Jump to content

Volvo Penta styreservo


fredriksen

Recommended Posts

Er det noen som har kjennskap til VP's styreservo for hekkaggregater? Eller en sprengskisse for styresylinderen eller noe lignende?

 

Mitt problem:

Jeg har en AQAD41 m/VP servo og 290DP drev. (VP har det slik: Wirestyring fra ratt til servo, servo masterpumpe fremme på motoren (kileremsdrevet) og servo slavepumpe / sylindre festet på drevplata  som skyver / drar styrearmen for drevet. Slavepumpe/sylindre = to 'interne' sylindre som driver styreamen, muligens en for hver vei?).

 

Symptomer:

Styringen er "klumpete" med tunge "klumper" og deretter lett styring.  :lol::cryin: Det er ingen forskjell om jeg tørner helt ut til begge sidene; de tunge / harde punktene er der fortsatt. Ved stans av motoren blir styringen helt gjevn, men selvsagt merkbart tyngre (ingen servo-hjelp). Ved frakobling av servo-masterpumpe (slakk kilereim) blir styringen gjevn og like tung som ved avslått motor. Slik var det (tilfeldigvis?) da jeg prøvekjørte båten, og hvem sjekker vel strammingen på en kilereim?  :headbang::wink:  Forøvrig har rattdrevet for wiren litt "intern" dødgang, men dette påvirker ikke symptomene (bare litt dødgang ved vending av dreieretning)

 

Gjetning av feil, men har aldri sett inne en slik slavesylinder (eller noen sprengskisse) heller ingen annen erfaring med VP servoer...:

Jeg vil anta at feilen ligger i trege ventiler i slavepumpen/sylindrene slik at de må ha vesentlig større press (trykk) for å åpne. Det som forundrer meg litt er at dette gjelder for både styrbord og babord rattutslag, så da må begge ventilene (i tilfelle det er to?) være trege. Jeg har liten tro på at det er luft i systemet, da dette skulle blitt luftet ut ved fulle rorutslag.

 

Er det noen som vet noe om dette som har et tips?? :lol::wink:

Link to post

Er det noen som har kjennskap til VP's styreservo for hekkaggregater? Eller en sprengskisse for styresylinderen eller noe lignende?

 

Mitt problem:

Jeg har en AQAD41 m/VP servo og 290DP drev. (VP har det slik: Wirestyring fra ratt til servo, servo masterpumpe fremme på motoren (kileremsdrevet) og servo slavepumpe / sylindre festet på drevplata  som skyver / drar styrearmen for drevet. Slavepumpe/sylindre = to 'interne' sylindre som driver styreamen, muligens en for hver vei?).

 

Jeg hadde noe av de samme symptomene som deg i høst. Når båten kom på vannet var alt bare tungt på rattet. Skiftet servopumpe men fortsatt like tung. Jeg har samme motor men 280 drev. Styreslaven bak produserers ikke av VP.

Tok en real beslutning å innsatellerte Sleipners hydauliske styring. Angrer ikke på det. Nå setter jeg rattet på en kurs og båten holder seg ganske stødig. Lett på rattet er båten også blitt. Ikke så altfor stor jobb, etter min mening.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Tok en real beslutning å innsatellerte Sleipners hydauliske styring. Angrer ikke på det. Nå setter jeg rattet på en kurs og båten holder seg ganske stødig. Lett på rattet er båten også blitt. Ikke så altfor stor jobb, etter min mening.

Var inne på den tanken i vinter pga. slarken i styringen, men ble sterkt frarådet av VP's største verksted her lokalt til ikke å gjøre dette. Servostyringen fra VP koster x ganger mere enn en hydraulisk fra Sleipner, så det var mye bedre bla. bla. Jeg fant ut hvor slarken var, og hele styresystemet er egentlig ganske så OK (lite med slark, går egentlig ganske så lett (med nye foringer etc)), så før jeg fikk båten på vannet virket alt rimelig brukbart. Slo derfor fra meg tanken på å rive ut alt og sette i en Sleipner løsning. Ble forøvrig anbefalt av forhandleren en Sleipner løsning som benytter seg av servoen. I så fall hadde jeg investsert i noe nytt og beholdt den egentlige feilen....

 

Men, sett med dagens erfaring henger servoen i en tynn tråd: Sleipner hydraulisk styring UTEN servo frister...  Men, jeg bør vel egentlig sjekke om det er bare å bytte en eller to ventiler i servoen før den går på billigssalg.

Link to post

Skjønner godt det. Fikk et godt kjøp hos Båthuset på Slependen. Med nytt ratt kom det hele på rundt 6000 kroner. Har en 27 foter med 280 drev. Sleipner hadde feste som gikk rett på mitt 280-drev. rattet kjøpte jeg billigst hos Malfix. Måtte bytte ratt i og med at det gamle ikke hadde kon aksel.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...