Jump to content

Hva koster egentlig båten meg pr år?

Frikar

Recommended Posts

Vår 41 fot, seilbåt ble kjøpt i 2002. solgt des 2007.

alle utgifter drift og vedlikehold + alle nyanskaffelser.

Radar, kartplotter, genakker, Genoa, storseil ombygging av storseil.

bærbar VHF , rakettpakker, Flåte, +++ ab. alt. Finasnskost ab alt.

kostet oss ca 30k pr. år.

Dette syns jeg er billigt. en syndentur for min fam 3 barn vil for 14 dager kostet mye mer, og gitt meg fryktelig mye mindre glede og minner.

-----------------

Båt livet er å blir billigt. :smash:

hadde jeg fordelt årskost på antall timer i båt. så blir det ikke mange kronene.

det er sikkert mye dyrer å gå på kino (timepris).

eller leie en film.

eller se på fjernsyn.

Ha en fin sommer. :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg bare spør: Hva koster det å leve?

Jeg tror de fleste tar seg råd til det de vil, enten det er å anskaffe seg telt, campingvogn, bil båt eller hva. Det koster å leve, og enhver finner ut hva de helst vil prioritere. De som har råd til det, er ikke såå interessert i å vite hva det koster å leve. Vi for vår del prioriterer båtlivet i 8 mnd. av årets 12, og det ågr "nesten" foran alt. Rart med det......dersom vi trenger ny håndvask hjemme, så tar det gjerne lang tid før den blir byttet ut, men er det noe til båten så blir det som regel kjøpt inn...bortskjemt som den er.

Hobby koster penger - helt enkelt.

Synest trådstarter setter fingeren på noe viktig,

man bør ha et bevisst forhold til dette.

Samtidig virker det som det er akseptert å bruke mye penger på båt.

Foruten båt har jeg en last til, HiFi, dette er minder akseptert virker det som.

Jeg vet om en kar som brukte en god del 100 tusen på å bygge et eget lytte rom.

Galskap sa folk, men han argumerterte på samme måte.

Dette er investering i eiendom,

og om man ser på kost pr lytte-time

kommer man bedre ut enn både båtfolk, bilentusiaster, sydenfarere etc-etc.

Denne tråden minner meg litt om en gang jeg fant et flott program til modellfly samlingen min (fjernstyrte fly).

I dette programmet kunne jeg legge inn hva alt jeg hadde av deler og sendere, mottakere, servoer, motorer og selve flyene, samt div annet stæsj som en bare måtte ha. Da kunne man få en oversikt over hvor mye du hadde i verdier for. Når sluttsummen kom opp tenkte jeg meg om. Deretter av-installerte jeg det programmet og slettet alle spor! ;)

Noen tall trenger man bare ikke å vite totalsummen av.. bedre å ta litt etter litt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Bare mask som egentlig har svart meg på det faktiske spørsmålet.

Bare for å gjøre en ting klart, jeg har råd til å ha båten å har ikke tenkt å slutte av båtlivet men bare lurer på hva det egentlig koster?

Fint at det er mange som syntes båtliv og bølgeskvulp er fint(det syntes jeg og ) men det er faktisk ikke det denne tråden handler om.....

Espen

Hadde jeg tenkt på alt mask?

(setter 5% på lånet i renteutgifter):

110000,- koster båten din pr.år, basert på info i innledningen. Synd og si det men da er ikke avdrag på lånet tatt med. I tillegg kommer drivstoffutgifter og verditap ved salg.

Som jeg forstår ditt innlegg så mener du at det koster både avdrag og verditap og det blir litt feil for meg. Avdrag er en utgift (likvidetsmessig) javel, men jeg pleier å kalle det for å "flytte penger fra venstre lomme til høyre lomme" (man blir hverken fattigere eller rikere). Verditap derimot påvirker ens nettoverdi og bør regnes med når det gjelder båt siden det jo finnes mange alternative pengeplasseringer.

Renteutgiftene kan du redusere med 28% siden det er "hjelpen" man får ved redusert skatt.

Ser at du ikke har fått svar på hvor mye du bør legge inn for skifte av slitedeler og det blir jo fort noen tusen i året, i snitt, men det er vel ofte også snakk om oppgraderinger/utskiftninger av utstyr selv om det ikke er utslitt, og det kan fort bli titusen/er.

Trøsten får være at pengene ikke er tapt før båten er solgt, kanskje derfor så mange har bestemt seg for å beholde båten? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi må ikke glemme å føre fradragene i båtbudsjettet.

Båten hører inn under kategorien ferie og fornøyelse.

For å finne ut hvor mye ekstra båten koster, må man først....

-Finne ut hvor mye det koster å sitte hjemme og kjede seg når man ikke har båt. Det mest naturlige å gjøre da er å surfe på internett, finne en dyr ferietur der, og regne ut hvor mye den vil koste med lommepenger.

-Deretter ser man hvor mange dager man er i båten, og trekker fra de utgiftene man ikke har der hjemme når man tross alt er i båten.

-Så finner du ut hvilken alternativ hobby du ville valgt om du ikke hadde båt, og budsjetterer med den utgift dette ville medført.

-Har du ei kone som liker å trekke visa kortet varmt, kan du føre et ekstra tillegg for naturhavner uten bank axept på minst 500 kroner pr døgn.

Vi har da funnet fradragene i båtutgiftene. Normalt sett er dette et anselig beløp. Jeg vil si minstefradrag ca. 50 000

Så er det på tide å legge inn feriepengene i budsjettet, og de er selvfølgelig øremerket sommer sol og båtliv. Etter som sommer og sol i båten er gratis, tilfaller resten båtlivet.

Ser man det ja, tenkte jeg det ikke........båt lønner seg :cheers:

Bare for å gjøre en ting klart, jeg har råd til å ha båten å har ikke tenkt å slutte av båtlivet men bare lurer på hva det egentlig koster?

Fint at det er mange som syntes båtliv og bølgeskvulp er fint(det syntes jeg og ) men det er faktisk ikke det denne tråden handler om.....

Espen

Var det kun summen av ditt eget regnestykke du var ute etter da?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Nå er egentlig dette litt uinteressant for de fleste her siden vi alle har ulik lønn , ulikt bruksmønster og ulik båtprisklasse.

Skal man nå ta seg jobben med å begynne å regne på saken så kan man heller spørre spørsmålet hvor mye koster båten deg i % av husstandens utbetalte lønn.

Å regne på personlig økonomi og pengebruk/inntekt er ikke noe de fleste (ihvertfall ikke jeg) ønsker å utbrodere på Internett men det blir vel mer korrekt å gjøre det på den måten.

Tankeexperiment:

För min del har jag kommit fram till att Princessen och Audin kostar omtrennt lika mycket per år.

Audin går 30000 km per år och Princessen 2000 NM.

Audin har jag för att jag måste, och Princessen för den stora glädjen!

Slutsats: Princessen ger mycket mer glädje per krona!

Redigert av ebonita (see edit history)

Å finne ut hva lånet til en bil eller et hus eller hva det måtte være, er jo matte for 5. klasse barneskolen.

Så trekker man fra 28% skattefradrag på rentene.

Å vite hva de andre utgiftene kommer på er matte for 4. klasse. Summér diverse tall. Hvilke tall vet man selv.

Båtplass, vedlikehold , drivstoff, havneavgifter osv.

Usikkerheten i kostnadsregnestykket ligger i rentenivå over tid og prisstigning generelt. Samt selvfølgelig prisfall på båten for hvert år.

Hvis man er litt snill samt har en kurant båt med kurant annenhåndsverdi, kan man anta at man etter 10 år får igjen det samme som man gav for båten når den var ny. I tillegg til godt vedlikehold har man da gjerne også installert litt mer ekstrautstyr på disse 10 årene.

1.650.000 x 4% gjennomsnittlig rente etter skatt gir 66.000 kroner i renteutgifter.

Forsikring ca 10.000 i snitt.

Båtplass ca 10.000 i snitt.

Utsetting/opptak: 2.000 i snitt.

Drivstoff: 10.000 i snitt for en 400 hester med 150 gangtimer/år.

Gjestehavnavgifter: 2.500 for 12 overnattinger pr. år i snitt.

Vedlikehold motor: 5.000/år.

Vedlikehold kalesje: 2.000/år i snitt.

Vedlikehold båt generelt: 4.000/år i snitt

Nye duppeditter: 3.000/år. i snitt.

Drevvedlikehold og reparasjoner: 3.000/ år i snitt.

Diverse annet uforutsett: 2.000 /år i snitt.

Bryderifaktor for en grunnstøting i løpet av 10 år: 2.000/ år i snitt.

Annen uspesifisert risiko: 5.000 pr.år/snitt. Noe kan faktisk gå fryktelig galt en eller annen gang, men mest sannsynlig ikke.

Til sammen pr. år: 126.500 kroner.

I tillegg kommer selvfølgelig alle de timene av din fritid der du vedlikeholder og gjør arbeide på din båt.

skal vi si 100 timer. Hva er fritia di verdsatt til? Det du alternativt kunne få betalt av overtid på jobben minus skatt?

Litt mer eller litt mindre? Kommer antagelig an på hvor mye fri du har sånn generelt. La oss si 200 spenn.

Da har vi 20.000 til og er tett oppunder 150.000 kroner.

Båt er luksus og luksus koster. Så enkelt er det.

Hva er alternativet? Du leier den samme båten i 3 uker i sommerferien din. Du drar med familien til syden i tillegg. Du tar en tur med familien på høyfjellshotell i vinterferien. Du setter av penger på ungenes utdannelseskonto.

Resten av pengene du fortsatt har igjen kan du unne deg litt ekstra luksus for i hverdagen.

Og tiden du sparer på mekking og opplagsbryderi kan du få gode venner til å hjelpe deg med å sløse bort på noe fryktelig ufornuftig, men veldig gøy.

Egentlig fatter jeg ikke at folk kan sløse vekk slike summer på en båt. :smiley:

Tjener man en mill, er det jo greit, for da har man penger til alle de andre kjekke tingene også. Tjener man derimot bare en halv mill.......

Espen

Hei Espen!

Jeg nevnte ikke 28% fradrag på renteutgiftene siden disse pengene ikke blir realisert før påfølgende år. Dvs at du må ha pengene for å betjene lånet ditt i løpet av året, for så og få de tilbake på skatteoppgjøret året etter.Men ok, her er den fradragsjusterte kostnaden pr.år: 86900,-.

Hvis du finner ut at du vil selge båten din, la oss si om 5år og prisen du får for båten er den samme som du gav. Da tipper jeg at driftskostnadene dine eks.dieselforbruk vil ligge på ca.25-30000kr/år. Dette synest jeg er en mer korrekt måte og beregne årlig kostnad på.

God Sommer :smiley:

Mvh

mask

Hei Espen!

Jeg nevnte ikke 28% fradrag på renteutgiftene siden disse pengene ikke blir realisert før påfølgende år.

Mvh

mask

Mja, det er jo ikke riktig. Du kan jo endre skattekort, det er ikke spesielt vanskelig å treffe ganske rundt null på skatten om inntektene er jevne...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg kan komme med pris på hvad 52fot GRP seilbåt/bobåt koster i året. Den er isolert 4 ganger mer en "vinterisolering" på plastbåt i sandwich har, dermed slipper jeg billig fra oppvarmingkostnad.

Havneavgift vinterhavn....................................27.000.-

Botillegg 2 personer.........................................12.000.-

Søppelkostnad......................................................500.-

Strøm.................................................................9.000.-

Diesel oppvarming i vintermåneder....................2.000.-

Sum vinterhavn................................................50.500.-

Sømmerhavn inkl/forskudd beregnet 1 år........15.000.-

Dieselkostnad motor hele året 250t................10.000.-

Slipp og bunnstoff...........................................10.000.-

Oppgredering av utstyr og diverse vedlikehold

på eldre båt.....................................................60.000.-

Sum fasteutgifter i året..................................145.000.-

Her er ikke noen innleid mannskap, ellers skulle hverfall 30.000.- være i tillegg. I tillegg er alt som heter duppedingser som ikke er nødvendige og avbetaling av lån med renter. Snart blir ny seil og annen dyr oppgredering.

Å bo i båt er ikke billigste boalternativ man kan finne men jeg kan ikke tænke meg på land mer... :cheers_wine:

om jeg ikke erindrer feil.

Du gjør nok ikke det... jeg tar til efterretning at det ikker lommer i liksjorten og er det en kroner igjen etter meg når jeg iføres denne skjorten så har jeg regnet feil ett eller annet sted på veien...

Men litt tilbake til det stilte spørmålet... så koster båt penger...

Jeg skal se om jeg finner ut hva den siste båten vi hadde kostet oss fra kjøp til salg.... Perisden for disse beløp er 20 måneder hvoorav 2 av de stod båten på land. Perioden er fra slutten av august 2006 og til slutten av april 2008

Båten ble solgt for 15.000 mere enn den ble kjøpt for..

Investeringer gjort i rene penger..

VHF og Ankervinsj inkludert anker og kjetting: 20.000,-

Autopilit:22.000,-

Karplotter: 12.000,-

Utgifter til lån og renter. 150.000,- (ca. 60000 tatt på "husken" er renter som ga en renterfordel 28% ) totalt ca. 135000 kroner.0.

Hjemmehavneutgifter er 3.000 kr

Drivstoff og seil marginalt, men satt til... 3.000,-

Forskiring for perioden: 15.000,-

Opplag 2. mnd. 7.500,-

Gjestehavneutgifter: 10.000,-

Totalt så har det gått med ca. 200000,- ++ for 20 måneder som skulle bli ca. 10-11.000 pr. mnd.... som vel er greit

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja så det er der på båten alle pengene forsvinner hvert år :smiley::smiley::smiley:

Ja det koster med båt men jeg syntes absolutt det er verdt det. Bare trist jeg ikke tjener mer, men da hadde jeg sikkert bare kjøpt dyrere båt alikevell.

Men av og til er det greit å ikke bare stikke hodet ned i sanden å håpe at alt går fint, men faktisk være ærlig og realistisk over hva ting koster.

Espen

Jeg vil aldri lage budsjett for båten. Båtlivet er ubetalelig. Fristedet for hele familien. Kostnadene med båt med to motorer var voldsomt sa folk til meg før vi kjøpte Astor. Bare tull. Vi har en eldre båt som vis sjelden presser hardt. Daglig vedlikehold er bare kosen. Snill på drivstoffet er den også.

Og som A-Joda skriver: Masser av venner på fjorden. I dag sitter vi tre båtvenner og venter på at frokosten skal bli ferdiglaget her i Horten. Venner jeg har truffet gjennom båtlivet. :cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...