bjornas Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Hei, jeg er nokså fersk "sjømann" og på dette forumet, så tilgi et "dumt" spørsmål: Jeg kjøpte en Zodiac FC-530 i fjor. Den veier ca 160 kg. Jeg har ikke båtplass, og er avhengig av å sjøsette hver gang den skal brukes (blir sikkert lei av det også etterhvert). Jeg har ikke prøvd den til sjøs ennå, men har rangert den litt i hagen hjemme, og den er sånn noenlunde håndterlig av en mann. Jeg er im mer usikker på om jeg klarer å sjøsette den alene. (Konepone er ikke akkurat en kraftkar, og sønnen er bare 3 1/2 år...) Noen som har noen snedige tips til meg? Vet at det finnes noen slags "hjul" man kan montere under båten - finnes de til FC-530 også? Er de noe tess? Takknemlig for alle svar! Quote SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
jupan Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 hvis det er en gummibåt, pump den opp i vannkanten og voila! hvis det er en rib. ring en venn ;) eller kjøp deg båthenger og rygg den på havet. Quote Link to post
FM 8-12 Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Du har vel henger? Er jo ramper på utslipp stedene du får rygget den helt ned til vannkanten. Etter dette vinsjer du den ut og knyter båten fast. Ta av vaier og kjør henger opp for da ligger jo båten knyti fast. Eller har jeg forstått deg helt feil? Quote Link to post
prin435 Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 (edited) Jeg har sett det er noen som har hjul fastmomtert på akterspeiler. De sitter tilsynelatende fast i akterspeilet. Jeg har kun sett de på avstand. Ser ut til at de kan senkes slik at du løfter baugen selv og trekker båten etter deg. Når du har kommet utpå, slås de opp slik at de er over vannet. Ser veldig lettvint ut. De tar da vekta av motor + omtrent halve båten. Aner ikke hvem som selger de. Det er det sikker en eller annen på forumet som vet om mer detaljer. Edited February 12, 2009 by prin435 (see edit history) Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Kan det være disse jeg har sett? http://maritim.no/product.aspx?id=22497&am...upkey=008010030 Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Rolf Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 FC-530 virker som en tøff og barsk båt. Til min Zodiac Futura 2C HD er det opplegg for slike hjul som du etterlyser, Zodiac kaller det Launching wheels fitting kit. Dvs at der er ferdig montert feste innretning på begge sider i akterspeilet. Hjul kjøpes som separat enhet. jeg har disse også og det vil sikkert fungere greit på min men vil anta at vekten på din båt begrenser muligheten med en slik løsning, dvs festet i akterspeilet. Det blir ganske kraftig momentkraft som virker på innfestingen om du triller båten over ujevnheter osv. Ville sett meg om etter et hjulsett som du setter akterdelen av båten oppå, evt lage noe selv. tror det vil fungere like greit. Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
ivar Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 (edited) Flere her som har Zodiac 14-15 fot m/ slike hjul. Og 40hk Yamaha 2t/4t på hekken. Da funker iallefall hjulene bra, til strandhogg og opp/utsetting. Men du må vel uansett ha en måte å frakte båten hjemmefra og til vannet på...? Og hva slags motor tenker du å ha på? Edited February 12, 2009 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bjornas Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Hadde tenkt meg en 40 HK motor på - da er den ikke større enn at den kan håndteres av én person. Ikke misforstå; jeg vil jo ha med meg folk. Men grovarbeidet må jeg nok gjøre selv... Og jeg kan ikke satse på sette min 1,65 kone til å sjaue 160 kg båt... Takknemlig for alle tips - kom gjerne med flere! Bjørn O Quote SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Frivakten Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 (edited) Tror konemor er glad du velger motor. Edited February 12, 2009 by Krisida Magni (see edit history) Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Kodvaag Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Hvordan frakter du båten hjemmefra til havnen og tilbake? Hvorfor ikke kjøpe den minste billigste båthengeren du kommer over? Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
norflyer Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Hvorfor kan ikke konepone hjelpe til med båten?? Vi må jo hjelpe til i huset. Nei dama mi må jammen til å hjelpe å løfte på ting gitt. Nytter ikke bare med blonde lokker og blå øyne hvis en skal være med meg i båt gitt.. Men det hjelper jammen masse. Hehe Quote Link to post
roeren Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Tja, båthenger og gummibåt.... Er en vanlig, flat "husholdningshenger" like bra, tro? Vi har jobbet litt med ett konsept for "tilhengerbåt", der båten er tenkt hengt i et stativ til å kjøre hengeren under. Når man kommer hjem, henger man båten opp, og så er hengeren ledig til annen bruk. Quote Link to post
Recommended Posts