Bendixx Startet 13.Februar.2009 Del på Facebook Startet 13.Februar.2009 Jeg har planer om å lage et bord til båten der jeg limer teaklister til en slags X-finerplate, som ofte brukes til tilhengerkarmer, og nater med sikaflex etterpå. Jeg har både Tec7 og kontaktlim. Hva er best mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 trelim? har også sett at de som bygger slikt bruker mye epoxy for liming av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Dersom du skal bruke en av de to typene lim du har, så bruk Tec7. Husk å matt ned x-finerplata med sandpapir først. Dersom du er villig til å investere i en annen type lim vil jeg annbefale deg å bruke Araldit standard,(Kan skaffes i store tuber ) så kan du heller nate med Tec7. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 (redigert) Hei, Jeg vil anbefale polurethanlim. Fordelen med dette limet er at det ekspanderer. Da gjør det ingen ting om ikke overflatene er helt slette, samt at limet fyller oppeventuelle hullrom Redigert 13.Februar.2009 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 På snekkerverkstedet bruker vi stort sett vanlig trelim for innendørs bruk på alt av møbler. Evt. polyurethan trelim hvis det skal være ute. Tech 7 er sterkt, men jeg ser ikke hensikten med å bruke så dyrt stoff på et bord. Siden PU lim ekspandere litt, så tror jeg ikke det er så lurt iom at du skal lime flere teakstaver ned mot platen. Limet skal ha en plass å ekspandere og. Joda, når jeg tenker meg om ville jeg brukt trelim. Evt, så er det som sagt noen som bruker slik epoxy. Søk litt på temaet her på forumet så finner du oppskrifter på de utroligste båtbord :D Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Denne fineren det her prates om er vel epoksy belagt, vet ikke helt om jeg ville brukt trelim her nei. Tech7, epoksy eller så vil nok kontakt limet ditt funke helt greit. Du kan jo prøve med en bit på baksiden av bordet. Husk å følge anvisningen på boksen til kontakt limet. Lim ikveld og prøv å fjerne i morgen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bendixx Svart 14.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Takk for gode tips! Jeg har gjort noen prøver både med Tec7 og kontaktlimet Chemimax som Maritim har. Etter et døgns herding i 20 varmegrader ser det ut til at begge typer limer like godt. Jeg syns at fordelen med kontaktlimet er at det fester fort og ikke behøver å stå i press så lenge. Da slipper man at stavene og div. småbiter ikke flytter på seg etter liming. Men kontaktlimet vil kanskje ikke være så holdbart på sikt? Araldit finnes ikke å oppdrive på Røros. Sukk..... Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 (redigert) Casco har også et epoksylim som tilsvarer Araldit standard, mulig de har det på Røros. Jeg tror det heter: Casco Epoksy Standard.. Se forøvrig tråden jeg har her inne :Ny teakdørk og div. andre prosjekt på en W 8000. Jeg vil tro du kan finne noen tips der. Redigert 14.Februar.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Hvis du skal ha en tokomp som limer bra og rask så kan du dra til MOTEK og kjøpe hos de. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 (redigert) Altid brukt kun trelim ,det som funger best syntes jeg da . Red:leste spørsmålet litt dårlig , bruk Tech 7 på sånn jobb....... Tine IV Redigert 14.Februar.2009 av Tine IV (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.