Jump to content

Pumpe bensin fra kanner til båt

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Har dere noen ideer på hvordan jeg kan pumpe bensin fra 25 liter plastkanner over til påfyllingshullet på båten.

Det som er problemet er at jeg ikke greier å holde en 25 liters full i bensin lenge med bøyd rygg. Blir helt gåen i ryggen etter den 4. kannen.

Jeg er ute etter gode ideer på å få pumpet bensinen fra kanner til båt.

Finnes det elektrisk eller manuelle pumper som egner seg til formålet?

Takker for alle tips. :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hva med en lang slange på tuten slik at du slipper å bøye deg, selv har jeg det slk at jeg puter den fleksible tuten på kannen helt ned i hpåfyllingshullet og bare lar kanna ligge flat til det har runnet så mkye ut av den at den er lett å hantere. Jeg har påfyllings stussewn på en stor flat flate.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Da må jeg opp i høyden med kannene :eek:

Nei, det trenger du ikke. Så lenge væskeoverflaten i kanna er høyere enn utløpet av slangen. Og det er vel hvis kanna står på dekk. Derimot må du suge bensinen inn i slangen for å starte hevertvirkningen :smiley: Jeg har enda til gode å se en hevertpumpe som ikke går istykker etter en uke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vet at det finnes en eller annen type pumpe som festes til slangen, og som drives av en drill. Enkelt og greit. Men jeg vet ikke hvor du får tak i en slik pumpe. Kanskje Biltema??

Ja, biltema har denne. Fungerer utmerket.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Plastikpumpe, statisk elektrisitet og bensin er en sinnsyk kombinasjon.

Plukket fra beskrivelsen:

Fatpumpe av glassfiberforsterket polypropylenplast. Beregnet for bensin, diesel, alkohol, motorolje og vann. Ca 20 minuttliter. 25 mm slangetilkobling.

Er vel å foretrekke fremfor drillpumpe med drill som lager gnister med børstene sine like ved tank og kanner?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Tusen takk for alle tips.....

Denne pumpen som Jens_P nevner må jeg se litt nærmere på. Bra kapasitet og ikke minst enkel å bruke. Sett pumpen opp i bensinkannen og sveive rundt.

Dette med bruk av drill og bensin trur jeg ikke er noe godt sjakk trekk.

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Lag til en plate som dekker hellestussen på kanna.

Bor to hull i plata, stikk en slange, som rekker fra tanken

til bunnen av kanna, gjennom det ene hullet.

Stikk en kort blåseslange gjennom det andre hullet.

Det eneste som kreves er at kanna står høyere enn tanken. Press

plata ned på hellestussen, blås i blåseslangen til bensinen renner av

seg selv. Tømmeastigheten styres av diameteren på tankslangen.

Nå kan du fylle sikkert og uten søl, også under fart.

Mvh

Ben

Hva med å fylle slike blå 200-liters fat med bensin og bruke Clas Ohlson sin fatpumpe???

Ser jo behovet for bensin i ny og ne, men UNO-X har ikke skjønt dette med billig bensin

langs sjøkanten... :rolleyes:

Planlegger derfor lage til et par slike blå fat og "shoppe rundt" når det er

bensinkrig av og til... :lol: :lol: :lol:

mvh

harBayliner

Planlegger derfor lage til et par slike blå fat og "shoppe rundt" når det er

bensinkrig av og til... :lol: :lol: :lol:

Da ville du nok komme høyt opp på brannvesenets popularitetsliste  :rolleyes:

mvh

Poseidon

PS

Det minner om da jeg bodde i Rotterdam for snart 30 år siden: det var fare for bensinstreik, og en oppfinnsom blokkbeboer hadde fylt opp alt det han eide av dunker og spann med bensin.

Til sist fylte han også badekaret  -  og det ble det siste han gjorde!

Boligblokken fikk en plutselig forandring i arkitekturen, og det var det mange av beboerne som ikke fikk oppleve  :lol:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Da ville du nok komme høyt opp på brannvesenets popularitetsliste  :rolleyes:

Er det noe problem å lagre slike fat, rent bortsett fra at man ikke har lov å oppbevare en viss mengde bensin samtidig?

Det er vel ikke teknisk farlig, bortsett fra mengden og eksplosjonsfaren?

-Tenker da på evt. kjemiske reaksjoner i eller med fatet.

mvh

harBayliner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...