Jump to content

Pumpe bensin fra kanner til båt


John_Kr

Recommended Posts

Kan du bruke denne på vanlige bensinkanner? Har kanner med relativt storte påfyllingshull.

Ja. Men bruker sjøl syrekanner fra landbruket (GODT rengjorte!!) på 25 - 30 liter. De blå plastfatene Bayliner snakker om, bruker jeg til diesel (får fra tankbil!) Bensin vil jeg ikke leke med!!

(Men når DET er sagt, det blir oftere brann i en dieselbåt enn bensindrevet skute (iflg. statistikk fra forsikring), lurer på hvorfor...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Sakset fra "Forskrift om Brannfarlig Vare":

@raster?filename=1282.jpg;scale=yes;target=1234

 

§ 3-3 Oppbevaring uten særskilt tillatelse

I boenhet kan det oppbevares inntil:

 

a. 55 liter brannfarlig gass og

b. 5 liter brannfarlig væske klasse A og

c. 50 liter brannfarlig væske klasse B og

d. 200 liter brannfarlig væske klasse C

I frittliggende lagerhus, skur, båthus, garasje eller lignende kan det oppbevares inntil:

 

a. 55 liter brannfarlig gass og

b. 100 liter brannfarlig væske klasse A og

c. 500 liter brannfarlig væske klasse B og

d. 500 liter brannfarlig væske klasse C

Disse mengdene kan fordobles dersom oppbevaringen skjer i egen branncelle.

 

Se forøvrig resten her:

http://www.dsb.no/dynaweb/dbelover/BELmedf...?target=IDMATCH

(sorry, husker ikke hvordan jeg "forkortet linker")

 

M/Y Ellen Marie

Link to post

Typiske A-væsker:

Bensin, sprit (ned til ca. 60 volum %), aceton, toluen, eter (dietyleter), lynol og isopropylalkohol (konsentrert IPA, utblandet som for eksempel ferdig vindusspylervæske er den B-væske).

 

Typiske B-væsker:

White spirit, xylen, iseddik samt vin og brennvin av drikkestyrke.

 

Typiske C-væsker:

Diesel og fyringsolje.

 

Det verste er at vi ikke kan ha mer enn 50 liter brennvin inne. :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 3 måneder senere...

Tenkte jag skulle komma tilbake med ett litet tips!

 

Jag kjöpte en sådan her i våras (den med grön pump!) på Clas O för 22 SEK :confused:

den fungerer helt otroligt bra inget söl !

Du steller din reservdunk på dekk alledeles intil påfyllningshålet !

ett par pumpande på det gröna handpumpen, sen rinner hele jeepdunken ner

så fint på ett 2-3minuter, utan att man behöver stå och hålla den!'

Billig og bra investering!

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg vil advare sterkt mot å suge opp bensin med munnen når man vil bruke hevert. :nono:

En kollega av meg var utøver av den sporten. Han hostet når han sugde, og fikk derved en ørliten mengde bensin i lungene som så fordampet slik at han ikke fikk luft. Heldigvis for ham, så en medisinerstudent det som skjedde, og gjorde de nødvendige grep.

Men de kostet ham laang tid på sykehus, og delvis varig uførhet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Prinsippet med å blåse i kannen istedet for å suge i slangen ved bruk av hevert fungerer ypperlig. Hvis ikke hullet i kannen er for stort, trenger en ikke den platen som Ben nevner.

Det tetter tilstrekkelig med å legge leppene mot fyllestussen på kannen mens en blåser - det skal utrolig lite til av overtrykk i kannen før det begynner å renne.

Normalt trenger heller ikke kannen nødvendigvis å stå noe høyere enn påfyllingshullet på båten. En stikker bare slangen så langt ned i påfyllingsrøret at den kommer under bunnen på kannen.

Link to post
  • 10 år senere...

Hei, da er et år gått og jeg har begynt å bære bensin igjen og jeg er like bløt av bensin i år også, går rundt som en tikkende bombe... :lol: . Jeg har desverre ikke prøvd hevert, men noe må prøves... Kanskje det er kommet til noe i dette forumet som har noe smart å fortelle?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Påfyllingslokket på Nordkapp'n er plasser på en slik måte at det er vanskelig å komme til å fylle når du står i båten med ei bensinkanne i hendene, derfor blir det mye søl.

 

Jeg skal forsøke å få tak i ei stor trakt med slange, fester trakta høyere oppe i båten, dvs fast den i vannski stanga og slangen ned til påfyllingshullet. Da får jeg mer elller mindre stått oppreist og sjenke kontrollert fra kanna. Kanna må ha stort hull slik at luft kommer inn mens du fyller slik at det renner gjevn strøm. Kanner med vanlig topp for påfyllingstut holder ikke for de tømmes for sakte.

 

Men hvor får man tak i en "stor" trakt som kan påmonteres slange?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Sikkert godt forslag, men en av mine utfordringer er at jeg greier ikke å stå bøyd 90 grader med ei tung bensinkanne på 20 kg i hendene som tar laaaang tid å tømme, får jeg stå oppreist så er det ikke noe problemer. Jeg har en anne kannetype her hjemme også med stor topp (7-9 cm), de tømmes svært raskt, men da må jeg ha ei trakt som tar unna. Kjøpte noen reservekanner kanner her om dagen på biltema, det var de jeg brukte i dag, de var rett og slett ubrukelig, Selve toppa var liten, påfyllingsstussen hadde elendig utlufting samt at det manglet håndgrep i bunnen av kanna, det tok evigheter å tømme. Dette går ikke...

 

Skal du begynne med hevert så tar jo det også evigheter, for dårlig kapasitet på disse tynne slangene. Nei ei stor trakt og få den litt opp slik at det blir lettere å holde kanna. Rart at ingen har laget noen patenter/ordninger som har tenkt på dette. Det er jo lett å ramle på sjøen også når du driver å turnerer helt bak på båten med ei kanne i hendene.

 

Beste har vært å hatt ei elektrisk bensinpumpe med litt kapasitet, men brannfaren er vell her tilstede.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Har denne hevertslangen med pumpe til å fylle diesel til dieselovnen med vinterstid fra 20-literskanner. Å tømme fem slike kanner går bare litt saktere å enn å helle dieselen ut via en slik krantut som kan skrus på på kannene. Slangen er såpass tykk at med litt høydeforskjell får du god gjennomstrømming. Det er en kran på slangen for å stoppe i tide om det skulle fylles for fort.

Link to post

Hva med dette?

Scepter Maxflo and superflo

 

Eller dette

Scepter Duramax

 

 

Sistnevnte får du hos Flak eller noen som fører deres produkter. (Seatronic, Maritim etc...)

http://flak.no/produkter/Motor-_og_tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Flo_n_Go_Duramax_m_pumpe_50_l
 

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...