Jump to content

Varmgang på Suzuki DF200


Lagavulin

Recommended Posts

De par siste turene jeg hadde i høst, hadde jeg problemer med at jeg fikk varsel om at motoren fikk for lite kjøling når jeg kjørte med fullt pådrag og med mye tilt.

Det som skjer da, er at motoren går raskt ned på tomgang, og det piper i motorlampa. Jeg sjekket med en gang om den hadde kjøling, og det hadde den.

Etter ca. 30sek. kunne jeg gi gass igjen, og ved kjøring i marsjfart, rundt 24 knop, er dette ikke et problem. Det var heller ikke problem med fullt pådrag og uten tilt. Det var først når jeg begynte å tilte motoren ut, at jeg så at kjølestrålen ble markant mindre, og dermed etterhvert for dårlig kjøling.

 

Ringte forhandleren, og de sa at det antakelig var groe på kjølevannsinntaket som var problemet. I og med at jeg ikke får tiltet opp motoren helt opp fra vannet, så jeg dette også som en naturlig forklaring.

 

Når jeg tok opp båten for sesongen, spylte jeg motoren ren og tok bort grønske og groe rundt kjøleinntaket. Jeg kjøpte en sånn klaff til å koble hageslange på, og startet opp motoren for å ferskvannkjøle den. Det kom kjølevann, men når jeg gasset litt opp, så begynte det å pipe etter et par minutter. Så at det fortsatt var kjølestråle, men tydligvis for lite, siden da gasspådraget kuttes og motoren går aut. ned til tomgang.

 

Har jeg rengjort for dårlig, eller kan det være andre årsaker til at den går varm?

Motor er 2007 mod.

 

(Den klaffen jeg kjøpte klarte ikke suge seg tett ved kjøleinntaket, så det rant en del vann ut, og det kan jo være det som var årsaken nå sist. Men jeg økte bare gasspådraget litte grann, og så at det kom vann ut i kjøleuttaket, og ble derfor litt overrasket at den begynte å pipe pga. varmgang.)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Den kaviteter ikke ved mye tilt ved kjøring rett fram, men ved kraftig sving gjør den det derimot , men det er ikke det som er problemet.

Det ble byttet undervannshus på den i sommer, kan det ha skjedd noe der?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Det ble byttet undervannshus på den i sommer, kan det ha skjedd noe der?

 

Kan det være ei pakning som har forskjøvet seg og struper en del av flow'en med saltvann?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Den stråle du ser er bare en kontrollstråle. Har du tilført nok vann fra hageslangen? Du kan jo kanskje gitt på litt for lite, gi så mye at du ser at ikke motoren bruker alt men at det lekker litt rundt klaffene.

 

Jeg kjørte på maks med vann, og det lakk rundt klaffene. Er det slik at den tar inn mer vann ved høyere turtall?

 

Har du også hevet motoren på akterspeilet?

 

Nei..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte på maks med vann, og det lakk rundt klaffene. Er det slik at den tar inn mer vann ved høyere turtall?

 

Min erfaring er at det vil alltid lekke rundt klaffene. Husk at motoren suger vann så man skal visstnok være litt forsiktig med å kjøre på med for mye trykk på slangen og en hageslange gir mere enn nok vann til at motoren får kjøling.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ok, da er det vel mest sannsynlig at det har skjedd noe når det ble byttet undervannshus. For det var noen uker etter det at jeg fikk problemet.

Får ta den med ut til hvaler til våren. :sailing:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme etter at jeg hadde sjekket alt som nesten kan sjekkes,hadde i tilegg av toppene vel og merke en 115 suzuki dt.Termostat og hele pakken problemet var det samme.

Demonterte underhus + overhus delte da over hus og underhus,i overhusets kjølerør lå synderen,en bit gummipakning som stammet fra tidligere impellerbytte,altså overgangsgummi på kjølerør mellom underhus og overhus.

Ble mye hus her men men.

Link to post
Share on other sites

Her er det en 2007 modell så det har sikkert ikke vært noe impellerbytte. Hvis du skifter impeller så sjekk at det ikke mangler noen vinger på impelleren. Har motoren vært startet uten vann til impeller? Den kan gå i stykker veldig fort om den går tørr. Vannforbruk øker jo med turtallet for impeller står direkte på akselen.

Link to post
Share on other sites

Ringte forhandleren, og de sa at det antakelig var groe på kjølevannsinntaket som var problemet. I og med at jeg ikke får tiltet opp motoren helt opp fra vannet, så jeg dette også som en naturlig forklaring.

 

Når jeg tok opp båten for sesongen, spylte jeg motoren ren og tok bort grønske og groe rundt kjøleinntaket. Jeg kjøpte en sånn klaff til å koble hageslange på, og startet opp motoren for å ferskvannkjøle den. Det kom kjølevann, men når jeg gasset litt opp, så begynte det å pipe etter et par minutter. Så at det fortsatt var kjølestråle, men tydligvis for lite, siden da gasspådraget kuttes og motoren går aut. ned til tomgang.

 

Har jeg rengjort for dårlig, eller kan det være andre årsaker til at den går varm?

 

En bekjent hadde samme problemet på en to-takts Suzuki 150 hk. Også han hadde samme utfordringen med at han ikke fikk hevet undervannshuset over vannflaten (p.g.a. utforming på motorbrønnen) I tillegg til det var groe rundt kjølevannsinntaket, fant han også groe (ru) under dekselet på selve inntaket. Og måtte gjøre det til fast rutine og skrape ut ruer en gang måneden (eller to) Jeg mener å huske at problemet ble eliminert. (jeg skal sjekke dette opp, å komme tilbake med mer info.)

Link to post
Share on other sites

..Og måtte gjøre det til fast rutine og skrape ut ruer en gang måneden (eller to) Jeg mener å huske at problemet ble eliminert. (jeg skal sjekke dette opp, å komme tilbake med mer info.)

 

 

Kjempefint. Jeg får propellen over vannet, men deler av av undervannshuset er under vann. Jeg har sprayet på bunnstoff der, og det hjelper, men det legger seg grønske o.l uansett.

Jeg har ikke skrudd av dekslet, og sett etter groe inni, skal få gjort det.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skrudd av dekslet, og sett etter groe inni, skal få gjort det.

 

Mitt foregående innlegg var ikke fullstendig, jeg har undersøkt mer, og her er hele historien kortfattet;

-etterhvert gjennoppsto problemet, og motoren måtte sendes på service hos den lokale Suzukiforhandleren, da fant man ruer helt opp i kjølevannsrøra inn til selve blokka. Man fant da også ut, at en 'rist' som skulle sittet i selve inntaket (bak inntaksdekselet), glimret med sitt fravær (antageligvis tidligere eier som ikke fikk dette remontert etter rengjøring)

Da dette ble rengjort, ble problemet borte!

 

Desverre så gir det ofte noen utfordringer, når man ikke får vippet motorene såpass at inntakene står tørt.

 

Jeg ville nok tatt en prat med forhandleren, - håper det ordner seg !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...