Jump to content

Rens av puter

Oberst

Recommended Posts

Hei, hvilket middel blir mest brukt til rens av puter i båt??? De er hvite, men har ikke blitt holdt bra av han jeg kjøpte båten hos... Ser ut som skiten har grod fast i skinnet... Det samme har skjedd framme i dashbordet, men det ser mer ut som jordslag, masse grønne prikker jeg ikke får vekk.... Er det en slags dyprens som kan fikse dette??? Eller noen gode "kjæringråd" som funker??? :rolleyes:

Jeg bruker denn "grønne" boksen som selges på alle utstillinger. Med svamp litt vann på og det fjerner alt. Husker ikke nå hva dette heter, men brukes til alle typer renhold og polering.

Tipper noen kommer snart med navnet.

Utrolig effektivt på alle skai flater-skrogsider-chrom- beslag ja nesten alt, ,og svært miljøgunstig også, og det er også viktig.

Sjøkua: Du tenker kanskje på svampene fra Swiffer?

Swiffersvamper er i rosa boks på f.eks Rimi. Hvite og gule. Fjerner tilogmed spillolje fra dieselmotor på hvit skai (har forsøkt selv) Fantastiske saker.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg brukte jif og skuresvamp, men jeg har sett at enkelte anbefaler å bruke aceton først, og så vaske over med vaskemiddel. Skal du bruke aceton vil jeg anbefale å tese ut om trekket tåler dette på en plass som ikke syns.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg bruker denn "grønne" boksen som selges på alle utstillinger. Med svamp litt vann på og det fjerner alt. Husker ikke nå hva dette heter, men brukes til alle typer renhold og polering.

Tipper noen kommer snart med navnet.

Utrolig effektivt på alle skai flater-skrogsider-chrom- beslag ja nesten alt, ,og svært miljøgunstig også, og det er også viktig.

Den heter FIX-UNIVERSAL.

rengjørings och polermedel.

Her ser du et eksempel på resultatet med bruk av Aceton, hentet fra denne tråden

Alle seter/puter er forøvrig renset med Aseton, jeg vet at det er forskjellige meninger om akkurat det.

Det kommer nok av at skai leveres i mange forskjellige kvaliteter, hos meg fungerte det i alle fall perfekt

interiøret blei seende omtrent ut som nytt. Vasker det etterpå med reint vann og satte det etterpå inn med næring.

Jeg brukte Turtle sin supervask å gni inn, lot det tørke for så å gå over med en tørr microfiberklut.

20070629_150832_baatenpaavannet.jpg

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg vasker mine hvite puter med Jif ! Jif fjerner fett, så det er viktig å sette inn putene med noe som inneholder fett etterpå ! Jeg sprayer på sko/støvel-impregnering ! Mitt putesett er fra 2004 og ser helt nytt ut i dag !

Mine puter var ikke pen å se på, prøvde forskjellige ting uten særlig godt resultat før jeg satte igang med aseton. Dersom skaien tåler det, kan jeg ikke tenke meg noe som funker bedre. Se eksempel fra båten min innlegg over....... Du tror det ikke før du ser det. Test først på et sted som er litt gjemt feks. på undersiden av en stol.

Har du søkt på temaet? Det er mange andre tråder som gir en del tips. I en av de eldre trådene ble det anbefalt å forsøkte en rens (skai-rens? eller noe slikt) fra Biltema, og deretter en vinyl-polish eller noe slikt. Forsøkte selv dette med stort hell - putene ble omtrent som nye. Det blir blir nok det samme jeg går for neste gang også. Billig var det og.

Bruker Autosol , den bruker jeg til alt utenom i maten . Putene på flybridgen lå ute da jeg henta båten nå i vinter , dem hadde nok ikke sett vann å såpe på lang tid .Men tok dem hjem å vaska dem i Autosol , dem blei ikke som nye nå .For det var bare en forvask så dem ikke skulle bli ødlagte av jordslag å dritt , men neste vask så ser dem nye ut . Har gjort detta med flere båter , putene blir som nye . Billig er det også , ca 200 spenn for 1 kg. Den boxen har du i flere år ,selvom jeg bruker den til alt ombord . Fra den gule stripa i vannlinja , til messinglampene inne .Du slipper å gni deg ihjæl , litt vann på å det går som en lek .

¨

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Aseton er vell etsende... Vist det da viser seg at skaien ikke tåler dette, vill den da krølle seg??? Er det bare til og ha litt på en svamp da, og gni det godt inn??? Disse putene er full av sko merker og ganske så missfarget... Putene er hvite og blå, aseton vill vell bleke de blåe partiene... Hørte fra en i dag at det beste var faktisk zalo og varmt vann, og så smøre det inn med vaselin... Synest dette hørtes litt for enkelt ut, men for all del har ikke prøvd det ennå... Noen som har prøvd denne metoden???

Ha aseton på en microfiberklut og tørk av, skitten løsner lett og du behøver ikke gni noe særlig. Dersom ikke skaien tåler det vil den bli seig og klissete, og det vil du merke ganske raskt. Tørk bare lett over ikke gni på en plass, om du ikke får fjernet skitten med en gang går du heller tilbake.