Jump to content

Omlegging av eksos


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg hadde tidligere en tråd her angående problematikken med eksos som "slepes" etter båten på grunn av at utløpet er på en tverr hekk, uten at jeg har lykkes å finne tilbake til denne.  Anbefalingene den gang var mange, og man hadde forskjellige erfaringer med dette.

 

Nå har jeg etter mange funderinger gått til det skritt å bygge om eksosutløpene.  Siden jeg ikke hadde lyst til å skjære to hull til i båten, og tette de gamle hullene, var det litt fintenking for å få eksosen ut på siden, og under vann.

 

Løsningen ble som følger.  Eksosslangene er 102 mm innvendig diameter, som går over i et GAP rør som gjennomføring i skroget på den tverre hekken på begge sider av båten, halvveis under vann.  Jeg fikk tak i en rest av en 185 mm baugtrustertunnel, som jeg tilpasset til den tverre hekken, slik at siden på tunnelen ble liggende som en forlengelse av siden på båten.  Røret ble plastet fast med epoxy, tettet i enden, hvorpå det ble skåret et hull i siden på røret, som ble liggende under vann i alle hastigheter.  Åpningen (220x60 mm) i røret, ble delt i tre av små vegger, som skulle lede vannet vekk fra hullet i det det passerte åpningene.

 

Spenningen var stor da båten igjen var i skjøen, og jeg kunne se resultatet av mye jobb og funderinger.  Røken rundt båten var den samme når den lå stille.  Da var det heller ikke plagsomt.  Men, med en gang båten kom i bevegelse, var virkningen fantastisk.  Røken var mer eller mindre borte.  Best virker det på full fart.  Tidligere, om jeg hadde gått med 800 - 1000 RPM over en periode, på grunn av hastighetsbegrensniger etc, var det et sannt helvete av røk som måtte ut når turtallet økte.  Jeg måtte gi gass svært forsiktig, og fra 1000 - 1900 RPM burde det gå minst 3 - 5 minutter om vi ikke skulle få masse røyk drivende inn over oss.  Etter modifikasjonen kan vi bare gå rett opp i fullt turtall uten synlig røykutvikling.  Vi kan ikke engang registrere røyk som kommer opp av vannet lenger bak båten.

 

Konklusjon: svært velykket

 

Prøver er ikke gjort med jolle hengende i daviter, men det er grunn til å tro at dette ikke vil endre testresultatene.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Du kan vel ikke få motoren til å ryke mindre ved å bygge om eksosrørene.

Du må jo ha gjort noe med motor også da.

At du nå kan gå direkte opp fra 1000 til ...... uten røyk låter jo litt rart.

 

Så jeg tror du har spent mer penger på denne enn du har sagt til kona. :eek:

Full overhaling og kvittering på ombygd eksos! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kan vel ikke få motoren til å ryke mindre ved å bygge om eksosrørene.

Du må jo ha gjort noe med motor også da.

At du nå kan gå direkte opp fra 1000 til ...... uten røyk låter jo litt rart.

Nei da, jeg har ikke moddet motorene.  Det  har Perkins jobbet med i flere år uten å lykkes, så det har neppe noen hensikt.  Forskjellen er bare at nå kommer eksosen ut under vann, og kommer ikke til overflaten før etter at dragsuget fra hekken er slutt. Noe vaskes typisk også ut med vannet.  Tidligere slapp eksosen ut i dragsuget etter hekken, og fyllte båten med eksos.

 

Så jeg tror du har spent mer penger på denne enn du har sagt til kona. :eek:

Full overhaling og kvittering på ombygd eksos! :smiley:

Her tar du også feil, jeg kjøpte epoxy av SVAS på Lillestrøm, så det kom ikke på stort mere enn 1000 kroner, så det er småpenger i den store sammenheng. Dessuten har jeg svært få hemmligheter for kona, båt vet hun er dyrt, så hun spør nesten aldri hva noe koster. Her om  dagen spurte hun faktisk om hva et nytt elektrisk Jabsco toilett hadde kostet, fordi hun syns det bråket svært lite i forhold til det forrige. I tillegg var det veldig "stashy" som hun kalte det.  Når hun fikk vite at med 7 meter gasstett slange, klemmer etc hadde kommet på i overkant av kr 7 000,-, ble hun litt sjokket, men ellers var det helt greit.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en tråd her angående problematikken med eksos som "slepes" etter båten på grunn av at utløpet er på en tverr hekk, uten at jeg har lykkes å finne tilbake til denne.  Anbefalingene den gang var mange, og man hadde forskjellige erfaringer med dette.

 

Nå har jeg etter mange funderinger gått til det skritt å bygge om eksosutløpene.  Siden jeg ikke hadde lyst til å skjære to hull til i båten, og tette de gamle hullene, var det litt fintenking for å få eksosen ut på siden, og under vann.

 

Løsningen ble som følger.  Eksosslangene er 102 mm innvendig diameter, som går over i et GAP rør som gjennomføring i skroget på den tverre hekken på begge sider av båten, halvveis under vann.  Jeg fikk tak i en rest av en 185 mm baugtrustertunnel, som jeg tilpasset til den tverre hekken, slik at siden på tunnelen ble liggende som en forlengelse av siden på båten.  Røret ble plastet fast med epoxy, tettet i enden, hvorpå det ble skåret et hull i siden på røret, som ble liggende under vann i alle hastigheter.  Åpningen (220x60 mm) i røret, ble delt i tre av små vegger, som skulle lede vannet vekk fra hullet i det det passerte åpningene.

 

Spenningen var stor da båten igjen var i skjøen, og jeg kunne se resultatet av mye jobb og funderinger.  Røken rundt båten var den samme når den lå stille.  Da var det heller ikke plagsomt.  Men, med en gang båten kom i bevegelse, var virkningen fantastisk.  Røken var mer eller mindre borte.  Best virker det på full fart.  Tidligere, om jeg hadde gått med 800 - 1000 RPM over en periode, på grunn av hastighetsbegrensniger etc, var det et sannt helvete av røk som måtte ut når turtallet økte.  Jeg måtte gi gass svært forsiktig, og fra 1000 - 1900 RPM burde det gå minst 3 - 5 minutter om vi ikke skulle få masse røyk drivende inn over oss.  Etter modifikasjonen kan vi bare gå rett opp i fullt turtall uten synlig røykutvikling.  Vi kan ikke engang registrere røyk som kommer opp av vannet lenger bak båten.

 

Konklusjon: svært velykket

 

Prøver er ikke gjort med jolle hengende i daviter, men det er grunn til å tro at dette ikke vil endre testresultatene.

Har du bilder ????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har du bilder ????

Jeg har ikke det, men kan forsøke å ta det, men nå er båten på vannet, så det er lite detaljer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...