Frikar Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Kanskje jeg ikke vil vite svaret men nå i disse finanskrisetider er det gjerne fornuftig å få en god oversikt, sikkert mye jeg glemmer derfor er det så godt å ha dere. Kona er bortreis i dag så det er nok derfor jeg tør ta det opp nå......... Beklager gutter til dere som evnt får problemer nå ovenfor rederinnene Jeg har en Laguna 1180fb 2008mod med en 400 hk iveco. Pr år har jeg ca 140-150 motortimer. Maksfart 30 snittfart 12-14. Forsikring 9500,- overnatting i havn ca 2500,- oljeskift/ filter etc ca 2500,- Jeg har lån på 1.650.000 hva koster egentlig dette? Vask /polering 500,- Utenom så må jeg vell beregne noen tusen til skift av slitedeler hvert år, hvor mye? Båtplassleie 12.000,- pr år Div medlemsavgifter i båtforeninger ( for å muligens få rimeliggere båtplass) 500,- Noe jeg har glemt? Espen Quote Link to post
Mouche Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Jeg har lån på 1.650.000 hva koster egentlig dette? Verditap på 10% og rentetap på 5%, blir penger av sånt sånn rundt 250.000? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Haba Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Nei, det vil vi ikke vite. Sikkert alt for mye, men hvorfor ta bort gleden ved båt ved å tenke på det ? Edited February 13, 2009 by Haba (see edit history) Quote Link to post
TideRace Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Som kjent er det to typer økonomiforvaltning i heimen: 1) Båtpenger 2) Og det andre. Så lenge vi kun snakker om pkt 1, er vel hele diskusjonen fullstendig irrelevant? Quote Link to post
Suzumar Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Fordi det ikke hjelper å stikke hodet i sanden og håpe på at ting og tang går bra. Jeg har glede med veldig mye, liker feks. å reise. Skal jeg liksom bare reise det jeg har lyst til uten å se på hva det koster? Og tar kostnadene ved båthold bort gleden så har du kanskje for dyr båt?? (sier jeg som pr. i dag kun eier en gummibåt til 2500 kr :-) Quote Link to post
Trond Aasvoll Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Noe jeg har glemt? Espen Ja, vi som har seilbåt bruker (noen) hundre tusen på seil i tillegg. Og blir en for ivrig, blir det hyppig besøk hos seilmakeren. Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
terron Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Et "anslag" som jeg har hørt er at man har ca. 10% av en båts verdi i kostnader pr. år. Synes dette er noe høyt jmf. eget båtbudsjett, men med en dyr båt i kombinasjon med at man kjøper de fleste "båtrelaterte tjenster" som opplag/stoffing osv. så synes anslaget ganske riktig. Quote Link to post
Brizo Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Er det noe vi båtfolk IKKE vil vite, så er det nettopp hva denne gleden vil koste oss. Foreslår å slette denne tråden og ALDRI ta opp dette emne mer. Aldri mer! Quote Link to post
Holmabåten Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Båt er og blir en dyr hobby. Men gleden å kunne ta seg en tur på fjorden å nyte fine sommer dager gjør det verdt det for meg Men det er vel viktig å kjøpe båt etter økonomien ikke noe kjekt å måytte snu på hver krone bare for å ha råd til båt Quote Link to post
Bergen dørk Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Du har glemt drivstoffutgiftene, Espen! Lånet på 1,6 mill - er det et båtlån, eller? Og hvorfor spør du om hva det koster...kanskje du burde byttet bank!? Edited February 13, 2009 by Bergen dørk (see edit history) Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Frikar Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 Var ganske innstilt på å få slike svar som dette. Jeg har også tenkt likt helt til jeg bestemte meg for å faktisk se hva det koster. Noen svar? Espen Quote Link to post
Bergen dørk Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Ja, jeg har også fått en del slike svar på Båtplassen, dvs at det koster jo bare det som det koster - det er jo båt! Som med bilen, huset og alt annet, strekker vel pengene lengst om vi har kontroll og vet hva som går til hva. Kanskje det til og med blir litt ekstra til båten på den måten..... MEN på den annen side: For mye fokus på dette kan fort ta bort noe av gleden med å ha en hobby en liker godt og fryder seg over. Det er vel det mange i sine svar egentlig mener, vil jeg tro. Og det er greit nok det! Må allikevel være lov å spørre/drøfte dette litt. Edited February 13, 2009 by Bergen dørk (see edit history) Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Draco24styling Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Er det noe vi båtfolk IKKE vil vite, så er det nettopp hva denne gleden vil koste oss.Foreslår å slette denne tråden og ALDRI ta opp dette emne mer. Aldri mer! Helt enig! selv med gammel, liten ,gjeldfri båt Quote Norske båter er best! Link to post
Mouche Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Noen svar? Verditap på 10% og rentetap på 5%, blir penger av sånt sånn rundt 250.000? Ja, jeg mente hva jeg skrev her. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FM 8-12 Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Totalt med innkjøp av båt....ca 25tusen... Quote Link to post
oslofjord Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Glem fortiden og se framover. Båten er kjøpt og i dagens marked er det antagelig uaktuelt å selge uansett. Rentekostnadene på lånet kan du derfor ikke påvirke uansett. Det relevante spørsmål er derfor hvilke årlige driftskostnader du må regne med og hvordan du eventuelt kan kutte ned på driftkostnader. Edited February 13, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Fjordutsikt Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Båtholdet koster akkurat passe ifhht gleden og sjelefreden det gir. Quote Link to post
Gullfisk Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Jeg har bestemt at båten koster meg 20k i året inkl. alt. Dette får jeg igjenn i form av rimelig ferie for hele familien, så da er jeg i null. I tillegg kommer balsam for sjelen og ubetalelige opplevelser, anslått verdi 250k, så jeg ender opp med ca 1/4 mill i pluss pr år, som er et regnestykke jeg er komfortabel med. Ikke vis det til Kristin!! Quote Link to post
FM 8-12 Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 ENIG! Balsam for sjelen Quote Link to post
Superkul Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 den veien orker jeg ikke regne - jeg regner følgende: kjerring + 5 til 7 unger til danmark 14 dgr --- tja 30 lapper??? syden 14 dgr 40-60.000???? = billigere med båt og det aller beste jeg kan bruke den fra april til okt/november Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
2nd Trikker'n Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Da jeg hadde årntlig båt - bestemte jeg meg for å slutte å tenke kroner og øre. Så lenge vi hadde penger til overs hver måned - var vi begge enige at "hvor mange flere penger vi hadde hatt" og hvor mye glede vi hadde i sesongen - var i balanse. Quote Link to post
Ben Sin Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Den tanken kan jeg følge 2nd Trikkern. Den dagen lystbåten blir en økonomisk belastning, forsvinner den. Quote Link to post
EIRINA Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 DET ER KLART BÅTEN KOSTER både penger og jobbing men hva gir båten deg?????? Den gir meg fred i sjela ny havn der jeg måtte ønske det avslapping nytelse ferie turer venne turer sosialt samvær med andre i naturhavner nye venner ja sånn kan man fortsette i det uendelige det er så godt og legge seg i båten og høre klukkingen av vannet langs skutesiden og en svak duvete bølging det er ubetalig Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 det er så godt og legge seg i båten og høre klukkingen av vannet langs skutesiden og en svak duvete bølging det er ubetalig Har egentlig ikke noe å legge til her. Vil bare si at jeg vet hva du snakker on og jeg elsker det! Quote Link to post
mask Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 (edited) Kanskje jeg ikke vil vite svaret men nå i disse finanskrisetider er det gjerne fornuftig å få en god oversikt, sikkert mye jeg glemmer derfor er det så godt å ha dere. Forsikring 9500,- overnatting i havn ca 2500,- oljeskift/ filter etc ca 2500,- Jeg har lån på 1.650.000 hva koster egentlig dette? Vask /polering 500,- Utenom så må jeg vell beregne noen tusen til skift av slitedeler hvert år, hvor mye? Båtplassleie 12.000,- pr år Div medlemsavgifter i båtforeninger ( for å muligens få rimeliggere båtplass) 500,- Noe jeg har glemt? Espen Ja, du spurte om det. (setter 5% på lånet i renteutgifter): 110000,- koster båten din pr.år, basert på info i innledningen. Synd og si det men da er ikke avdrag på lånet tatt med. I tillegg kommer drivstoffutgifter og verditap ved salg. Dette er ikke for å gni salt i såret, men det var dette du spurte om! Mvh mask Edited February 14, 2009 by mask (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts