Tine IV Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Taktrekket i båten er noe veluraktig greier , orginalt Princesstrekk .Detta er ikke mye bra , da det drøsser og støver noe inn i hæ.... Jeg som skaller oppi her å der , får masse guff på toppen av capsen min .Du ser det med en gang når du kommer ombord om mårran ,da ligger støvlaget fint på plass .Sånn vil jeg ikke ha det ,såpass veit jeg .Men noen som har forslag på hva som kan gjøres , uten å bytte trekket ? Tenkte på noe spray av noe slag , var innom tanken på hårlakken til Økosjefen.Skader jo ikke å prøve ,det er jo slik at detta drysser i micro biter.Det er jo så smått at det er støv,tenkte da at jeg kansje binder det mere sammen . Hehe ikke bra altid å tenke høyt men , noe må jeg gjøre .Håpa kansje andre har gjort noe med detta før ,å har da svaret på hva som skal gjøres .Eller andre forslag ?Hakke mye lyst på å begynne å trekke om taket ,ser noe innvikla ut her å der .Så derfor håper jeg på en genial og enkel løsning her ..... Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Leifer`n Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Hei Få det vekk og trekk om med skai, det er vel det greieste.. tror jeg da. Quote Link to post
Khaoz Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Støvsuge? Quote There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Trophy Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Er ikke dette takplater som er trekt med stoff ? I så fall burde det være mulig å demontere de og trekke de på nytt. Støvsuging er vel værdt et forsøk før du begynner på den store jobben.... Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
BMP Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Ji det en skikkelig runde med servuloselakk så binder du støvet. Quote Link to post
REM Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Originalt taktrekk til Princess fra den tiden (og fram til idag så vidt jeg vet) er skai. Har du noe annet er det trukket om i ettertid, eller spesialbestillt fra fabrikk etter ønske fra han som bestilte båten. Uansett ville jeg først prøvd med en skikkelig støvsuging. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BMP Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Du skal nå egentlig være glad det bare er støv som kommer ned. Jeg kjørte en prinsea 45 fra Svolvær til Bodø i liten sørvestlig kuling og da komm hele takplatene samt et skap ramlende ned. Quote Link to post
Fru Jacobsen Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Alle 80-talls-Princesser har dette stoffet i taket som tørker inn og støver, har hatt en 415 tidligere, og både den og den jeg har nå har samme problemet som TineIV. (Har selvfølgelig lært her inne at jeg aldri må si ALLE så bestemt, men alle JEG har sett he he). Jeg støvsuger taket mitt innimellom, men løsningen er vel bare å trekke om Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tine IV Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 (edited) Er kun i cockpit det er slikt trekk , det kan se ut som det ikke er så veldig enkelt å bytte ut . Det er ikke takplater her , kun den siste halvmeter'v bak og den delen under førerplass helt forrut . Merklig måte dette er satt opp på , gardinbrett å fronten må vekk .Sikkert ikke så sinnsykt vanskelig da men,etter en liten sjekk så ser det noe knotete ut . Jeg syntes trekket er flott jeg , ikke det "vanlig" skaitaket . Men støvinga er mindre flott , så vi for se da hva vi gjør . Men kan nok fort bli en test med hårsprayen ,blir jo ikke verre . Er jo ikke noe mega problem , men det er irriterende .Hadde det bare vært takplater så ,kunne jeg jo trekt om det tvert.Men så lett er det ikke ,måtte jo være noe ekstra her Red: Er foresten slik trekk i sovecabin forrut også¨,tviler på dette er gjort i ettertid.Ser ut som det er orginalt , pga måten det er montert på. Tine IV Edited February 13, 2009 by Tine IV (see edit history) Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Figaro Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Hvis "øko" gjerne vil ha hårlakken sin selv, så prøv heller med en mattlakk på spray fra Biltema. Jeg gjorde noe tilsvarende med isolasjonen i motorrom, "nedfallet" stoppet, og alt ble "i vater". Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Fjordutsikt Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Men kan nok fort bli en test med hårsprayen ,blir jo ikke verre . Ville forsøkt med lakk fremfor hårspray - den kan vel bli litt seig. Quote Link to post
Frivakten Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Edited February 13, 2009 by Krisida Magni (see edit history) Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Fusebox Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Jeg ville foreslått at du trekker om, jeg. Om platene lar seg skru ned (det gjør de høyst sannsynlig) så er det en veldig enkel jobb å trekke om. Koster jo naturligvis noen kroner, men bedre det enn at det drøsser gammel morro ned i maten :-) Kontaktlim på sprayboks (3M) har jo de fleste, så det er fort gjort. Red:Leste ikke godt nok. Ser at du ikke har takplater. Kanskje du kan trekke om rett på det taket ? Edited February 13, 2009 by Fusebox (see edit history) Quote Link to post
Gullfisk Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Eller lage plater? Du får jo teppebanker med roterende børste til støvsuger. Det kunne være verdt et forsøk. Quote Link to post
index Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Ville forsøkt med lakk fremfor hårspray - den kan vel bli litt seig. Jeg for min del ville prøvd hårsprayen først! Lakk blir stivt og vemmelig, hårsprayen kan om det ikke er vellykket vaskes bort med såpevann... Kanskje et forsøk med silikonspray på et lite synlig sted kan gi et greit resultat? Ikke sikker, men jeg ville prøvd ulike "mindre skadelige" løsninger før jeg kom til lakk! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
princess38 Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Hallo du Jeg har selv hatt en princess 38 og eier i dag en princess 45 med samme problem som du har. Det nytter ikke og støvsuge,vaske , disse trekkene er litt forskjellige hvordan de er montert opp i båtene. i 38 foteren var de sydd sammen i rekker av ca 40 cm bredder og lå og fløt løst i taker der lot jeg det gamle henge og la opp vannfast finer uten kvist , grunnet plata med heftgrunning og limte opp skai ble flått resultat 45 FOTEREN HOLDER JEG PÅ OG TREKKE NÅ OG GJØR FØLGENDE gammelt trekk blir hengende og har kjøpt skottbekledning på 3mm tykkelse, i båten undre det gamle trekket gar det sperrer på tvers i salongen under taket til flybridgen. Der stifter jeg opp trekket i sperrene (de går ved siden av hverandre med en avstand på ca 40 cm) når taket har blitt trekt legger jeg teak/mahogny lister på der stiftene er satt Det blir en helt annen båt Grunnen til at jeg legger opp skottbekledning med skumplast er fordi den er ikke motakelig for fukt , og den kan selvfølgelig vaskes. Så kort sagt du må nok bare til og trekke det er ikke vanskelig når du først kommer i gang det er kun tiltak. LYKKE TIL KJELL I KRISTIANSAND Quote Link to post
Flid Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Taktrekket i båten er noe veluraktig greier , orginalt Princesstrekk . Tine, jeg har sett en løsning på problemet ditt. Det var en P45 som hadde dette i cabinen. Inne i denne båten hadde det vært røyking i mange år og trekket var lyse brunt og luktet vondt. Det støvet også slik du beskriver det. Det kom et firma med en rensemaskin av samme type man renser tepper og møbler med. Samme rensemiddelet også. De holdt på en lang dag og da var all "pelsen" borte. Bare det underliggende stoffet igjen. Ikke helt lysegrått, men akseptabelt. Allt støv og røyklukt var også borte. Kanskje det hadde vært et forsøk verdt før du begynner med lakk og kjemikaler som du ikke får fjernet i etterkant. Slike maskiner kan man sikkert leie... Quote Link to post
Fru Jacobsen Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Supert!! dette er jeg nødt til å prøve jeg også før jeg trekker om - men det søler ikke mye av disse da, når de brukes opp/ned? Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Flid Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Supert!! dette er jeg nødt til å prøve jeg også før jeg trekker om - Det var et firma som heter Skatec som gjorde denne jobben. Kan ikke huske at dette med søl var noe tema den gangen. Den maskinen de brukte hadde munnstykket som på en støvsuger, men hadde i tillegg en liten dyse med bred dusj som ble brukt når de fuktet "pelsen". Det var mye jobb, men resultatet ble rimelig bra. Edited February 13, 2009 by Flid (see edit history) Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Samme hårete sak som sikkert er orginal i hardtoppen på summeren vår. Drysset no j...ja Hos oss var det i tilleg brun-orange Eg prøvde først med vanlig spraylakk i ca lattè, men fann ut att det måtte 138 bokser til -da denne veloursaken sugde allt til seg uten å bli særlig farga. Eg var klar over att hårsaken i taket ville bli stiv og hard av lakk, men valgte å prøve.... Det eg gjorde til slutt var malerkost og lady heilt bra lyst og fint. Skulle bare vert gjort mange år før, siden noen felt over førerpos eks var slitt blanke for dette mølet. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts