Kjell E Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Så var 2009 versjonen av ”Dra til sjøs” besøkt. Jeg starter denne tråden med egne inntrykk og bilder, forhåpentligvis er det flere som vil bidra. Jeg har vandret fast på denne messen de siste 6-7 årene, og jeg må si at årets er den desidert ”tynneste”. De var ikke mangel på gulvplass i de to hallene, og når jeg tar med at jeg ankom omtrent ett kvarter etter dagens åpning så ble det ennå tynnere. Det var en del fabrikanter som glimret med sitt fravær, Askeladden, Nimbus, Princess og ikke minst Viksund. For en Viksund-eier er det siste ekstra trist. Men noe var der da, ikke minst nyheter. Jeg har tidligere vist bilder av den nye Viknes 1030 Sunbridge i denne tråden, så jeg kommer ikke mer inn på den her. Denne gangen tar vi for oss denne båten, Skorgenes 395 Sonic. Båten fås i tre versjoner, overdekk, hardtopp og det som Skorgenes kaller Sunbridge. Eller var det Suntop? Nuvel, det handler i alle fall om en solseng på toppen. Motoriseringen er 2 stk D4-260, med strake aksler. Spurte dessverre ikke om drev og andre underhengende propulsjoner. Vi begynner med å bestige overdekket. Førerplassen upstairs er både oversiktlig og ergonomisk, selv om jeg synes E-120`n kunne vært penere plassert. Skaftene faller godt i hånden, her har man kontroll. Overdekket sett akterover, god plass i både forre og aktre sving. Tror nok en treflis eller tre på dekk hadde hevet inntrykket ytterligere. Her har vi tatt leideren ned igjen, og sitter nå i det noe smale dobbelsetet som er i førerposisjonen nedenunder. På Skorgenes-vis er frontvinduet helt, uten stolper. Det er vanskelig å si noe om utsikten i en messehall, men som man ser av bildet smalner det noe i midten. To kraftige vindusviskere trekker opp. Igjen typisk Skorgenes, ”stjernehimmelen” under dekk i kabinen. Bryter opp en ellers hvitaktig flate på en pen måte, synes jeg. Kabinen er lys og tiltalende, man fortsetter med å ha bryterpanelet for lys etc. på passasjersiden. Lyst skinn i det som føles som god kvalitet. Pentry er plassert i borde på SB side. Vi fortsetter forover og nedover til de indre gemakker. Båten har tre kabiner. Kapteinens lille krypinn, køya virker bred og behagelig. Nei, den ble ikke prøvd. Nå kommer jeg på at jeg ikke så etter stueplass, skap og andre gjemmer – slikt pleier gjerne å unngå min oppmerksomhet. SB stikkabin, de store ventilene gir en slags romfølelse. BB stikkabin er noe mindre. Toalettrommet er på BB side, mellom stikkabinen og Kapteinskabinen. Tilsvarende på SB side er det separat dusjrom. Vi forlater nå Skorgenes 395 Sonic, i neste episode skal vi se nærmere på disse to nyhetene fra Ardea: Mvh, Kjell. Quote LA3939 har endret brukernavn Link to post
GeirT Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Det blir Bergens helg og "Dra til sjøs". Har ikke vært der før og gleder oss til å se hva utstyrssiden har å vise frem. Skal prøve å knipse noen bilder. Geir Quote Geir Link to post
Fanafjord Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Var der torsdag ettermiddag. Enig at messen virket noe tynn. Få seilbåter. En Bavaria, et par Jeannau Oceanis og kanskje to eller tre til. Jeg fikk øynene opp for den nye Oceanis 31. Det var jo kjekt. Ellers en del utstyr ja, men lite besøkende og som trådstarter viste til en god del færre båter enn ifjor. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Compromise Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Skorgnes'n ser flott ut. Hadde de bare klart å bli kvitt "steppen" opp til salongen. Ting virker/ blir så mye mer praktisk når dekket går i ett. Ellers så "lyser" det av båten Edited February 13, 2009 by Skipet 4 (see edit history) Quote /per Link to post
Ørnvik 640 Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Helt enig med dere fleste- lite båter i forhold til hva som er normalt. Var der selv på Torsdag- men jeg syntest også det var helt topp! Topp, fordi i år satte faktisk messeutstillerne pris på å få besøk. I gode tiden virker det som de ikke har serlig tid å snakke med oss besøkende hvis det ikke skulle være et evet. kjøp på gang. Gikk faktisk inn i de fleste større båten for å se. Godt med plass- ikke for mye folk i båtene. Hyggelige utstillere som kunne og hadde tid til en altrig så liten båtprat. Må innrømme at Viknes vekket mine føleser i år. 1080 heter favoritten, og madammen hadde problemer med å steppe ut av båten- utrolig lekkert trearbeide, løsninger og farge kombinasjoner som var brukt her- men akk: prisen. Fikk faktisk full visning av Nord West, med hyggelig svensk kar løpende rundt for å vise finesser- og akk, nydelig stykke båt fra baug til akter- men lit for mye "smykke" etter min smak. Quote Link to post
peterka Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Hadde dei nokon gode tilbud på båter i 200.000 til 300.000 klassen som dere husker? Quote Link to post
Ørnvik 640 Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Hei.... Tilbudene sto i kø på Askeladden-her er det gode kjøp. Spørs litt hva du ser etter. Desverre er ikke 200 til 300 000 så mye i båtverden, men for åpne skjærgårds båter var det endel. Tror du har mulighet til godt kjøp. Quote Link to post
Ørnvik 640 Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Hei.... Tilbudene sto i kø på Askeladden-her er det gode kjøp. Spørs litt hva du ser etter. Desverre er ikke 200 til 300 000 så mye i båtverden, men for åpne skjærgårds båter var det endel. Tror du har mulighet til godt kjøp. Quote Link to post
-Matros- Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Synest at den bavaria 40 cruiser var veldig fin ! det var vell bare 4-6 seilbåter på messen, og alle båtene var smekkfulle når jeg var der idag.. så gikk bare ombord i bavarien Quote Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Otto R Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Trivelig med messe. Jeg rakk 2 timer før flyet gikk på fredag. Første gang jeg har vært her, men det blir jo mindre enn Lillestrøm. Det var hyggelig å snakke med selgerne, og de var interessert i å selge. Jeg rakk ikke å se på båtene , kun utstyr, det var jo også en flytemesse. Nauticat var ikke representert , så vidt jeg så, det var synd, alltid trivelig med en prat med forhandler. Jeg fikk handlet litt seilbekledning ! og så var det hjem til snømåking i dag , masse snø på båten i dag etter flere dagers snøvær ! Quote Link to post
bjoris Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 (edited) Var innom i dg, deilig med relativt god plass og selgere som hadde tid til å prate. Med ny båt blir de mest fokus på utstyrssiden, seilklær og støvler, samt diskusjoner med Simrad ang instrumentene i Hansen. Frister veldig med fjernkontroll på autopiloten, men 7.000 var mye, veldig mye... Var ombord i Bav 40en, og blir mer og mer overbevist om at dettte ikke er noe for meg. Veldig turbåt, men også veldig god plass, men kjedelig. Vi får se hva som skjer med Bav fremover... Det foreligger jo spennende planer. Skulle opp i Bennetauene, men da var familien lei og det var lang kø, var ombordi Mahe 36, det er en interessant båt, men det er ikke helt "meg". Dessuten 1,950 mill er jo også ikke helt meg. Syns jo også båten bar svært tydelige preg av billigbåt, Hansen ble eksklusiv i forhold, mye sika, plastikk, knirk, gliper og ikke minst et veldig billig treverk (plastikk look) etc. Skuffende, men jeg kunne godt tenkt meg å prøveseilt en slik båt bare for å få vite mer hva det er. Dessuten 12 knop på slør og lens ville vært en opplevelse. Vel, har fått med meg hjem vareprøver på Hood sine nye seilklær, ser veldig bra ut, men innser at det blir litt trøbbel med størrelsene, L er akkurat litt lite, antar derfor at XL blir for stort... Min gml Craft L jakke er ca 2 cm lengre på armene, akkurat det som mangler... Edited February 14, 2009 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Laholm Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Hadde en runde på utstillingen i går. Lørdag er jo tradisjonelt dagen når det er umulig å få utstillere i tale, og lange køer. Det er nok riktig som beskrevet av flere, det var mindre folk. Det var også mindre utstillere. Men, som noen av utstillerne sa, så var det interessant at publikum gjennomgående hadde mer kompetanse og stilte vanskeligere spørsmål i år. Det ble opplyst at man solgte, men det gjenstår jo å se hvor mye som er "fugler på taket". Ser at Viknes 1030 av Kjell innledningsvis er utelatt fra tråden, for oss var selvsagt den det mest interessante. Men vi får holde oss til trådstarters antakelig gode ide, og komme med de kommentarene i dertil egnet tråd. I dag blir hovedoppgaven å få måkt litt snø av båten! Quote Laholm Link to post
Ask Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Bjoris skreiv: "var ombordi Mahe 36, det er en interessant båt, men det er ikke helt "meg". Dessuten 1,950 mill er jo også ikke helt meg. Syns jo også båten bar svært tydelige preg av billigbåt, Hansen ble eksklusiv i forhold, mye sika, plastikk, knirk, gliper og ikke minst et veldig billig treverk (plastikk look) etc. Skuffende, men jeg kunne godt tenkt meg å prøveseilt en slik båt bare for å få vite mer hva det er. Dessuten 12 knop på slør og lens ville vært en opplevelse." Me har storesøstera til Mahe 36. Eg er samd med Bjoris i at innreiinga i Mahe 36 virkar vel billig. Du får vera med meg ein gang det bles litt så skal du nok få sjå tolvtalet på loggen.... Ask Quote Link to post
skibsplast ohoi Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Jeg ser i messeavisen at Lunde båt la opp til auksjon på noen Askeladden båter, er det noen av dere som vet hvordan det gikk? Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Jan E. Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Tror den som baserer knutekunskapene sine på messekatalogen får seg en overaskelse om han skal bruke åttetalsknop Flamsk vestlandsknop. Quote Jara Wynja Link to post
GeirT Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 (edited) Hadde en koselig helg i Bergen og besøkte messen lørdag og søndag. Som andre har kommentert var det temmelig spinkelt på seilfronten, og på utstyrsfronten var det vel heller ingen "bomber". Her litt fra Pronav's stand: Fikk kjøpt med oss noen gode lengder smidig fortøyningstau og flytedress til yngste jenta her hjemme. Samt en liten krukke "rengjørings-lurium" som ei svensk dame klarte å prakke på oss. Mer klarte vi ikke å få med oss på flyet tilbake til Stavanger. Var ombord i Bavaria 40 - fin båt. Og ett par Jeanneu'er og Bennetau'er som lå ute i havna. Ellers var det masse for de motorbåt frelste. Denne AIS'en hadde en sympatisk pris Ellers smakte maten, som vanlig fortreffelig på Bryggeloftet. Kaffe og Cognacen etterpå på Baklommen bar likeså. Geir Edited February 15, 2009 by GeirT (see edit history) Quote Geir Link to post
Frøken Fryd Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Trivelig med messe. Jeg rakk 2 timer før flyet gikk på fredag. Hva gjør man ikke får en titt i noen båter, dro rett fra Flesland og fikk med meg hele 20 minutter av messen. Inn utstillerdøren, overblikk og rett i Viknesen, til og med Furuno måtte vente til sunbridgen var testet. Jeg synes båten er interresant, flybridgen var akkurat som andre flybridger, passe stor. Likte ikke at konsollet var grått der oppe. Litt småting som kunne vert utbedret men slik er det på nye modeller. Radarmasten virket veldig tung selv om den kler båten godt, ser for meg problemer for glassfiberen når man er ute i litt sjø. Lugarene er jo kjekke på denne båten, og de er ikke så "dum" at de kaster bort plassen på ett ekstra bad. Jeg har også inntrykk av at Viknes er på vei tilbake til teak... Quote Link to post
Komlo Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Var på messa Laurdagen. Eg var veldig fornøyd med årets messe. Var ikkje så snaut med båtar som eg hadde frykta, samstundes var det ikkje for mykje folk. Fekk kikka på Viknes 1030, Bavaria 40 Cruiser og nokre askeladdar inne. Det var topp det. Resten av dagen brukte eg ute. Der fekk eg vert ombord i Mainship 45, Broom 50 og ein Clipper, som var flott og surrealistisk. Fekk og vert ombord i ein catamaran for første gang. Marex 35 og Benetou 40 brukte eg og litt tid på. Alt i alt veldig kjekt. På brygga var selgarane særs imøtekommande og trivelige. Fekk slått av ein god prat med alle, og dei tok seg god tid. Dette til tross for at eg tydelig ikkje hadde råd til noko der. Dette gjorde messa alle tiders meiner eg. Quote Link to post
Skipper Worse Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Jeg tok turen i dag, sammen med en av mine blondiner --- den 2 år gamle denne gangen. Mine inntrykk: SKORGENES 395 Et allerede bra design er blitt meget bra, de to sidelugarene er blitt passe store og akterdekket er nesten en messe verd i seg selv. Muligvis er det større enn på NW 420? Vellykket etter min mening. VIKNES 1030 SUNBRIDGE En merkelig båt. Jeg pleier å enten like eller være likegyldig men denne klarer jeg ikke å bestemme meg for, kanskje fordi den går utenom alle konvensjoner med sitt noget spesielle utseende. Jeg synes den så bedre ut "live" enn på bilder men jeg får fremdeles følelsen av at hele båten tipper akterover slik flyvebrigden er plassert. Juryen er fortsatt ute hva denne angår. ADVENTURER 410 Sett bort fra kvalitet og enkelte andre ting: Denne overrasket sterkt på den positive siden. Jeg er ikke spesielt bredskuldret men dette er en av de få båtene hvor jeg kunne bevege meg rundt omkring på annen måte enn sideveis gjennom dører og korridorer osv. Stor salong med god plass, til og med god plass rundt førerplassen og passasjerbenken vis-a-i. Gode lugarer i tillegg. Utgangsdøren ved førerplassen er en genistrek. Litt minus på CBC-dekket, der er det en smule trangt rundt skipperens arbeidsplass. Finishen er så-som-så enkelte steder med en del stygg fuging her og der. Innertier på design i alle fall. BAVARIA 40 Ikke akkurat min stil men lærlingen ville se hvordan livet arter seg i en seilbåt. Vi fant en romslig skute med rikelig plass, hun lille ble positivt overrasket over hvor god plass det var. Jeg synes denne pkanløsningen er helt grei -- kunne godt hatt en slik en, jeg. Men den ville sett rar ut med den fornøde flyvebrigde!! DIESEL- OG ELEKTROSERVICE Jeg fikk anledning til en prat med Jarle Utvær. Som alltid hyggeligheten og hjelpsomheten selv. Det skulle vært mange flere som ham i båtbransjen. BJORDAL & MADSEN De hadde en D12 utstilt. Kunne fint hatt en slik en, jeg, i stedet for de to jeg har ... Plus for en god sans for humor, litt minus for at de ikke gikk hardt på meg for å bytte ut mine TAMD 60 C med D4-300. Enten var de ikke på huget eller så mente de at jeg allerede har så gode motorer at skifte ikke er nødvendig. Jeg heller til det siste. SKORGENES 445 Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 (edited) Jeg tok turen i dag, sammen med en av mine blondiner --- den 12 år gamle denne gangen. Mine inntrykk: SKORGENES 395 Et allerede bra design er blitt meget bra, de to sidelugarene er blitt passe store og akterdekket er nesten en messe verd i seg selv. Muligvis er det større enn på NW 420? Vellykket etter min mening. VIKNES 1030 SUNBRIDGE En merkelig båt. Jeg pleier å enten like eller være likegyldig men denne klarer jeg ikke å bestemme meg for, kanskje fordi den går utenom alle konvensjoner med sitt noget spesielle utseende. Jeg synes den så bedre ut "live" enn på bilder men jeg får fremdeles følelsen av at hele båten tipper akterover slik flyvebrigden er plassert. Juryen er fortsatt ute hva denne angår. ADVENTURER 410 Sett bort fra kvalitet og enkelte andre ting: Denne overrasket sterkt på den positive siden. Jeg er ikke spesielt bredskuldret men dette er en av de få båtene hvor jeg kunne bevege meg rundt omkring på annen måte enn sideveis gjennom dører og korridorer osv. Stor salong med god plass, til og med god plass rundt førerplassen og passasjerbenken vis-a-vis. Gode lugarer i tillegg. Utgangsdøren ved førerplassen er en genistrek. Litt minus på CBC-dekket, der er det en smule trangt rundt skipperens arbeidsplass. Finishen er så-som-så enkelte steder med en del stygg fuging her og der. Innertier på design i alle fall. En god nr. 2. BAVARIA 40 Ikke akkurat min stil men lærlingen ville se hvordan livet arter seg i en seilbåt. Vi fant en romslig skute med rikelig plass, hun lille ble positivt overrasket over hvor god plass det var. Jeg synes denne pkanløsningen er helt grei -- kunne godt hatt en slik en, jeg. Men den ville sett rar ut med den fornøde flyvebrigde!! DIESEL- OG ELEKTROSERVICE Jeg fikk anledning til en prat med Jarle Utvær. Som alltid hyggeligheten og hjelpsomheten selv. Det skulle vært mange flere som ham i båtbransjen. BJORDAL & MADSEN De hadde en D12 utstilt. I svarten kor diger den er. Kunne fint hatt en slik en, jeg, i stedet for de to jeg har ... Betjeningen får pluss for en god sans for humor, litt minus for at de ikke gikk hardt på meg for å bytte ut mine TAMD 60 C med D4-300. Enten var de ikke på hugget eller så mente de at jeg allerede har så gode motorer at skifte ikke er nødvendig. Jeg heller til det siste. SKORGENES 445 Jeg var forberedt på det, men det var hyggelig å konstatere at denne er minst så stilig som den ser ut på bilder. Romslig og fin. 12-årings blondinen var veldig begeistret for "hybelen" under salongen. Et riktig så trivelig oppholdsrom. Jeg klarer dog ikke å forsone meg med den særnorske oppbygde sittegruppen. Det blir ikke plass til et par normale føtter på gulvet og to stk kan ikke møtes på vei inn resektive ut, uten at en av dem setter seg ned for å slippe den andre forbi. Det er for dumt. Råstilig båt men dessverre med en minst like råstilig pris. MERIDIAN 411 Kjempebåt på 47 fot, bred og fin med rikelig plass. Dette er mer i min gate eller blir det når jeg får medhold i en av min ukentlige søknader til Båtfolkets Finansieringskontor på Hamar. Utrolig bra "hybel" i denne. CLIPPER 40+4 Showets vinner i min bok, i år som i de tre-fire foregående år. Scorer høyt på det som teller: En fantastisk flyvebrigde, god plass i lugarer og bad og et maskinrom som er hurtigruten verdig med plass til omtrent hele mannskapet. Fin finish og gode løsninger. Bygget av Chung Hwa som har holdt på i førti år og vet hva de driver med, hva som virker og hva ikke, hva som holder og hva som ikke holder. Eneste minus er den manglende femte køyen men til en pris på 2,7 mill tror jeg Deksgutten kan sove i salongen. BROOM 530 Oj oj oj oj dette var saker, dog til 7,6 mill. Endelig en båt med så stor sjefslugar at man kan gå rundt hele køyen. Og med eget bad og dusj!! ... men vent nå litt, det har jeg jo allerede. Like stort. Mye plass for penga her men alt for mye pæng for stasen. MAINSHIP Jeg var om bord i begge -- flotte båter og hyggelig betjening. Fantastisk flott, velbygget, god planløsning, bad med badekar, danseplass i salongen med helt flatt gulv og +++++ Dette er skikkelige saker men jeg "trekker" litt for utseendet fra siden, flyvebrigden virker veldig "tung". TOTALINNTRYKK En grei messe, det var turen verd og jeg kan ikke si at det virket så "fattig" som man kunne ha fryktet med "finanskrisen" og allting som en klam hånd på alle båtdrømmer. Godt med båter, mye nytt å se og bra med folk uten at det ble plagsomt overbefolket (vi var tidlig ute). 12-åringen var også godt fornøyd med mange nye inntrykk og mye ny inspirasjon for å nyte båtlivet. Suksess, med andre ord. Edited February 15, 2009 by Skipper Worse (see edit history) Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
PIPaulsen Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Vel, for oss som stillte ut var messen en nedtur, lite folk generelt og lite utstillere. Men alltid hyggelig å snakke med båtinteresserte folk da :) vi hadde nå en fin tur både til og fra Bergen. I neste omgang er det jo Haugesunds messen 17-19 April. Dette har jeg tro på blir en bra messe. Den årlige messen i Stavanger er avlyst, så da regner jeg med at det blir en del ustillere fra sørfylket som kommer til Haugesund, samt endel utstillere fra Bergen. Haugesunds utstillerene er jo i mangtall og jeg regner med at de fleste stiller. Forhåpentligvis har vi fått mildværet til etter påske og det er gjerne da litt mer fristene å spasere på bryggekanten å observere. Quote Med vennlig hilsen PIP Link to post
bjoris Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 (edited) Me har storesøstera til Mahe 36. Eg er samd med Bjoris i at innreiinga i Mahe 36 virkar vel billig. Du får vera med meg ein gang det bles litt så skal du nok få sjå tolvtalet på loggen.... Ask, takker for invitasjonen. DET hadde vært moro så bare gi en lyd når det passe så blir jeg med jeg! Hvis du ligger i nærheten av Stord fortsatt så skulle du jo kastet deg med på en eller flere av regattaene vår??? LYS på Mahe 36 var 1,21 iflg selger. Overraskende lavt mtp 12 knop på slør og lens, antar det vil være betydelig forskjell på kryssvinkelen for at dette LYS tallet skal stemme... Eller kanskje det er lekende lett å vinne med slik båt? Ble også litt skeptisk til at du hele tiden må passe på å reve ihht vindmåleren, da det iflg selger kan bli så mye press på riggen siden båten ikke legger seg over og "slipper" ut vind slik det gjør på enskrogsbåtene og dermed er det fare for at riggen ryke hvis du overskrider disse tabellene betydelig... Høres litt pes ut, men kanskje misforstår jeg dette litt? Edited February 17, 2009 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Skipper Worse Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 @PIPaulsen: Det var "noe som banket på" langt bak mot hypofysen og ville frem i oppmerksomheten men badekaret tolvåringen likte så godt overskygget det hele. Ellers hadde jeg koblet navnet på visittkortet med nick'en her. Sorry! Men du kunne jo hatt BP-vimpelen oppe. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Denne AIS'en hadde en sympatisk pris....... Dette er den samme senderen som jeg kjøpte fra Pronav for et par år siden og som fungerer utmerket. Det går etter hvert greit å oppgradere softvaren til senderen. Er det noen som husker hvem som forhandler denne? Prisen er jo nå absolutt akseptabel. Inkluderte prisen også GPS mottageren? Hvem programmerer inn MMSI nummeret? Quote Link to post
Ask Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ask, takker for invitasjonen. DET hadde vært moro så bare gi en lyd når det passe så blir jeg med jeg! Hvis du ligger i nærheten av Stord fortsatt så skulle du jo kastet deg med på en eller flere av regattaene vår??? LYS på Mahe 36 var 1,21 iflg selger. Overraskende lavt mtp 12 knop på slør og lens, antar det vil være betydelig forskjell på kryssvinkelen for at dette LYS tallet skal stemme... Eller kanskje det er lekende lett å vinne med slik båt? Ble også litt skeptisk til at du hele tiden må passe på å reve ihht vindmåleren, da det iflg selger kan bli så mye press på riggen siden båten ikke legger seg over og "slipper" ut vind slik det gjør på enskrogsbåtene og dermed er det fare for at riggen ryke hvis du overskrider disse tabellene betydelig... Høres litt pes ut, men kanskje misforstår jeg dette litt? Hei Eg skal ha deg i bakhovudet. Båten ligg ikkje i nærleiken av Stord no, men den skal nok nedover i løpet av våren. Eg rever utifrå magekjensla og tanken på lommeboka. Eg trur båten "sklir" sidesvis før riggen ryk. Eg har liten regattaerfaring, men slike katamaranar er ikkje laga for baneregattaar. Om det er lett å vinna med slike båtar veit eg ikkje, men eg trur nok at dersom Mahe får slør eller lens på ein lengre regatta (td. Bergen-Shetland) så tek den nok dei fleste einskrogsbåtar. Tidlegare eigar segla vår båt i ARC-en i 2002. Gjennomsnittleg eitmål var 200 mil. Dvs. 8,5 knop i snitt. Ask Quote Link to post
Recommended Posts