Jump to content

noen med erfaringer med slingrekjøl?

Superkul

Recommended Posts

Ikke noe problem dette her. :smiley: Sørg bare for at slingrekjølen ikke kommer over vann når båten krenger normalt eller bare litt. Ikke gjør så mye ut av det så går det bra. Plasseringa skal være litt nærmere kjølen enn vannlinja. Gjerne da i begynnelsen av kromminga hvis du har det. Jeg har Skarpnes og der er slingrekjølen noe nærmere kjølen enn vannlinja. Jeg støpte også slingrekjøler på en Risør 27 som nevnt i tidligere innlegg. ikke noe vanskelig dette her. det fikser du helt greit... :seeya:

nå begynner jeg og tvile mere en da jeg begynte tanken på slingrekjøl :cryin:

På båter med rund linjeføring er det vanlig å montere slingrekjølene akkurat i "kimmingen" slik som vist på en av skissene ovenfor.

På en båt som er bygget med "knekket linjeføring" slik som din er, da vil selve plateknekken også ha en viss effekt av slingrekjøl. Ved slingring presses vann frem og tilbake over knekken, noe som skaper en bremsende motstand på rullebevegelsen. Men å montere en ekstra slingrekjøl akkurat i knekken, det kan nok være en sak med to sider. Knekken er i utgangpunktet et "svakt punkt" i konstruksjonen, og en slingrekjøl som sveises fast her kan komme inn med betydelige tilleggskrefter - som i verste fall kan flekke opp en sveis . . .

Men betyr det virkelig så mye med litt slingring? :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Plassering og størrelse på slingrekjøl kommer jo helt an på skrogformen, nærme kjølen vil de ha liten effekt uten et stort areal. Lenger opp/ut betyr større effekt og med tilsvarende mindre areal.

Som tidligere nevnt i denne tråden monterte jeg det på min Korgen sjark 2/3 avstand fra kjøl til vannlinje og 1/3 av båtens vannlengde. Oppnådde stor effekt på rullingen, men litt ubehagelig skjæring i stor medsjø.

som vanlig er det like mange meninger om hva som er best som det er båt typer :lol::lol:

hvem har prøvd dette og hvorfor fungerer det best slik "du" sier ??

jeg syntes tegningen til ex vengsøyfjord virket troverdig også og det virket som han har det fra solid hold siden han skulle undersøke osv før han kastet ut tegningen - men på alle bilder jeg finner er det faktisk bilder montert midt under - ikke et eneste bilde av slik han beskriver - hmmmmmm :sweat::blush::sweat:

Den fungerer helt sikkert også når den er montert midt under, men sånn jeg husker Beach Craft så er ikke den veldig manøvreringsvennlig i små trange havner. Med slingrekjølen montert midt under blir den nok ikke lettere å manøvrere, men kan hende det er mer effektiv rulledemping. Vår båt hadde vannrette slingrekjøler og de var veldig effektive, men det var ingen båtkonstruktør med på å lage de.

Jeg ville gått for løsningen til Ex Vengsøyfjord, og hvis du ikke liker resultatet kan du være glad du har stålbåt og vinkelsliper :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

jeg syntes båten er grei å manøvrere forsåvidt - han som bygde har prøvd ut flere typer str på roret og den er vel nesten dobbelt av orginalen + baugprop så går det greit - men man venner seg til alt - selv bruker jeg god tid og bruker siget - snu gjør den jo rundt sin egen akse med baugprop

Ja sånn sett er det fint med stål og vinkelsliper men det koster og heise opp o ned :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...