Marwin Svart 13.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2004 Kan du bruke denne på vanlige bensinkanner? Har kanner med relativt storte påfyllingshull.Ja. Men bruker sjøl syrekanner fra landbruket (GODT rengjorte!!) på 25 - 30 liter. De blå plastfatene Bayliner snakker om, bruker jeg til diesel (får fra tankbil!) Bensin vil jeg ikke leke med!!(Men når DET er sagt, det blir oftere brann i en dieselbåt enn bensindrevet skute (iflg. statistikk fra forsikring), lurer på hvorfor...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ok67 Svart 13.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2004 (Men når DET er sagt, det blir oftere brann i en dieselbåt enn bensindrevet skute (iflg. statistikk fra forsikring), lurer på hvorfor...)Bensin vet man er meget eksplosjonsfarlig, diesel tror man ikke er så farlig. Dermed blir man kansje mer skjødesløs og så brenner det..... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2004 Bensin vet man er meget eksplosjonsfarlig, diesel tror man ikke er så farlig. Dermed blir man kansje mer skjødesløs og så brenner det.....Næmli! Noen som har sett hva som skjer når en tynn stråle varm diesel havner på varmt eksosrør???? :wink: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
OT-flyktning Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Jeg spurte hos biltilsynet for 1-3 år siden. Fra hukommelsen: Du har lov å frakte opp til 60 liter bensin i kanner (påhengsmotortank f eks) i din vanlige privatbil. Men så er det vel forsikringen som begrenser oppbevaring i garasjen til 5 liter, hvis jeg er riktig informert. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Men så er det vel forsikringen som begrenser oppbevaring i garasjen til 5 liter, hvis jeg er riktig informert.Duverden, og jeg som har mer enn en 5l kanne stående for å fore snøfres og plenklipper.Her på Byåsen i Trondheim holder ikke 5l lenge om vinteren når det snør som verst. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Helt enig. Jeg selv har også vanligvis mer enn 5 liter i garasjen. Men så skal garasjen også rives iår :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Helt enig. Jeg selv har også vanligvis mer enn 5 liter i garasjen. Men så skal garasjen også rives iår :lol: du røyker også da Andreas, spesielt i garagen når du fyller plenklipperen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Sakset fra "Forskrift om Brannfarlig Vare": § 3-3 Oppbevaring uten særskilt tillatelse I boenhet kan det oppbevares inntil: a. 55 liter brannfarlig gass og b. 5 liter brannfarlig væske klasse A og c. 50 liter brannfarlig væske klasse B og d. 200 liter brannfarlig væske klasse C I frittliggende lagerhus, skur, båthus, garasje eller lignende kan det oppbevares inntil: a. 55 liter brannfarlig gass og b. 100 liter brannfarlig væske klasse A og c. 500 liter brannfarlig væske klasse B og d. 500 liter brannfarlig væske klasse C Disse mengdene kan fordobles dersom oppbevaringen skjer i egen branncelle. Se forøvrig resten her: http://www.dsb.no/dynaweb/dbelover/BELmedf...?target=IDMATCH (sorry, husker ikke hvordan jeg "forkortet linker") M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
unknownuser Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Men hvilken klasse er ordinær bensin i ? Hvis klasse B, så er jo 500l lagret i nøstet helt OK... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 A (Blyfri bensin har flammepunkt under -40 degC) På http://www.statoil.com kan du lese deg til det meste om gamle dinosaurer. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jens_P Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Typiske A-væsker: Bensin, sprit (ned til ca. 60 volum %), aceton, toluen, eter (dietyleter), lynol og isopropylalkohol (konsentrert IPA, utblandet som for eksempel ferdig vindusspylervæske er den B-væske). Typiske B-væsker: White spirit, xylen, iseddik samt vin og brennvin av drikkestyrke. Typiske C-væsker: Diesel og fyringsolje. Det verste er at vi ikke kan ha mer enn 50 liter brennvin inne. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
unknownuser Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 ok ser det nå ...leste ikke helt ned innlegget... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Tenkte jag skulle komma tilbake med ett litet tips! Jag kjöpte en sådan her i våras (den med grön pump!) på Clas O för 22 SEK den fungerer helt otroligt bra inget söl ! Du steller din reservdunk på dekk alledeles intil påfyllningshålet ! ett par pumpande på det gröna handpumpen, sen rinner hele jeepdunken ner så fint på ett 2-3minuter, utan att man behöver stå och hålla den!' Billig og bra investering! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Jeg vil advare sterkt mot å suge opp bensin med munnen når man vil bruke hevert. :nono: En kollega av meg var utøver av den sporten. Han hostet når han sugde, og fikk derved en ørliten mengde bensin i lungene som så fordampet slik at han ikke fikk luft. Heldigvis for ham, så en medisinerstudent det som skjedde, og gjorde de nødvendige grep. Men de kostet ham laang tid på sykehus, og delvis varig uførhet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Marwin Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Tenkte jag skulle komma tilbake med ett litet tips! Jess! Dette er de pumpene jeg nevnte i tidligere innlegg i denne tråden. De fungerer som sagt, utmerket! (Men tar dem IKKE INN i båten etterpå, p.g.a. at det er bensinrester igjen inne i pumpen, som kan fordampe... :nono: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
H_SOL Svart 20.August.2004 Link til dette innlegget Svart 20.August.2004 Prinsippet med å blåse i kannen istedet for å suge i slangen ved bruk av hevert fungerer ypperlig. Hvis ikke hullet i kannen er for stort, trenger en ikke den platen som Ben nevner. Det tetter tilstrekkelig med å legge leppene mot fyllestussen på kannen mens en blåser - det skal utrolig lite til av overtrykk i kannen før det begynner å renne. Normalt trenger heller ikke kannen nødvendigvis å stå noe høyere enn påfyllingshullet på båten. En stikker bare slangen så langt ned i påfyllingsrøret at den kommer under bunnen på kannen. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Hei, da er et år gått og jeg har begynt å bære bensin igjen og jeg er like bløt av bensin i år også, går rundt som en tikkende bombe... . Jeg har desverre ikke prøvd hevert, men noe må prøves... Kanskje det er kommet til noe i dette forumet som har noe smart å fortelle? Redigert 16.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
tobixen Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Er det mulig å få ordnet en skrukork med slange til bensinkanna? Da er det vel tilstrekkelig å flytte 25l-dunken til dekket, bytte kork på dunken, stikke slangen ned i påfyllingshullet, og så bikke dunken over i liggende stilling. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Påfyllingslokket på Nordkapp'n er plasser på en slik måte at det er vanskelig å komme til å fylle når du står i båten med ei bensinkanne i hendene, derfor blir det mye søl. Jeg skal forsøke å få tak i ei stor trakt med slange, fester trakta høyere oppe i båten, dvs fast den i vannski stanga og slangen ned til påfyllingshullet. Da får jeg mer elller mindre stått oppreist og sjenke kontrollert fra kanna. Kanna må ha stort hull slik at luft kommer inn mens du fyller slik at det renner gjevn strøm. Kanner med vanlig topp for påfyllingstut holder ikke for de tømmes for sakte. Men hvor får man tak i en "stor" trakt som kan påmonteres slange? Redigert 16.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
tobixen Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Jeg mener å ha sett skrukork til bensinkanner med helletut og innebygd lufting. Det burde ikke være umulig å få til en skrukork med lang slange og innebygd lufting. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Sikkert godt forslag, men en av mine utfordringer er at jeg greier ikke å stå bøyd 90 grader med ei tung bensinkanne på 20 kg i hendene som tar laaaang tid å tømme, får jeg stå oppreist så er det ikke noe problemer. Jeg har en anne kannetype her hjemme også med stor topp (7-9 cm), de tømmes svært raskt, men da må jeg ha ei trakt som tar unna. Kjøpte noen reservekanner kanner her om dagen på biltema, det var de jeg brukte i dag, de var rett og slett ubrukelig, Selve toppa var liten, påfyllingsstussen hadde elendig utlufting samt at det manglet håndgrep i bunnen av kanna, det tok evigheter å tømme. Dette går ikke... Skal du begynne med hevert så tar jo det også evigheter, for dårlig kapasitet på disse tynne slangene. Nei ei stor trakt og få den litt opp slik at det blir lettere å holde kanna. Rart at ingen har laget noen patenter/ordninger som har tenkt på dette. Det er jo lett å ramle på sjøen også når du driver å turnerer helt bak på båten med ei kanne i hendene. Beste har vært å hatt ei elektrisk bensinpumpe med litt kapasitet, men brannfaren er vell her tilstede. Redigert 16.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 John Kr har du sjekket denne http://rallyimport.jetshop.se/bensinpump-for-jeepdunk-p-759-c-179.aspx http://www.mekonomen.no/bil/tilbehr/garasje/drivstoffkanner/pumpe-bla-pa9473no#about Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hakkannen Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Har denne hevertslangen med pumpe til å fylle diesel til dieselovnen med vinterstid fra 20-literskanner. Å tømme fem slike kanner går bare litt saktere å enn å helle dieselen ut via en slik krantut som kan skrus på på kannene. Slangen er såpass tykk at med litt høydeforskjell får du god gjennomstrømming. Det er en kran på slangen for å stoppe i tide om det skulle fylles for fort. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Hva med dette? Scepter Maxflo and superflo Eller dette Scepter Duramax Sistnevnte får du hos Flak eller noen som fører deres produkter. (Seatronic, Maritim etc...) http://flak.no/produkter/Motor-_og_tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Flo_n_Go_Duramax_m_pumpe_50_l Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Ja her snakker vi butikk, må se litt på alle de forslag dere kommer med, egentlig gode alle... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.