har sett Skarpnes 28 har slingrekjøl og den er omtrent der du viser i første skissen din Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
jorhan Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Ikke noe problem dette her. Sørg bare for at slingrekjølen ikke kommer over vann når båten krenger normalt eller bare litt. Ikke gjør så mye ut av det så går det bra. Plasseringa skal være litt nærmere kjølen enn vannlinja. Gjerne da i begynnelsen av kromminga hvis du har det. Jeg har Skarpnes og der er slingrekjølen noe nærmere kjølen enn vannlinja. Jeg støpte også slingrekjøler på en Risør 27 som nevnt i tidligere innlegg. ikke noe vanskelig dette her. det fikser du helt greit... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 12.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 øøøøøø nermere kjølen en på tegninga mi over innlegget ditt jorhan??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
solbris Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Pass bare på å sjekk med Veritas hvordan en slingrekjøl skal innfestes. Det kan være store krefter ute å gå. Innfestingen skal være det svakeste punktet. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Prøv å google på f.eks. stabilisers ship så kan finne litt av hvert: Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Poseidon Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 nå begynner jeg og tvile mere en da jeg begynte tanken på slingrekjøl På båter med rund linjeføring er det vanlig å montere slingrekjølene akkurat i "kimmingen" slik som vist på en av skissene ovenfor. På en båt som er bygget med "knekket linjeføring" slik som din er, da vil selve plateknekken også ha en viss effekt av slingrekjøl. Ved slingring presses vann frem og tilbake over knekken, noe som skaper en bremsende motstand på rullebevegelsen. Men å montere en ekstra slingrekjøl akkurat i knekken, det kan nok være en sak med to sider. Knekken er i utgangpunktet et "svakt punkt" i konstruksjonen, og en slingrekjøl som sveises fast her kan komme inn med betydelige tilleggskrefter - som i verste fall kan flekke opp en sveis . . . Men betyr det virkelig så mye med litt slingring? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bøljan Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Plassering og størrelse på slingrekjøl kommer jo helt an på skrogformen, nærme kjølen vil de ha liten effekt uten et stort areal. Lenger opp/ut betyr større effekt og med tilsvarende mindre areal. Som tidligere nevnt i denne tråden monterte jeg det på min Korgen sjark 2/3 avstand fra kjøl til vannlinje og 1/3 av båtens vannlengde. Oppnådde stor effekt på rullingen, men litt ubehagelig skjæring i stor medsjø. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Jeg var med å monterte slingrekjøl på en karat22. Vi brukte en L-list eller vinkellist på 7 x 7 cm i aluminium. Målt i båtens vannlinje og del den p å3. Vi monterte den ca 20 cm under vannlinjen og båten ble mye bedre til fiske o.l.. Vi merket ikke noe spesielt forandring i medsjø, så vi følte at dette var riktig plassert.. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 (redigert) har søkt og letet - og di fleste mener at midten under er mest brukt slik som tegninga mi kansje ha den litt nærmere vannlinja Redigert 13.Februar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kosmix Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Tror jeg ikke er særlig effektivt. Det er faktisk veldig effektivt selv om den ene er over vann. Beklager, har ikke rukket å skissere hva jeg mener, men skissen til Ex Vengsøyfjord beskriver er nok den aller beste løsningen. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Superkul Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 som vanlig er det like mange meninger om hva som er best som det er båt typer hvem har prøvd dette og hvorfor fungerer det best slik "du" sier ?? jeg syntes tegningen til ex vengsøyfjord virket troverdig også og det virket som han har det fra solid hold siden han skulle undersøke osv før han kastet ut tegningen - men på alle bilder jeg finner er det faktisk bilder montert midt under - ikke et eneste bilde av slik han beskriver - hmmmmmm Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kosmix Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Den fungerer helt sikkert også når den er montert midt under, men sånn jeg husker Beach Craft så er ikke den veldig manøvreringsvennlig i små trange havner. Med slingrekjølen montert midt under blir den nok ikke lettere å manøvrere, men kan hende det er mer effektiv rulledemping. Vår båt hadde vannrette slingrekjøler og de var veldig effektive, men det var ingen båtkonstruktør med på å lage de. Jeg ville gått for løsningen til Ex Vengsøyfjord, og hvis du ikke liker resultatet kan du være glad du har stålbåt og vinkelsliper :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Superkul Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 jeg syntes båten er grei å manøvrere forsåvidt - han som bygde har prøvd ut flere typer str på roret og den er vel nesten dobbelt av orginalen + baugprop så går det greit - men man venner seg til alt - selv bruker jeg god tid og bruker siget - snu gjør den jo rundt sin egen akse med baugprop Ja sånn sett er det fint med stål og vinkelsliper men det koster og heise opp o ned Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Nå er jo løsningen jeg kom med hentet fra yrkesbåter, med litt annen skrogform enn din Beach Craft. Så her er jeg egentlig litt ute i ukjent farvann. Beste rådet jeg kan gi er nok å prøve det som virker mest logisk. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Min versjon av Slingrekjølen.... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Superkul Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 den hadde vært gøy og sett et bilde bakfra Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 som vi ser er det eksprimentert flere ganger på båten min her er et bilde bafra etter vi sveiset "tunnel" for at vannet skulle greie å stikke av bak - ble suksess så den kan vel tåle litt sveising og sliping til Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Superkul Svart 14.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 takk for fine bilder - noen som har flere forslag ??? bilder av en lignende båt som jeg har med slingrekjøl?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kosmix Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Sånn var det på vår båt: Slingrekølen fulgte "knekket" helt fram til baugen. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Superkul Svart 14.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 jepp - det er rundt der jeg foreløpig tror di blir Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.