Jump to content

Tips - sjøsetting av gummibåt alene


bjornas

Recommended Posts

Hei, jeg er nokså fersk "sjømann" og på dette forumet, så tilgi et "dumt" spørsmål:

 

Jeg kjøpte en Zodiac FC-530 i fjor. Den veier ca 160 kg. Jeg har ikke båtplass, og er avhengig av å sjøsette hver gang den skal brukes (blir sikkert lei av det også etterhvert). Jeg har ikke prøvd den til sjøs ennå, men har rangert den litt i hagen hjemme, og den er sånn noenlunde håndterlig av en mann. Jeg er im mer usikker på om jeg klarer å sjøsette den alene. (Konepone er ikke akkurat en kraftkar, og sønnen er bare 3 1/2 år...)

 

Noen som har noen snedige tips til meg? Vet at det finnes noen slags "hjul" man kan montere under båten - finnes de til FC-530 også? Er de noe tess?

 

Takknemlig for alle svar!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett det er noen som har hjul fastmomtert på akterspeiler.

 

De sitter tilsynelatende fast i akterspeilet. Jeg har kun sett de på avstand. Ser ut til at de kan senkes slik at du løfter baugen selv og trekker båten etter deg. Når du har kommet utpå, slås de opp slik at de er over vannet. Ser veldig lettvint ut. De tar da vekta av motor + omtrent halve båten. Aner ikke hvem som selger de. Det er det sikker en eller annen på forumet som vet om mer detaljer.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

FC-530 virker som en tøff og barsk båt.

 

Til min Zodiac Futura 2C HD er det opplegg for slike hjul som du etterlyser, Zodiac kaller det Launching wheels fitting kit.

Dvs at der er ferdig montert feste innretning på begge sider i akterspeilet. Hjul kjøpes som separat enhet. jeg har disse også og det vil sikkert fungere greit på min men vil anta at vekten på din båt begrenser muligheten med en slik løsning, dvs festet i akterspeilet. Det blir ganske kraftig momentkraft som virker på innfestingen om du triller båten over ujevnheter osv. Ville sett meg om etter et hjulsett som du setter akterdelen av båten oppå, evt lage noe selv. tror det vil fungere like greit.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Flere her som har Zodiac 14-15 fot m/ slike hjul. Og 40hk Yamaha 2t/4t på hekken. Da funker iallefall hjulene bra, til strandhogg og opp/utsetting.

 

Men du må vel uansett ha en måte å frakte båten hjemmefra og til vannet på...? Og hva slags motor tenker du å ha på?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt meg en 40 HK motor på - da er den ikke større enn at den kan håndteres av én person. Ikke misforstå; jeg vil jo ha med meg folk. Men grovarbeidet må jeg nok gjøre selv... Og jeg kan ikke satse på sette min 1,65 kone til å sjaue 160 kg båt...

 

Takknemlig for alle tips - kom gjerne med flere!

 

 

Bjørn O

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Tja, båthenger og gummibåt.... Er en vanlig, flat "husholdningshenger" like bra, tro? Vi har jobbet litt med ett konsept for "tilhengerbåt", der båten er tenkt hengt i et stativ til å kjøre hengeren under. Når man kommer hjem, henger man båten opp, og så er hengeren ledig til annen bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...