Jump to content

Hva koster egentlig båten meg pr år?

Frikar

Recommended Posts

Kanskje jeg ikke vil vite svaret men nå i disse finanskrisetider er det gjerne fornuftig å få en god oversikt, sikkert mye jeg glemmer derfor er det så godt å ha dere.

Kona er bortreis i dag så det er nok derfor jeg tør ta det opp nå......... Beklager gutter til dere som evnt får problemer nå ovenfor rederinnene :cryin:

Jeg har en Laguna 1180fb 2008mod med en 400 hk iveco.

Pr år har jeg ca 140-150 motortimer. Maksfart 30 snittfart 12-14.

Forsikring 9500,-

overnatting i havn ca 2500,-

oljeskift/ filter etc ca 2500,-

Jeg har lån på 1.650.000 hva koster egentlig dette?

Vask /polering 500,-

Utenom så må jeg vell beregne noen tusen til skift av slitedeler hvert år, hvor mye?

Båtplassleie 12.000,- pr år

Div medlemsavgifter i båtforeninger ( for å muligens få rimeliggere båtplass) 500,-

Noe jeg har glemt?

Espen

Fordi det ikke hjelper å stikke hodet i sanden og håpe på at ting og tang går bra.

Jeg har glede med veldig mye, liker feks. å reise. Skal jeg liksom bare reise det jeg har lyst til uten å se på hva det koster?

Og tar kostnadene ved båthold bort gleden så har du kanskje for dyr båt?? (sier jeg som pr. i dag kun eier en gummibåt til 2500 kr :-)

Noe jeg har glemt?

Espen

Ja, vi som har seilbåt bruker (noen) :lipseal: hundre tusen på seil i tillegg.

Og blir en for ivrig, blir det hyppig besøk hos seilmakeren.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Et "anslag" som jeg har hørt er at man har ca. 10% av en båts verdi i kostnader pr. år. Synes dette er noe høyt jmf. eget båtbudsjett, men med en dyr båt i kombinasjon med at man kjøper de fleste "båtrelaterte tjenster" som opplag/stoffing osv. så synes anslaget ganske riktig.

Båt er og blir en dyr hobby. Men gleden å kunne ta seg en tur på fjorden å nyte fine sommer dager gjør det verdt det for meg :cheers: Men det er vel viktig å kjøpe båt etter økonomien ikke noe kjekt å måytte snu på hver krone bare for å ha råd til båt :nonod:

Ja, jeg har også fått en del slike svar på Båtplassen, dvs at det koster jo bare det som det koster - det er jo båt! Som med bilen, huset og alt annet, strekker vel pengene lengst om vi har kontroll og vet hva som går til hva. Kanskje det til og med blir litt ekstra til båten på den måten.....

MEN på den annen side: For mye fokus på dette kan fort ta bort noe av gleden med å ha en hobby en liker godt og fryder seg over. Det er vel det mange i sine svar egentlig mener, vil jeg tro. Og det er greit nok det! :yesnod: Må allikevel være lov å spørre/drøfte dette litt.

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Er det noe vi båtfolk IKKE vil vite, så er det nettopp hva denne gleden vil koste oss.

Foreslår å slette denne tråden og ALDRI ta opp dette emne mer. Aldri mer! :cryin:

Helt enig! selv med gammel, liten ,gjeldfri båt :smash:

Norske båter er best!

Glem fortiden og se framover. Båten er kjøpt og i dagens marked er det antagelig uaktuelt å selge uansett. Rentekostnadene på lånet kan du derfor ikke påvirke uansett.

Det relevante spørsmål er derfor hvilke årlige driftskostnader du må regne med og hvordan du eventuelt kan kutte ned på driftkostnader.

Edited by salt (see edit history)

Jeg har bestemt at båten koster meg 20k i året inkl. alt. Dette får jeg igjenn i form av rimelig ferie for hele familien, så da er jeg i null. I tillegg kommer balsam for sjelen og ubetalelige opplevelser, anslått verdi 250k, så jeg ender opp med ca 1/4 mill i pluss pr år, som er et regnestykke jeg er komfortabel med. Ikke vis det til Kristin!! :cheers:

Da jeg hadde årntlig båt - bestemte jeg meg for å slutte å tenke kroner og øre.

Så lenge vi hadde penger til overs hver måned - var vi begge enige at "hvor mange flere penger vi hadde hatt" og hvor mye glede vi hadde i sesongen - var i balanse.

DET ER KLART BÅTEN KOSTER både penger og jobbing men hva gir båten deg??????

Den gir meg fred i sjela ny havn der jeg måtte ønske det avslapping nytelse ferie turer venne turer sosialt samvær med andre i naturhavner nye venner ja sånn kan man fortsette i det uendelige det er så godt og legge seg i båten og høre klukkingen av vannet langs skutesiden og en svak duvete bølging det er ubetalig :cheers:

det er så godt og legge seg i båten og høre klukkingen av vannet langs skutesiden og en svak duvete bølging det er ubetalig :cheers:

Har egentlig ikke noe å legge til her. Vil bare si at jeg vet hva du snakker on og jeg elsker det!

Kanskje jeg ikke vil vite svaret men nå i disse finanskrisetider er det gjerne fornuftig å få en god oversikt, sikkert mye jeg glemmer derfor er det så godt å ha dere.

Forsikring 9500,-

overnatting i havn ca 2500,-

oljeskift/ filter etc ca 2500,-

Jeg har lån på 1.650.000 hva koster egentlig dette?

Vask /polering 500,-

Utenom så må jeg vell beregne noen tusen til skift av slitedeler hvert år, hvor mye?

Båtplassleie 12.000,- pr år

Div medlemsavgifter i båtforeninger ( for å muligens få rimeliggere båtplass) 500,-

Noe jeg har glemt?

Espen

Ja, du spurte om det.

(setter 5% på lånet i renteutgifter):

110000,- koster båten din pr.år, basert på info i innledningen. Synd og si det men da er ikke avdrag på lånet tatt med. I tillegg kommer drivstoffutgifter og verditap ved salg.

Dette er ikke for å gni salt i såret, men det var dette du spurte om!

Mvh

mask

Edited by mask (see edit history)