Jump to content

12 volts vannkoker - noen som har erfaring?


Anabelle

Recommended Posts

Suuuger ikke slik ganske mye effekt? For diskusjonens del, går ut fra at du da ikke har kokeapparat ombord? Det mest effektive og kanskje billigste ville vært og konstruert deg en varmer selv. Hengt deg på kjølevannet fra motoren, kjørt dette igjennom ei sløyfe som varmer opp vannet du skal drikke. Men da må motoren gå, skal det bli noe fres på det. Det nærmeste jeg kommer spørsmålet ditt, er rene kaffetraktere for 12V. Husker ikke i farten hvor jeg så det, men mener å huske de er relativt dyre. Noen som vet noe om slike traktere for 12V? Erfaringer med de?

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et sted at en 12V vannkoker brukte 20 min for å koke opp vannet !

Ja de fleste ligger rundt det, og det har jeg goood tid til når jeg er på sjøen.

Riktig som Ingar sier at effekten er satt ned for å minske strømforbruket. De jeg har sett på ligger på ca. 200W, og vil da trekke i underkant av 17 ampere. Det er ikke noe problem.  

 

Det jeg jeg egentlig lurte på var kvalitetsforskjeller, og hva man må gi for en som er OK.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke bruke pengene på en sånn liten gassbrenner med 1 plate. Har sett de både på båtbutikkene og Europris. Koster ca. 250-350 kr. Gassflaska koster rundt 50 lappen tror jeg.

Da har du vann på noen få minutter.

 

Lurte også på en trakter til 12v. Snakket med Båtsenteret i Holmestrand da jeg så de hadde en.

Den var noe de hadde tatt inn ved en feiltagelse, for de solgte ikke sånn "dritt" sa´n :lol:

Den er veldig treig og ikke minst dyr.

 

Bruk pengene på noe annet :smiley: Brukt Optimus for eksempel!

 

Får vel pepper nå :wink:

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke bruke pengene på en sånn liten gassbrenner med 1 plate. Har sett de både på båtbutikkene og Europris. Koster ca. 250-350 kr. Gassflaska koster rundt 50 lappen tror jeg.

Da har du vann på noen få minutter.

Takker for flere gode forslag og innspill.

Gass høres jo greit ut, men jeg har hørt at man skal være forsiktig med gass i båt.

Men det er vel bare å ta forhåndsregler, og unngå å la gassen ligge i solsteiken.

Regner med jeg går for gassløsningen. Har en 220 Volts vannkoker som brukes når jeg ligger med landstrøm.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hos oss har vi alltid en stor termos lett tilgjengelig. Og når det engang lages varmt vann så lages det alltid såpass mye at termossen kan fylles opp. Det holder seg bra til neste kaffeen

 

øhhh, den skjønte jeg ikke.  Hvorfor varme vannet før du trenger det? ...eller misforstod jeg deg.. :seeya:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

øhhh, den skjønte jeg ikke.  Hvorfor varme vannet før du trenger det? ...eller misforstod jeg deg.. :seeya:

 

M/Y Ellen Marie

Den var vel ikke så komplisert. Noen vil ha te klokka 12, jeg vil heller ha kaffe, men ikke før klokka fire. Når man da har brukt energi på å varme opp stålet i vannkjelen for å lage te, koster det minimalt å varme litt ekstra vann. Det vannet heller jeg på en termos så det holder til kaffen min.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den var vel ikke så komplisert. Noen vil ha te klokka 12, jeg vil heller ha kaffe, men ikke før klokka fire. Når man da har brukt energi på å varme opp stålet i vannkjelen for å lage te, koster det minimalt å varme litt ekstra vann. Det vannet heller jeg på en termos så det holder til kaffen min.

 

He, he, nei det er nok minimalt du sparer.  Vil anta at det er omtrent samme energibesparelsen i dobbelkokingen av vann som det er energitap i nedkjølingen av vannet etter tre, fire timer på thermos (som også må varmes opp).  ....og i tillegg får du "kald" kaffe.  :drink:

 

Frister ikke, men hver sin lyst :cheers:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av spørsmålet kanskje, men jeg har alltid kaffekoppen (termokopp) innen rekkevidde, bruker termos (som fylles 1 - 2 ganger om dagen) og skjønner ikke helt problemet....

Mener det finnes en liten spiral-koker som kan stikkes ned i koppen, men den er træg. (Bare bruk varmeformelen så ser du hvilken effekt som trenges, og tiden det tar...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...