Jump to content

Lanterne på Pioner Maxi


Andy

Recommended Posts

Er det noen som kan gi meg et godt tips her:

 

Har kjøpt en rundtlysende lanterne til min Pioner Maxi. Men jeg lurer på om hvor det er lurt å montere denne. Det vil være mulig å sette den helt ytterst bak på stålbraketten, til side for motoren. Må det bores i stålbraketten (ser ganske tykk ut...) eller er det andre måter å feste denne på (nederste del av lanterna er en kvadratisk aluminiumsplate på kanskje 6x8 cm, med 4 skruehull.  :headbang:

 

Eller skal den skrues i plasten (er litt redd for å hulle gjennom skroget)  :wink:

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke prøve å lime en aluminiumsplate fast til båten for så å feste lanterna til denne.

En "litt stor" plate og godt med sika skulle vel gjøre susen.

Hvis ikke dette holder er det jo ikke blitt merker i båten så da får du heller prøve på en annen måte.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar. :lol:

 

Tror nok jeg går for å lime aluminiumsbraketten til stålet bak - det blir vel en del vibrasjoner fra motoren, så jeg håper det holder. Er det noen gode forslag til stoff som limer stål <--> aluminium og som holder i mange år  :eek:  :eek:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med å få tak i et stykke U-profil som er litt større enn skrogtykkelsen. På hver side av profilen gjenger du et hull eller to og setter i en skrue. Hvis du trer denne over kanten kan du fiksere den med å skrue skruene helt inn til skroget. Eventuelt kan du legge noe mellom skroget og skruene for at ikke punktbelastningen fra skruene skal bli for stor. Lanterna fester du i U-profilen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hva med å få tak i et stykke U-profil som er litt større enn skrogtykkelsen. På hver side av profilen gjenger du et hull eller to og setter i en skrue. Hvis du trer denne over kanten kan du fiksere den med å skrue skruene helt inn til skroget. Eventuelt kan du legge noe mellom skroget og skruene for at ikke punktbelastningen fra skruene skal bli for stor. Lanterna fester du i U-profilen.

Takk for tips, men det er ikke nødvendig. Aluminiumsplata har en festeanordning til selve lanternestaget, så den biten går OK.

 

Men jeg har ennå ikke blitt overbevist om monteringsmåte til båten, det advares mot både å bore i plasten og å feste aluminium mot stålet. Om ingen andre kommer med noen visdomsord, så ender jeg vel med å sitte med lanterna i hånda  :smiley:  :smiley:  :seeya:

Link to post
Share on other sites

skal du montere aluminium mot syrefast, kan dette enkelt isoleres ifra. Legg imellom gummiduk av noe slag, f.eks en bit av Biltema`s pakningsduk. Dermed får du ingen galvanisk korrosjon.

 

Når det er sagt, synes jeg dette med galvanisk korrosjon ( tæring ) overdrives. Monterer du dette sammen, holder det trolig i mange år. Da kan du evt. erstatte bitene, spes ettersom de sitter så lett tilgjengelig som disse vil gjøre..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Om ingen andre kommer med noen visdomsord, så ender jeg vel med å sitte med lanterna i hånda  :wink:  :wink:  :lol:

Det kan jo også være en løsning, om enn litt upraktisk  :lol:

 

Men hvis båten har feste for flaggstang kan du lage en rørbit som "lanternemast" og stikke den ned i flaggstanghullet.

 

Hvis den ikke har separat feste for flaggstang så kan du gjøre tilsvarende med hullet for en av åregaflene, for du skal vel neppe ro så meget mens du har lanterneføring?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

skal du montere aluminium mot syrefast, kan dette enkelt isoleres ifra. Legg imellom gummiduk av noe slag, f.eks en bit av Biltema`s pakningsduk. Dermed får du ingen galvanisk korrosjon.

 

Når det er sagt, synes jeg dette med galvanisk korrosjon ( tæring ) overdrives. Monterer du dette sammen, holder det trolig i mange år. Da kan du evt. erstatte bitene, spes ettersom de sitter så lett tilgjengelig som disse vil gjøre..

 

Suzuki

Egentlig enig, selv om jeg igår hadde en h****es jobb å få løsnet in bolt (6mm) fra en aluminiumsgjenge. Det er vel hovedproblemet: delene fester seg mot hverandre, ikke at aluminium løser seg opp i løpet av en blunk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...