Jump to content

Endre farge på bunnsmørning

alfb

Recommended Posts

Hei

Så lenge du held deg til same type botnstoff så bør det vera uproblematisk. Eg har bytta farge på botnstoffet på mine båtar mange gangar utan at det har bydd på problem. (Men aldri til kvitt.)

Ellers så er det ein føremon med ulik farge på ulike lag botnstoff. Då ser du lett når stoffet er nedslitt.

Ask

Jeg har god erfaring med Hempel selvpolerende hvitt bunnstoff og vil tro at to strøk med rulle vil dekke bra. Med en mørk farge fra før så vil du lett se hvor/når/om det er behov for å legge på mere nytt bunnstoff og på den måten vil du unngå å bygge opp unødvendige lag med bunnstoff samt spare penger og jobb, etter min erfaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Så lenge du held deg til same type botnstoff så bør det vera uproblematisk.

Jeg kjøpte båten brukt i fjor og daværende eier visste ikke hvilket bunnstoff som var brukt da dette var utført ifm service av tredje person :headbang:

Hvis det er selvpolerende bunnstoff så ville jeg lagt et strøk 1 komp. primer for at ikke fargene skal blande seg og bli babyblå, primer gjør at du bare trenger 1-2 strøk med hvitt bunnstoff, uten primer trenger du flere. (Har prøvd) :lol:

Tror heller ikke det skal være noe problem, uansett kan det vel være en fordel å pusse/slipe bort mesteparten av det gamle for å få en fin flate under. Har hørt at jo mørkere bunnsstoffet er jo mindre gror det, vet ikke om det er sant! :confused:

De lærde sier så ja.Men lyst bunnstoff vil ikke jeg ha.Skitten blir veldig synlig

I vannlinjen ja, så derfor legger jeg på godt med ekstra bunnstoff i det området slik at jeg kan vaske av møkka med en svamp og få en ren og pen vannlinje. Nedre del av skroget som ikke er dekket av bunnstoff får/trenger også en omgang, etter min erfaring.

Jo da,det var vannlinjen jeg mente ang.den synlige skitten.

I havna vår ligger gamlebåten til "JRK",den har hvit bunnsmøring og det er ingen andre dritten synes så godt på.Men så gror det forferdelig godt her oppe også da :cryin:

Selv så tok jeg en tur som isbryter i helga,egentlig dumt.Ikke bare groe som forsvant,men også pyntetapen i vannlinja.Hvor selges slik?

Edited by m/s draugen (see edit history)

Jeg gikk fra sort til hvitt selvpolerende for noen år siden.

Malte bare rett på, og det holdt med et godt og tykt strøk (langhåret rull) + ekstra tynt strøk på akterspeil og vannlinje.

Ble absolutt ingen blanding mellom sort og hvitt, så primer er nok unødvendig (tror ikke primer oppå selvpolerende er noen god ide uansett).

Vær obs på hvitt bunnstoff gror lettere og at skitt og groe synes bedre

Har forøvrig brukt mange forskjellige bunnstoff gjennom årene og har aldri erfart at forskjellige typer reagerer med hverandre. Virker på meg som om selvpolerende bunnstoff er mye "same shit, different wrapping"....

Mvh. SAP

Jeg hadde hvitt bunnstoff første året og det vil jeg ikke ha igjen, båten var uten tvil penere å se på - iallefall til den kom på sjøen, da var det ikke så mye av bunnstoffet du så likevel. Etter som månedene gikk så ble det stygge farger på vannlinjen hvis man ikke børster med jevne mellomrom da. Jeg gikk over til sort neste slipping. Det fine med å ha en lysere farge under er at man ser hvor slitt bunnstoffet er, trenger ikke å klaske på flere strøk om ikke den andre fargen begynner å komme gjennom.

Jeg gikk fra sort til hvitt selvpolerende for noen år siden.

Jeg hadde hvitt bunnstoff første året og det vil jeg ikke ha igjen, ...

Hvilket produkt/merke brukte dere? Selv har jeg meget god erfaring med Hempel og flere forhandlere har sagt at det kun er Hempel som har laget et bunnstoff i hvitt som de vil gå god for.