Jump to content

Dieselaggregat - hvilke kan anbefales?

nimbuster

Recommended Posts

Vårt er på 7.5 KW. Man kan få den samme uten særlig prisøkning på 9.5 KW. Vi valgte den på 7.5 ut fra "belastningskravet".

onanmeter.jpg

Jeg kjenner ikke så godt andre aggregat. Vår har fjernstyring hvor vi kan overvåke sentrale verdier.

Jeg har sett "rare" instalasjoner av generator og annet utstyr hos "store" leverandører, bl.a. hvor ankervinsj har vært koblet til startbatteriet til generatoren med den følge at generatoren ikke startet.

Jeg valgte derfor å montere alt selv - og det virker fortsatt. Jeg bruker ellers endel tid på pussing og vedlikehold av generatoren.

onan_paa_plass_2.jpg

Her er aggregatet plassert i akterrommet.

På SB side har jeg nå plasserten luftkompressor som brukes nærmest daglig til pussing, borring og fylling av luft.

Jeg har vært så heldig å bistå flere båteiere med luftkompressoren - så dette har vært en grei utstyrsplassering.

Har et 3,5 kw Kohler med ensylindret Farymann som rister og bråker forferdelig. Verftsmontert og installert etter forskriftene, kontaktet Sleipner etter hvert for å få råd om å få dempet spetakkelet. De var særdeles lite imøtekommende siden de ikke hadde solgt aggregatet Etter hvert har jeg lagt på en ekstra liten Vetus lydpotte på eksosen og har laget en kappe rundt hele aggregatet med lyddempende matte. Fremdeles er det så pass mye lyd fra den at jeg kvier meg for å bruke den i nærheten av andre båter. Den brukes stort sett til å forsyne watermakeren og brødbakemaskinen med strøm.

Neste generator blir en med Stirlingmotor. Disse lager så mye varmtvann at de kan erstatte Webastoen i tillegg til at de gir strøm - koster skjorta men er bygget for kontinuerlig drift.

Har et 3,5 kw Kohler med ensylindret Farymann som rister og bråker forferdelig. Verftsmontert og installert etter forskriftene

Neste generator blir en med Stirlingmotor. Disse lager så mye varmtvann at de kan erstatte Webastoen i tillegg til at de gir strøm - koster skjorta men er bygget for kontinuerlig drift.

Hei

Dette skjønner jeg ikke :nonod:

Mitt aggregat har en Yanmar 3 sylindret motor og går på 1500 rpm.

mvh

giver

Ask:

Som Kingsea har jeg en egen Webasto vannvarmer som jeg har lagt i sløyfe via varmtvannstanken, defrosteranlegget og motoren. Har egne kraner slik at jeg kan styre utenom motor for raskere vannoppvarming. Da har jeg alltid varmt vann om jeg så ligger 5 døgn i uthavn. Forutsetningen...eller kombinasjonen her er at du har nok strøm til disposisjon. Jeg har 3 x 200 ah + 120 ah til baugpropell type AGM. Solcellepanel som gir opp mot 6 amp lading på gode dager. Det betyr at jeg tilfører like mye som jeg bruker til kjøleskapet, som står på døgnet rundt.

Vi lå 5 døgn i uthavn i sommer, og brukte all den strømmen vi trengte. Vannvarmeren gikk en liten time hver dag for å sikre varmt vann.

Har du noe mer info om Panda, Evita IV? Hvem som forhandler osv.

Aggregatet er mer bestemt et Fisher Panda 4000, 3,4 kw og priset til 81.900 ferdig montert i 2007 av Nord West fabrikken på Vindön, like utenfor Uddevalla i Sverige.

Omtrent samme opplegg som Bitteliten, bare det at han har Mastervolt systemet. Aggregatet er koblet opp mot et Victron system som lader batterier og varmer vann, samt grill på FB. Fjernstartes og overvåkes fra salong.

Forhandler i Norge er www.nordwest.no, men hjemmesiden gir melding om "under konstruksjon", mail post@nordwest.no

Les mer på www.fisherpanda.com.

Med Mastervolt kan man bygge komplet system etter egen ønske. Mitt favorit har Combi, AGM batteribank og agregat. Combi er levert med 1200/2000/2500/4000w ren sinus inverter med spisseffekt opp til 8kw. Lader er fra 60 til 200amp i 12v eller 35-100amp i 24v. Hvis man trenger mer strøm en Combi kan gi starter den automatisk opp generator og går over til lading når strømforbruk senker og agregat stopper når batteri er over den prosentlading man har programert. Agregat trenger ikke å være stort dersom den kjører sammen med effekten Combi gir. Før natta kan agregat slås av hvis man ønsker. Stor lader trekker meget strøm fra land og problem med landstrøm i gestehavner kjenner fleste som har store båter. Mastervolt Combi har strømbegrensning fra land. På et panel setter man inn hvad sikringen i land er sterk og mer strøm blir aldrig tatt der fra, resten går på automatik. Dette er kostbart system men utrolig brukevenlig. Selv har jeg Combi med 2500w inverter og 100amp lader i min båt. Til den er koblet 1400ah AGM forbruksbatteribank og motor tar av seg lading. Jeg har vurdert litet agregat, kannskje 12v men tror jeg går for solpaneler og vindgenerator.

Ikke akurat de system trådstarter er ute etter men dersom mange andre leser den tråden er dette til info om hvad teknikken i dag kan by på :smiley:

Jeg støtter absolutt servicemannen sin poeng i å velge en leverandør som kan levere et komplett system, og ikke minst et skikkelig og seriøst servicenettverk kysten rundt slik at det er enkelt å få ordnet ting. Jeg har også en slik combi som servicemannen har og har ikke vurdert noe annet merke, nesten utelukkende fordi denne leverandøren leverer et komplett system, med alt fra generatorer, combiinvertere, skilletrafoer og mye mer.

Når man først skal investere såpass mange penger er det viktig å kjøpe noe skikkelig, og se på det som en langsiktig investering.

En ordentlig dieselgenerator er en kostbar, men langsiktig investering. Jeg hadde derfor lagt mest vekt på å velge et seriøst kvalitetsprodukt med det seriøst servicenettverk fremfor et litt rimligere billigmerke. Det er mye jobb å montere og utstyret skal forhåpentligtvis fungere feilfritt mange år frem i tid. Jeg har langsiktig plan om å installere generator, men det blir ikke de nærmeste årene. Da blir det uten tvil en generator fra mastervolt.

NordWest har et slikt opplegg som servicemannen beskriver som standard paa sine baater i dag. Man kan legge til agregat om man vil det. Vi har 650Ah forbruksbank. Agregatet kjoerer vi ca 1-2 timer for lading etter ca ett doegn i uthavn. Da er forbruksbanken nede paa ca 50% kapasitet naar vi bruker stroem uten aa tenke oss om.

Vi har ikke programert agregatet til aa starte automatisk. Jeg vil selv ha kontroll paa naar det starter opp. har erfart at kjoelevannsinntaket kan tettes og at det stopper pga manglende kjoeling. Kombiens funksjon for aa redusere stroem forbruket er fin aa ha i havner med daarlig landstroem. Vi kan regulere far 1Ah til 16Ah inntak.

Men en annen sak i agregatvurderingen. Hvorfor skal man investere i dyrt agregat når brensleselleteknikken er rett bak hjørnet? Den vi har sett på markeden siste årene er barnesak og om tre år har vi 5kw brensleselle på markeden til effektiv bruk. Hvad blir dieselagregat vært i fremtiden? Avansert batteribank, inverter og kraftig lading syns jeg betre investering som tingene er i dag. Jeg seller og installerer agregater men selv skulle jeg ikke gå for den løsnen i egen båt utenom til bruk som hjelpemiddel på grunn at strømforbruk er enormt og andre midler klarer ikke forsyningen til meg.

Jeg har bra batteribank og dieselvarmer som varmer varmtvann og motorer , å et agregat på 5 kw.Tenkte å spørre i tråden her om det ikke gjør noe , ang agregatet mitt. Det er innebygd og sikkert fabrikkmontert , da for snart 20 år sia .Det skrangler å rister litt ,kan det være en ide å bytte motorlabber .Om det skal gjøres ,er det lurt å få orginale labber ? Eller er det greit bare det står i stil til motoren , tenkte kansje dem gammle har gjort sitt etter alle år .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Takk for alle innspill. Vi hadde en gjennomgang i går...

Det ser ikke ut som om det finnes noe alternativ til pris fra kr. 80.000 inkl. montering. I prisbunnen ligger et 1 kw bensin. på kr. 12000 eller så.

Syns jo det er litt "rart" at det ikke er noe imellom her. F.eks. en dieselgenerator på 2-2,5 kw til rundt kr. 30.000.- Er klar over at støynivå er en kritisk faktor her, men likevel...

Redigert av nimbuster (see edit history)
tenkte kansje dem gammle har gjort sitt etter alle år .

Tine IV

Neida. Det spørs jo helt hvor mye den er brukt. Jeg har en 4 syl. kose aggregat på 5,5 KW ( Kose er ikke fabrikknavnet altså :lol::lol: ) som er orginal fra 1978. Starter på første forsøk bestandig, Skifter Olje og impeller hvert år., Den har eget eksosløp bak mellom de to andre. Høres nesten ikke utenifra, Men kunne nok vært bedre dempet i motorrommet. Bruk den så mye du kan , og ikke minst, husk å kjør belastning på den når du bruker den,,

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

.... ang agregatet mitt...... Det skrangler å rister litt ,....
Anbefaler at du får med deg en av gutta i bua og sjekker nøye hva som er støykilden.

Det er ikke noe i veien for å skifte motorlabber - og jeg har hørt at labber fra Biltema er brukbare. Likevel vil jeg tro at de orginale labbene fremdeles er brukbare.

Jeg vil tro at isolasjonsmatter også kan gi mye effekt.

Mest sannsynlig vil du finne at en eller annen slangeklemme eller gummiisolator ikke gjør jobben sin.

Hvilken type aggregat er det du har - jeg har glemt merket ditt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...