Jump to content

hvor mye tåler båten, har din båt havarert?


Superkul

Recommended Posts

er litt nyskjerrig på hvor mye tåler båten ........

hva skal til for at skuta går ned / kantrer etc........

hvor mye bølger og vind tåler den........

har du en historie og dele om hvordan det skjedde og evnt hva man kunne gjort for å forhindret det .......

en historie hvor ting kunne gått riktig ille .....

da mener jeg ikke motorer som skjærer seg etc (annet en situasjoner oppstått pga maskin stans da)

det jeg vet er at skuta tåler som regel mere en mannskapet

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du tenker på forlis som følge av for stor sjø, for mye vær? Altså ikke ut fra plutselige hendelser eller ytre omstendigheter utover selve været?

 

Har vel aldri oppfattet/trodd at jeg har vært i nærheten av noe sånt i større båter, men har vært med på redusert mulighet for manøvrering pga hardt vær i seilbåt.

 

Eneste jeg kan huske er at jeg, som ungdom, snudde en jolle når vi skulle krysse en fjord. Var vel 6-7 i en 16 fots Rana. Blåste vel en frisk bris og vi skulle over fjorden (etter øl, eller noe i den dur). God stemning i båten og pene jenter :-) Måtte kjøre langsmed land og utover for å så satse på å "snu" for krysse opp mot sjøen lengre utpå. Merka att båten var for tungt lasta, den var seig/treig i bevegelsene, fribordet var for lavt for sjøen som jeg visste var midtfjords. Tok en sjefsavgjørelse og snudde før sjøen ble for stor til at det var mulig. Ble vel kveldens mest upopulære, men er overbevist om at båten ville trilla om vi/jeg var dumme nok til å prøve å krysse fjorden.

 

Tror faktisk ikke jeg har snakka med noen som har fortalt at de har gått ned "bare" pga været. Det pleier jo å skje andre ting som blir avgjørende?

Link to post
Share on other sites

Tenker du på uværet du fikk i fjor jab? i så fall - glem det, det blir aldri i verden så fælt vær i indre Oslofjord at "Rasmus" eller vinden kan sende båten din til de evige jaktmarker


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

jeg tenkte ikke på været vi var utsatt for men sjenerelt - og jo det kan jeg love deg at det været kunne sendt båter til evige jaktmarker - det var det forsåvidt et par som opplevde også - syntes jeg å huske

hadde vi hatt glassfiberbåt hadde den liggi igjen på bunnen der - det skal jeg sette myyyyyye penger på

og at flybridgen ikke traff steinbrygga var griseflaks - da hadde vår katinka vært ruteløs og nermest vært kondemnert

men som før sagt - du måtte vært der og sett det for å tro det -

Link to post
Share on other sites

Hei, vi menesker blir redd lenge før at det er fare for at båten ikke klarer seg, heldigvis...

Dersom alt virker slik det er tenkt.

Dette er litt utenom tema:

Jeg har en Halco29 økonomi, går 16-17 knopp på mars. Krysset Hustadvika i 2007, fram og tilbake.

Kona stod å holde seg fast, men det gikk i ca 16 knopp, det er et stykke der som kan være tøff, ca 5 nm.

På hjem turen var jeg alene, kona skulle på kurs i stockholm så hun dro noen dager før.

Da jeg kom på "vika" som vi sier, og skulle svinge sørvest over,

kom det en bølge inn fra siden og snudde meg 90 grader i forhold til kursen.

Ellers gikk turen uprobelatisk, 72 nm på 4 t 15 min.

Jeg har vært ute der på land når nord/vest stormen kommer, bare for å se, det er helt utrolig!

Store fraktebåter på 50-100 meter er borte i bølgedaler, ser dem ikke i kikerten.

Storhavet kommer med bølger fra store dyp, og kommer til kysten og vokser mere og mere til grunnere det blir.

Jeg har gått der mange ganger, og det har vært helt stille, speilblankt hav, går helt oppe fjæresteinene, smale sund på ca 6 meters brede, det er helt fantastisk.

Hilsen fra en Nordmøring som bor i Romsdalen

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ahaaaaa vi er altså for gode til og dele det og evnt averge noe som andre ikke har tenkt på :crazy:

skjønner det jo ....... gjett om jeg har hørt 100.0000 millioner ganger at jeg skulle kappa tau og kjørt ut etc - ja det er lett å få kritikk her på bp og det sitter hardt når noen kan takke for no eller berømme

Link to post
Share on other sites

Nå virker du litt hårsår jab, er vel ingen som har kritisert deg for noe her nå? og hvor mange egentlig tror du som virkelig havarert (gått ned) i styggvær? forhåpentligvis ikke mange. Og det var absolutt ikke ment som noe kritikk da jeg nevnte tidligere i tråden at det ikke hadde skjedd noe med deg hvis du hadde gått ut, jeg trodde bare det var det du mente med spørsmålet - havarert i sjøen altså.. Skjønner veldig godt at det å kaste loss med hele familen ikke var det første du tenkte på da uværet kom den dagen.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange ganger måtet røme fra en fortøyningsplass pga været men ute i åpent hav har jeg aldrig opplevd problemer. Tror nokk båtene tåler mye mer en manskapet holder man seg unna holmer og skjer går det somoftest veldig bra. Tror aldrig jeg har hørt om en lystbåt som har gåt ned pga været i åpen sjø. Ulykkene kommer når folk på død og liv skal knønle seg opp til land.

Link to post
Share on other sites

At lystbåter går ned pga. dårlig vær er sjeldent hvis vi ser bort fra mindre landstedbåter og joller. Totalhavari skjer gjerne ifm. grunnstøtinger, brann osv.

En seilbåt med litt størrelse klarer seg i det meste av vær, det er som regel mannskapet som utgjør begrensningen. Et eksempel på dette fikk vi under Fastnet Race for en del år siden hvor desverre mange druknet. Det fortvilte var at i de fleste tilfellene der mannskapet gikk fra borde og druknet så ble båtene funnet flytende da stormen stilnet. Med et drivanker ute og alle luker skalket så klarer de fleste båter seg utmerket selv i storm og høy sjø.

Link to post
Share on other sites

uff ja - det hørte jeg om på livsfarlig fangst på discovery der det var igjen en overlevende - en gjeng med folk drukna og båten ble funnet -flytende-

 

neida kingsea - tok det ikke som kritikk heller - glemte å klemme på noen :yesnod::yesnod::lol::lol: hehe

hadde jeg kappa tau og kjørt ut har jeg 2 cenarier som kunne skjedd

1: jeg hadde flenga opp bakenden på båten og den hadde tatt inn vann - mye vann

2: vanskelig og overbevise andre men det virkelig flerret rundt båten med lyn og torden - så jeg turte virkelig ikke tanken

og stålbåt midt i det heftigste lyn og torden jeg har vært borti - nope - no thanks

 

men om ikke total havari og båt som går ned så kunne det vært intressant og hørt hva som skjedde og hvorfor - det er vel flere som har opplevd store og små kriser som kunne blitt skjebnesvangre

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har oppleved et par ensten ulykker.... Holdt bla. på å gå på land med Nordkappen en gang. Et stag til styring på drev løsnet og kunne bare svinge styrbord.... Men fik ordnet det så jeg kom i land (måtte stå i motorrom og styre drev derfra.. gikk på et vis det også!) (hadde jeg hatt en reserve splint/kile med så kunne jeg fixet det.. gjett om jeg har med meg diverse slikt i ettertid...)

 

 

Ellers så har jeg vært med på å få motorstopp med gamle Tungenes (Skudesnes-Randaberg). Drev da langt og lenge før det kom hjelp... ;)

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tenkte jeg skulle legge til en skisse hvor langt båten dro ut og hvor stor slagside den hadde

i301789414_79870_4.jpg

når båten var på tur fra fig 2 og mot brygga og jeg måtte ta en og en unge og hive i land før den bråstoppet - det var timing :yesnod:

og 3 unger på 6 - 7 og 10 det var tungt + minstejenta på 7 mnd det var kjipt :yesnod:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en princess 32 av eldre årgang. Må si jeg har vært i tvil noen ganger med den båten i litt høy krapp motsjø. Den er ganske flatbunnet, og det kan slå noe sinnsykt i motsjø. Har da lurt på om det er best å kjøre på med høyere fart eller eller slakke av. Slakker man av så løfter forskipet seg høyere og dermed detter man ned med stor kraft. Øker man farten så man kjører inn i bølgene hever ikke båten seg så mye. Man får da til gjenngjeld mye juling i baugen. Jeg tenker også på aderen av båten. Fra midten av 70 tallet i glassfiber.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...