Lagavulin Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 De par siste turene jeg hadde i høst, hadde jeg problemer med at jeg fikk varsel om at motoren fikk for lite kjøling når jeg kjørte med fullt pådrag og med mye tilt. Det som skjer da, er at motoren går raskt ned på tomgang, og det piper i motorlampa. Jeg sjekket med en gang om den hadde kjøling, og det hadde den. Etter ca. 30sek. kunne jeg gi gass igjen, og ved kjøring i marsjfart, rundt 24 knop, er dette ikke et problem. Det var heller ikke problem med fullt pådrag og uten tilt. Det var først når jeg begynte å tilte motoren ut, at jeg så at kjølestrålen ble markant mindre, og dermed etterhvert for dårlig kjøling. Ringte forhandleren, og de sa at det antakelig var groe på kjølevannsinntaket som var problemet. I og med at jeg ikke får tiltet opp motoren helt opp fra vannet, så jeg dette også som en naturlig forklaring. Når jeg tok opp båten for sesongen, spylte jeg motoren ren og tok bort grønske og groe rundt kjøleinntaket. Jeg kjøpte en sånn klaff til å koble hageslange på, og startet opp motoren for å ferskvannkjøle den. Det kom kjølevann, men når jeg gasset litt opp, så begynte det å pipe etter et par minutter. Så at det fortsatt var kjølestråle, men tydligvis for lite, siden da gasspådraget kuttes og motoren går aut. ned til tomgang. Har jeg rengjort for dårlig, eller kan det være andre årsaker til at den går varm? Motor er 2007 mod. (Den klaffen jeg kjøpte klarte ikke suge seg tett ved kjøleinntaket, så det rant en del vann ut, og det kan jo være det som var årsaken nå sist. Men jeg økte bare gasspådraget litte grann, og så at det kom vann ut i kjøleuttaket, og ble derfor litt overrasket at den begynte å pipe pga. varmgang.) Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Ktveiten Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Burde muligens sjekke impelleren, alt etter hvor mange driftstimer motoren har. Kanskje du tilter for mye? Kaviterer motoren når du kjører med mye tilt? Har nok ikke noe med rengjøring å gjøre. Quote MVH Ktveiten Link to post
Lagavulin Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Den kaviteter ikke ved mye tilt ved kjøring rett fram, men ved kraftig sving gjør den det derimot , men det er ikke det som er problemet. Det ble byttet undervannshus på den i sommer, kan det ha skjedd noe der? Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Kodvaag Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Det ble byttet undervannshus på den i sommer, kan det ha skjedd noe der? Kan det være ei pakning som har forskjøvet seg og struper en del av flow'en med saltvann? Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ktveiten Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Kan godt være noe i det Kodvaag sier! Ville tatt av undervannshuset og undersøkt alle pakninger, impelleren og kjølevannsrørene bare for sikkerhetsskyld. Lykke til! Quote MVH Ktveiten Link to post
Allan E Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Den stråle du ser er bare en kontrollstråle. Har du tilført nok vann fra hageslangen? Du kan jo kanskje gitt på litt for lite, gi så mye at du ser at ikke motoren bruker alt men at det lekker litt rundt klaffene. Quote Link to post
ivar Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Har du også hevet motoren på akterspeilet? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lagavulin Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Den stråle du ser er bare en kontrollstråle. Har du tilført nok vann fra hageslangen? Du kan jo kanskje gitt på litt for lite, gi så mye at du ser at ikke motoren bruker alt men at det lekker litt rundt klaffene. Jeg kjørte på maks med vann, og det lakk rundt klaffene. Er det slik at den tar inn mer vann ved høyere turtall? Har du også hevet motoren på akterspeilet? Nei.. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Mouche Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Jeg kjørte på maks med vann, og det lakk rundt klaffene. Er det slik at den tar inn mer vann ved høyere turtall? Min erfaring er at det vil alltid lekke rundt klaffene. Husk at motoren suger vann så man skal visstnok være litt forsiktig med å kjøre på med for mye trykk på slangen og en hageslange gir mere enn nok vann til at motoren får kjøling. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lagavulin Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Ok, da er det vel mest sannsynlig at det har skjedd noe når det ble byttet undervannshus. For det var noen uker etter det at jeg fikk problemet. Får ta den med ut til hvaler til våren. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
summer family Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Har opplevd det samme etter at jeg hadde sjekket alt som nesten kan sjekkes,hadde i tilegg av toppene vel og merke en 115 suzuki dt.Termostat og hele pakken problemet var det samme. Demonterte underhus + overhus delte da over hus og underhus,i overhusets kjølerør lå synderen,en bit gummipakning som stammet fra tidligere impellerbytte,altså overgangsgummi på kjølerør mellom underhus og overhus. Ble mye hus her men men. Quote Link to post
FM 8-12 Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 skjedde meg på en YAMAHAliten bit fra impeller som tettet oppe ved sladrestrålens utgangs hull Quote Link to post
Allan E Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Her er det en 2007 modell så det har sikkert ikke vært noe impellerbytte. Hvis du skifter impeller så sjekk at det ikke mangler noen vinger på impelleren. Har motoren vært startet uten vann til impeller? Den kan gå i stykker veldig fort om den går tørr. Vannforbruk øker jo med turtallet for impeller står direkte på akselen. Quote Link to post
Vierskjær Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Ringte forhandleren, og de sa at det antakelig var groe på kjølevannsinntaket som var problemet. I og med at jeg ikke får tiltet opp motoren helt opp fra vannet, så jeg dette også som en naturlig forklaring. Når jeg tok opp båten for sesongen, spylte jeg motoren ren og tok bort grønske og groe rundt kjøleinntaket. Jeg kjøpte en sånn klaff til å koble hageslange på, og startet opp motoren for å ferskvannkjøle den. Det kom kjølevann, men når jeg gasset litt opp, så begynte det å pipe etter et par minutter. Så at det fortsatt var kjølestråle, men tydligvis for lite, siden da gasspådraget kuttes og motoren går aut. ned til tomgang. Har jeg rengjort for dårlig, eller kan det være andre årsaker til at den går varm? En bekjent hadde samme problemet på en to-takts Suzuki 150 hk. Også han hadde samme utfordringen med at han ikke fikk hevet undervannshuset over vannflaten (p.g.a. utforming på motorbrønnen) I tillegg til det var groe rundt kjølevannsinntaket, fant han også groe (ru) under dekselet på selve inntaket. Og måtte gjøre det til fast rutine og skrape ut ruer en gang måneden (eller to) Jeg mener å huske at problemet ble eliminert. (jeg skal sjekke dette opp, å komme tilbake med mer info.) Quote Link to post
Lagavulin Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 ..Og måtte gjøre det til fast rutine og skrape ut ruer en gang måneden (eller to) Jeg mener å huske at problemet ble eliminert. (jeg skal sjekke dette opp, å komme tilbake med mer info.) Kjempefint. Jeg får propellen over vannet, men deler av av undervannshuset er under vann. Jeg har sprayet på bunnstoff der, og det hjelper, men det legger seg grønske o.l uansett. Jeg har ikke skrudd av dekslet, og sett etter groe inni, skal få gjort det. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
oslofjord Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Hvis du kjører i litt skittent flomvann kan det forbigående samle seg litt jord og møkk på filter eller andre steder i kjølevannsystemet. Edited February 13, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Lagavulin Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 Hvis du kjører i litt skittent flomvann.. Er sjelden opp i elva i Fredrikstad... Holder meg til saltvann jeg.. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
oslofjord Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Glomma og lokale bekker og elver kan vel dra med seg mye grums langt ut mot Hvaler (?). Selv om den muligens ikke er like ille som elven i Son som kan dra med seg brun suppe langt ut i fjorden. Edited February 13, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Lagavulin Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 Ja, vet det. Til og med ute på Herføl er saltinnholdet lavere pga. Glomma. Fra Tjurholmen og nedover ser man betydlig forskjell, men det varierer også fra år til år. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Vierskjær Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Jeg har ikke skrudd av dekslet, og sett etter groe inni, skal få gjort det. Mitt foregående innlegg var ikke fullstendig, jeg har undersøkt mer, og her er hele historien kortfattet; -etterhvert gjennoppsto problemet, og motoren måtte sendes på service hos den lokale Suzukiforhandleren, da fant man ruer helt opp i kjølevannsrøra inn til selve blokka. Man fant da også ut, at en 'rist' som skulle sittet i selve inntaket (bak inntaksdekselet), glimret med sitt fravær (antageligvis tidligere eier som ikke fikk dette remontert etter rengjøring) Da dette ble rengjort, ble problemet borte! Desverre så gir det ofte noen utfordringer, når man ikke får vippet motorene såpass at inntakene står tørt. Jeg ville nok tatt en prat med forhandleren, - håper det ordner seg ! Quote Link to post
Lagavulin Posted February 15, 2009 Author Share Posted February 15, 2009 Takker for alle tips så langt! Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.