Jump to content

Gjenspeiler båt-tv serier virkeligheten ?

oslofjord

Gjenspeiler båt-tv serier hvordan kystsamfunnene er i virkeligheten ?  

118 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Til dere som ikke har båten i Son eller kjenner havnen, men som har sett eller å har tenkt å se NRK sitt program "Båtliv", så husk at dette var et rent underholdningsprogram i en serie med andre som "Campingliv" og "Sydenliv". Det var IKKE en dokumentarserie om forholdene i Son. Så husk å tolke det dere har sett og hørt i det programmet som hva det var, et underholdningsprogram med folk og livet i større båthavn i Oslofjorden.

All PR er god PR..eller ?? Jeg tror da dokumentaren Båtliv ga et realistsik bilde av båtfolket fra Son....

Kose meg gjør jeg også med Himmelblå.....selv om det gjerne kunne vert mer båtliv og saltvann i håret og mindre bryggeliv. Helgelandskysten har jeg besøkt for mange år siden...og dragningen blir ikke mindre etter Tv serien.

Vistnok sponset Hvaler kommune serien "Hvaler"....men mine skjærgårsminner fra Hvaler matcher ikke helt tonen i den dystre Hvaler-serien...

Hva syns de fastboende på Hvaler om serien ? Uansett er det ikke tvil om at Hvaler har fantaske natur og mulighter som film-"location".

All PR er god PR..eller ?? Jeg tror da dokumentaren Båtliv ga et realistsik bilde av båtfolket fra Son....

Tull og tøys! Dette var et UNDERHOLDNINGSPROGRAM og ikke noen DOKUMENTAR. Jeg ble selv intervieuvet at programfolkene bak programmet med tanke på deltakelse. Men da de fikk vite at jeg brukte båten utenom juli og også i regnvær, takket de pent for praten! Det som kom frem i programmet om Son og livet der var bare en promille av virkeligheten. Og sannhetsgehalten i denne promillen må en også ta med en klype salt. Men som UNDERHOLDNINGSPROGRAM var det ikke ille. Har selv sett det i reprise på nettet og kost meg. Han med "kjøpekonen" var ikke like bråkjekk da vi skrapte båt side om side og skravlet båt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NYHETER-16s00-skarg_282146w.jpg

Enig !

Saltkråkan er kystserien framfor noen ! Selve symbolet på den perfekte ferie.

(Selv om det lille jeg selv har sett av Stocholmskjærgården lignet mer på Nordmarka enn Tjøme...)

Når jeg skal skape Saltkråkan stemning på hytta kommer det uventede problemer...som at ungene har i-pod og DS....for ikke snakke om TV.

Ja det er litt paradoksalt at jeg ikke klarer å være en "farbror Melker" eller ellers leve opp til idealene fra TV serien Saltkråkan...netopp fordi barna ser for mye på TV !

Redigert av salt (see edit history)

Min ungdommelig livsglede og morsomme påfunn ved sjøen er svært lite populære blant undommen ....spesielt lite kuuult er det når disse kuule undommene har med venner på båt eller hytte......det er nok ikke plass til en farbror Melker anno 2009 !

Det store antiklimkaks og feriens nedtur er når far i huset skal stå på vannski.......det er veldig lite kuuuuuult....ja direkte pinlig !

Lars H. - Jeg har også kost meg med denne serien, har en kompis som var med også, men hva er det du mener er konstruert og kunstig her? og som gjør at den skiller seg såpass fra en dokumentar?

Jeg har da for $ ikke sagt at noe er "konstruert og kunstig". Hvor i alle dager har du det fra? Jeg har kun sagt at dette var et underholdningsprogram med innslag fra Son.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har da for $ ikke sagt at noe er "konstruert og kunstig". Hvor i alle dager har du det fra? Jeg har kun sagt at dette var et underholdningsprogram med innslag fra Son.

Lars H.

Hvorfor så sint? det var bare et spørsmål, men du skriver veldig bestemt i 2 tråder at dette er UNDERHOLDNING og ingen DOKUMENTAR!! til og med med TULL OG TØYS som innledning, og at det bare er en promille som er hentet fra virkeligheten. Du legger vel også til at sannhetsgehalten i denne lille promillen fra virkeligheten OGSÅ må tas med en klype salt!!

Og et program så langt fra virkeligheten er da vel en konstruert historie?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

et program så langt fra virkeligheten er da vel en konstruert historie?

Jeg er ikke "sinna", men bruk hodet litt da, og ja, dette var en konstruert historie, et underholdningsprogram som Sesar på TV2.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

et program så langt fra virkeligheten er da vel en konstruert historie?

Jeg er ikke "sinna", men bruk hodet litt da, og ja, dette var en konstruert historie, et underholdningsprogram som Sesar på TV2.

Lars H.

He he bruke hodet også nå.. jaja jeg så denne serien som en koselig dokumentar, og ble litt overrasket da det viste seg ikke å være det. Men historiene bak og rundt disse menneskene var både gripende og morsomme så jeg trodde alt var ekte.

Redigert av Kingsea (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Håper på inspill fra de fastboende fra Hvaler angående denne Hvaler serien. Ja hyttefolk fra Hvaler og båtfolk som har til bragt mang en sommer i Hvalerskjærgårdens uthavner må også gjerne ta ordet om denne TV serien.

Mens Lange Flate Baller...filmen var et positivt løft for lokalpatriotismen og oppmerksomheten for Fredrikstad har vel neppe Hvaler serien samme effekt for Hvaler ??

Himmelblå ..makan til makkverk. Hvor tenker en seg at dette er i verden hvor alle snakker østlandsdialekt og de som skal prøve å snakke helgelandesdialekt driver med en komisk kaurvelsk knoting?. Skal handlingen være fra det 1800-århundret? Innholdet-- bare tull og tøys . Denne Son-tulle båtfilmen var rene oskarnominasjonen i forhold til dette tullet. Det beste en kan si er at slang var noen fine naturglimt i mellom oppkoket.

Uansett var selve handlingen litt for enkel med at hun greide å fikse opp i alt.

Du kan ikke annet enn le når hun "helbreder" en guttungen med alvorlig grad av ADHD ved å gi ham noen ark og fargestifter til.

Forøvrig synes jeg som er fra Fredrikstad det er en trøst i att alle "gærningene" snakker Oslo-dialekt, mens den eneste som fremviser en hvis grad av psykisk jernhelse, nemlig pub-verten, prekær rekti....

Stemmer relativt bra med min egen virkelighetsoppfatning, og slikt sett er det en god serie :lol:

Serien skulle vistnok hete "Psykologen", men så sponset Hvaler kommune med 300.000,- og så ble den hetende "Hvaler"

Redigert av Honduras (see edit history)

Realityshow hvor voksne mennesker oppfører seg som furtne snørrunger er desverre fortsatt på tv-moten. Når får vi første båtrealty-show hvor deltagerne blir stemt i land langs kysten ??

Baatplassen har mange gode kandidater til et båt-realityshow....f. eks. Sydvesten ville være en selvskreven deltager. Selv hadde jeg nok blitt stemt til å gå planken før første havn ....

Himmelblå og Hvaler er to fine serier for oss som liker de små perlene langs kysten. Hvaler er min favoritt. Fruen og jeg fikk med oss hele serien før den tok slutt. Til sommeren legger vi sikkert kursen mot Skjærhalden også. :cheers:

Jeg er også fan av gamle gode Saltkråkan. Herlig serie.

Sverige sendte Skjærgårdsdoktoren og Saltø. Koslige små skildringer fra småstedene langs svenskekysten.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...