Jump to content

Dieselaggregat - hvilke kan anbefales?

nimbuster

Recommended Posts

Vi har gode erfaringer med Mastervolt Whisper 35. Vaer dog obs paa et et saa litet agregat gir en del stoey ettersom det er en 1 sylindret dieselmotor som gaar paa 3000 rpm. Et stoerre agregat paa fesk 6 kw har en 2 eller 3 sylindret dieselmotor som gaar paa 1500 rpm. Det kan man faa ganske lydloest

Generelt kan man vel si:

Vannkjølt mye roligere enn luftkjølt

Flercylindret roligere enn fåcylindret

1500 rpm roligere enn 3000 rpm.

Selv har jeg sist sommer montert inn et Perkins aggregat i isolert kasse. Motoren er en vannkjølt 3-cyl med 1.500 rpm og generatordelen er 3x400Volt, 11 kW.

Jeg er særdeles fornøyd både med aggregatet, lydnivået og ikke minst servicen som ble vist da jeg fikk et problem.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det var jo et kjempeanlegg du har Poseidon, hva ligger det på i pris?

Og hva ligger det anlegget du nevner Bitteliten på i pris? Kan du "enkelt" montere dette selv? Hva vil du tro det kan koste å få dette montert? Hvem forhandler Mastervolt sone anlegg her på østlandet?

Edited by nimbuster (see edit history)

Vil tro at du kommer ut paa omtrent 70-90 om du monterer selv. husk aa ha med eksosdeler slik at vannet gaar ut under baaten. Jeg vurderte aa sette agregat i forrige baaten. Fant ut at det ikke var verdt pengene ettersom den da bare ville bli brukt til lading. I dag har vi en del mer paa 220V ombord og da er det kjekt naar inverteren ikke strekker til. Dessuten varmer den vannet ombord, og med tenaaringer som har konstant behov for aa dusje gir det litt fred ombord :wink:

Edited by Bitteliten (see edit history)

For min del har jeg løst dette ved en kraftig AGM batteribank, solcellelading...og vannvarmer. Dette utstyret dekker strømbehovet og behovet for varmt vann hver dag....til en adskillig mer overkommelig pris.

Men min venn har satt seg fast i en strømgenerator/aggregat.

Hei.

Jeg har montert Mase i min båt og det fungerer helt topp, har med i monteringen potte som skiller vannet fra eksosen så en slipper unna plaskingen.

Jeg spurte selger her i BG om jeg kunne montere vann returen under van,noe han sa jeg kunne så da slipper jeg lyden derfra.

Enkel service som en kan gjøre selv.

mvh

Catano

Mvh

catano

Største vedlikehold på agregat i fritidsbåt er på grunn av liten bruk og liten pålastning når den er i bruk. Dem for glatte sylindervegger på grunn av liten pålastning og dem står seg i hel. På nordland er vanlig aldrig problem med dem, båtene er i bruk hele året med stort strømforbruk og vestland klarer seg noenlunda. Sørland og østland kommer veldig dårlig ut. Til frididsbåt bruker man tommelfingerregelen; 60% pålastning er varmtvannsbereder på og batterilader på bulk. Når laderen trapper seg ned og bereder slår av blir liten pålastning. Hver annen uke er sunt å pålaste agregat 100%. Stor prosent av fritidsbåter med agregat innstallert har ingenting med de å gjøre, stor batteribank, effektiv lading fra motor og inverter er godt alternativ.

...litet agregat gir en del stoey ettersom det er en 1 sylindret dieselmotor som gaar paa 3000 rpm...

I innstallasjon av agregat kan man treffe lydbølge som er ubehagelig men i næste båt med samme agregat høres ingenting. Jeg prøver altid å få til lengst som mulig eksosslange fra vannutskilleren på tørrsiden. Whisper 3.5 har i ekstrautstyr 50kg stålplate til montering under den, over motorputene. Jeg har fått til innstallasjoner i senterkockpitbåter der man sitter oppe på agregaten og eksosutløp er rett ut av skuteside ca 20cm under dekk helt lydløse, man bør sette hånde over utløp til å vite hvort den går eller ikke. Hvis noen plages av lyd fra Whisperen er grunn til å fortsette innstallasjonen, den linjen er Rolls-Royce agregatene.

Hei.

her er priser på de 3 minste Mase agregatene

IS 2.5

1,7 kW kontinuerlig 2,0 maks effekt. Bygget på Yanmar motor. Lyd svak, kompakt og lett modell, i lydisolert kabi… 67750.00 Kjøp Mer

IS 2.6 S

NYHET!! 1,7 kW kontinuerlig 2,0 maks effekt. Bygget på Yanmar motor. Lyd svak, kompakt og lett modell, i lydis… 75600.00 Kjøp Mer

IS 3.5

2,7 kW kontinuerlig 3,0 maks effekt. Bygget på Yanmar motor. Lyd svak, kompakt og lett modell, i lydisolert ka… 83875.00

Jeg er hverfal fornøyd starter alltid og behagelig lydmengde, men jeg kan ikke si det er totalt stildt slik servisemannen snakker om.

Ellers er jeg enig med han om at det er viktigt å både bruke og belaste agregatene.

mvh

Catano

Mvh

catano

Det var jo et kjempeanlegg du har Poseidon, hva ligger det på i pris? ....

Det ligger på ca 100.000.

Monteringen har jeg gjort selv og det er lagt opp med vannseparator på eksosen. Motoren lar nemlig alt kjølevannet gå inn i eksosmanifolen og deretter til en potte og etterfølgende separator. Dermed går kjølevannet ut i skutesiden, ca 1 m over motorens nivå og den tørre eksosen går ca 7 meter opp gjennom skorsteinen. I skorsteinen høres bare en svak putring, akkompagnert av en fjern surklelyd fra separatoren.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg tror det er mange bra aggregater på markedet i dag.

onan_ombord.jpg

Her er fra installeringen av vårt aggregat.

Vi har et Onan ombord med en Kubota 4 sylinder diselmotor, 1500 RPM. Ulempen er vekta: 422 kg.

Jeg deler mange av synspunktene over. Det er viktig å ha vannutskiller slik at kjølevannet kan forlate båten under vannlinja.

Jeg er nøye med å sørge for at generatoren har minst 50 % belastning når den går. Dette kan jeg enkelt observere med amperemeteret.

For oss som liker å ligger endel for svai er jeg ikke i tvil om at dette var en nyttig investering.

Jeg starter det noen ganger om morgenen og det er knapt hørbart i de to fremre kabinene, så jentene sover godt mens vannet varmes og kaffen kokes.

Her er fra installeringen av vårt aggregat.

Vi har et Onan ombord med en Kubota 4 sylinder diselmotor, 1500 RPM. Ulempen er vekta: 422 kg.

Hvor mange kw får du ut av denne generatoren roaldbj?? Har lurt litt på å bytte, da min innstallasjon er et stykke unna optimalt. Det hele er naturligvis snakk om pris i forhold til hva du får igjen. Ser for meg at dette er en del for stort til mitt bruk! Har ikke så mange store forbrukere, men vask og oppvask kan til tider gå samtidig, og da kan det jo være greit å ha noe som leverer noen kw! Jeg finner vel noen tekniske data på nettet også hvis jeg leiter litt...

Takknemlig for svar.

Ja det var vel akkurat et slikt agg. Nimbuster's kompis søkte info om, et Onan på kanskje 12 KW til en kvart million eller no :-) :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

For min del har jeg løst dette ved en kraftig AGM batteribank, solcellelading...og vannvarmer. Dette utstyret dekker strømbehovet og behovet for varmt vann hver dag....til en adskillig mer overkommelig pris.

Hei Nimbuster. Løysinga di høyrest svært intressant ut.

Kan du fortelja kor stor bank du har, kva lademuligheter du har og kva du brukar til å varma vatn? (Gass?)

Takksam for svar, eventuelt på IM.

Ask