Ribtjenester Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Hva kan jeg behandle batteri klemmer og polir med som hindrer irr? har hørt kobberfett kan det brukes?? Quote www.ribtjenester.no Link to post
JonnyBoy Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 (edited) Jeg bruker syrefri vaselin Edited February 11, 2009 by JonnyBoy (see edit history) Quote Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Superkul Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 du får kjøpt småtuber på biltema med polfett har ikke hatt problem med irring så hos meg er det tørt foreløpig Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
mørebas7200 Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Klarlakk spray (elektronikk) jeg har dette på alle kontakter og koblinger og når du en gang skal bytte batteri klemmer så er det bare til å pusse litt med fint sandpapir :) Quote Link to post
M/S Malene Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Vaselin. Også sett at Tectyl er brukt. Quote Link to post
skibsplast ohoi Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 På traktoren brukte vi smørefett, og en nabo brukte grønnsåpe. Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
GeirT Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Syrefri vaselin er det beste og billigste. Men sørg for at du forsegler alt av metall. Dvs. alt dekkes ned til batteritoppen og ut til isolasjonen på lederne. Bruk gjerne en liten pensel for å komme godt til. Husk å gjøre rent for irr før du begynner. Står batteriene i ett varmt rom må du gjennta prosessen oftere. Geir Quote Geir Link to post
alidal Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Bare husk at når du bruker vaselin el. så bør det være helt rent i omgivelsene, ellers tiltrekker dette seg skitt.... Ville heller brukt islolasjonslakk som Mørebas 7200 skriver Quote Link to post
lnjk Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Har brukt Istind vaselin på sprayboks som jeg fikk tak i hos elektro installasjons firma. Det ser ut som den koker inn i alle hulrom når du sprayer den på. -Finner den ikke på nettet. Quote Link to post
blueline Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Er området batteriet står tørt og rent holder det med en dusj crc/wd40 eller lignende. Har aldri hatt problemer med irr/anløp på noen av mine batteripoler hverken i bil eller båt. Quote Link to post
Lazyjack Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Men det er vel en grunn til at det irrer i på noen poler, ikke på andre. Noen som vet? Quote Link to post
Bøljan Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 (edited) Tror det har noe med "miljøet" ombord å gjøre, min forrige båt var en trebåt og irret det mye. Har plastbåt nå, ikke irr i det hele tatt. Men om det har noe med tre/plast å gjøre vet jeg ikke. Edited February 11, 2009 by Bøljan (see edit history) Quote Link to post
Per T Kålin Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Fukt er i allefall kilde til irring. Per Quote Link to post
mask Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Men det er vel en grunn til at det irrer i på noen poler, ikke på andre. Noen som vet? Oksygen er årsaken til at det irrer. Derfor anbefaler fagfolk og forsegle batteripolene. Jeg har alltid brukt Tectyl-spray, tørker fort, tar ikke til seg smuss og du kommer til overalt. Dette rådet fikk jeg fra en båtmekaniker for 15-20 år siden, dette har jeg fulgt slavisk og har enda ikke opplevd at batteripolene irrer. Quote Link to post
OPTIMAL Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Men det er vel en grunn til at det irrer i på noen poler, ikke på andre. Noen som vet? Grunnen til at det irrer på enkelte batteripoler er porøstbly i batteripolen slik at batterisyre trekker opp og reagerer med metallet i polskoen. Dette er et fenomen som batteripodusentene prøver å unngå ,men skjer av og til. Var mye mer vanlig for 10-20 år siden. Quote Link to post
bjorngb Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Hva fører irr på polene til? Ødelagte batteri?? Quote Link to post
JanS/EIR Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Fører i allefall til dårlig kontakt, på sikt kanskje også skade på batteriet. Mange gode råd her ovenfor, poenget er å isolere hele polene og polskoene ikl. bar kabel best mulig. mvh JanS Quote Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sjeldenutpå Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 (edited) Irr kjem nok først og fremst av "klima" ombord som sagt ja Når eg kjøpte min båt såg det ut som h... på poler. Drill med stålbørste type kopp og pusset allt reint. Smergel inni sko osv....Biltema sin lille tube med polfett (som nevn tidl) og siden knallbra Så da er manglende vedlikehold trolig årsak i min båt. Biltema har to typer spray også. Det blir lettere å få over alt da Edited February 12, 2009 by Sæbø (see edit history) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marit Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Men hvor får man kjøpt Tectyl på spray? Ser at Jon Winge anbefaler dette i boka "Strøm ombord", men har ikke funnet produktet noe sted... :-( Quote Link to post
Chivas01 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Vaselin. Også sett at Tectyl er brukt. Ja enkelt og greit ,Vaselin noe annet trengs ikke Quote Link to post
index Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Men hvor får man kjøpt Tectyl på spray? En hvilken som helst bilutstyrsforretning! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ribtjenester Posted April 2, 2009 Author Share Posted April 2, 2009 Jeg har brukt pol sko fett fra biltema. Quote www.ribtjenester.no Link to post
Haba Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Silikon-spray fungerer utmerket og uten at det blir griset. Quote Link to post
Recommended Posts