Superkul Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 Og jab.. jeg skal være på taubåten Balder 14 dager fra Tirsdag så stikk gjerne innom for en kaffe og litt båtprat om du ser oss liggende i ælva i Plank City hvis det er deg som er på bilde så kommer jeg løpende det var jo koselig - den ligger vel ikke langt fra der jeg har båten min den- rett etter tremølla der det ligger et par fastboende???(nå på land-gressvig) kansje hvis tia strekker til at jeg svinger innom - takk for innbydelse (kaffe) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Februar.2009 Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 He he, var bare det eneste bilde jeg fant som var lite nok, det skal være verdens peneste 40-åring! ja jeg har sett båten din nedenfor de fastboende der om sommeren :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bjerknez Svart 15.Februar.2009 Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 Nå var jeg en god del på sjøen når jeg var mindre, men da i mindre båter ala GH10 å slikt. Jeg kjørte fra Fredagshølet til Øra Båthavn i stiv kuling med denne båten. Jeg ble kliss våt og frøs som en gris, men båten klarte det helt fint. Jeg kunne sef. ha båten i plan hele veien, vertfall ikke over østerelva/løpern. men jeg kan ikke akkurat si jeg var så veldig redd. Hadde nok vært reddere i dag vil jeg tro... Båten klarte seg altså utmerket i slike bølger, men behagelig var det ikke. Så lenge man klarer å styre mot bølgene og holde seg i båten, så tror jeg det skal utrolig mye til for at en båt skal kantre. Det verste er jo sef. hvis man kjører på ett skjær og river hull i båten. Da er det sef. ingen utvei, men holder man seg på dypt vann og vet hvor man skal, samt finner veien, så skal det utrolig mye til. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Superkul Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 He he, var bare det eneste bilde jeg fant som var lite nok, det skal være verdens peneste 40-åring! ja jeg har sett båten din nedenfor de fastboende der om sommeren :-) jeg har sett balder og di andre røde båtene seile majestetisk forbi ja - og ikke lager di bølger enda det går rimelig radig værre var det med brannbåten/ dykkerbåten som raste forbi i sommer - da var det bare håret før jeg fikk like stor skade på babord side som jeg har nå det var en større stålbåt som lå føre meg som fikk seg en trøkk og sprakk i fenderkanten (stål) selv satt jeg på dekk og kulan og båten vår heiv seg 2 meter rett opp og ned igjen - dæven - vannspruten sto helt opp på gangstien der Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Divemaster Svart 15.Februar.2009 Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 Litt dramatikk og vi slapp å kutte noe..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Superkul Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 oi oi hva skjedde Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Divemaster Svart 15.Februar.2009 Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 (redigert) oi oi hva skjedde Litt bølger.... sammen med puten på fordekket som vi ikke hadde tatt inn..... en del grønnt vann over baugen, puter opp mot A rammen, mer sjø ... og vips så var radarbøylen nede.... Ikke noe særlig sjø .... kun 3 til 4 M... men var vind mot strøm, som kan bli lumsk her borte...spesilet når værmeldingen slår feil.... Redigert 15.Februar.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Stor Stas Svart 15.Februar.2009 Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 Hei Jab, Støtter deg 100% i dine vurderinger om å få alle på land når uværet kom. Det er viktigere å redde mann og mus, enn båt. Selv anser jeg meg for å være en ansvarsfull skipper, men sto nå allikevel til rors i shorts og singlett den dagen. Skulle egentlig ikke utpå, men våre kanadiske venner ville se Operaen fra sjøsiden. De fikk noe å snakke om kan du si . Vi skulle "bare" ut på en times rundtur i indre Oslofjord. Redningsvestene lå nede i salongen, gps'en var inne til rep. før ferien, og jolla lå usurret på dekk :nono:. Mye å sette fingeren på for den som vil. Vi var ved Operaen når "veggen" kom. Søkte ly bak Hovedøya, og der logget vi 49,8 knop vind som maks. Båten vår ble lagt 15-20 grader over på bare masten i de verste rossene (de føltes mer som slag). Og vi har halvannet tonn jern under båten, som skulle motvirke slikt... Lynet var det verste! Ikke ålreit å tenke på at man har 16 meter aluminium stikkende rett til værs når det lyner på ALLE kanter. Statistisk sett er det imidlertid ikke særlig stor sjanse for å bli truffet. Det gikk bra, og heretter kommer jeg (kanskje) til å føle meg trygg i all slags tordenvær... Apropos, er det ikke tryggere å være inne i en stålbåt om du nå skulle være så uheldig å få et lynnedslag. Blir som et sånt Farradays bur? På samme måte som med en bil, at strømmen følger utsiden og for båtens del, ned i vannet? Bare en tanke, uten at jeg ønsker å teste ut den teorien. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 (redigert) å dæven nesten 50 knop ja det trur jeg på også - for di vindkulene der var helt no annet en jeg tidligere har kjent en i familien var på stranden noen hundre meter bortenfor og sa at det kom vindkuler som gjorde at di ikke klarte holde seg oppreist i slaga engang nesten rart det ikke fløy av tak og div noen steder det med lyn og stålbåt kunne også vært intressant og hørt erfaringer med Redigert 15.Februar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 forskjellen på bil er at den står ujordet på gummihjul og derfor ikke"intressant" for lynet båten står i jord blir nesten som å sitte i badekaret og føne håret noen som vet mere om dette eller har erfaringer??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Lazyjack Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 forskjellen på bil er at den står ujordet på gummihjul og derfor ikke"intressant" for lynetbåten står i jord blir nesten som å sitte i badekaret og føne håret noen som vet mere om dette eller har erfaringer??? Ikke med hårføner i badekaret da jeg ikke bruker noen av delene. En slik kombinasjon er vel forøvrig ufarlig så lenge det ikke er feil på føneren eller man mister den i vannet. Da er det til gjengjeld livsfarlig. Når det gjelder bil og tordenvær så ble det gjort et eksperiment for noen år siden. Man genererte "kunstig" lyn vha. svært høye spenninger mellom en mast og jord slik at det oppstod en kontinuerlig lysbue mellom masten og jord. Inni dette lot man en person kjøre bil slik at lysbuen innimellom traff bilen. Bilføreren manøvrerte bilen helt upåvirket av lynet men det var ikke klart om det var fordi bilen var isolert fra jord gjennom dekkene eller om det var fordi strømmen fulgte den ytre delen av karosseriet. Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 (redigert) Såvidt jeg husker fra fysikktimene har ikke gummihjulene på bilen noe å si. Faradays bur går på at strømmen beveger seg langs buret og ikke gjennom. Altså ville du klart deg fint i en stålbåt ved lynnnedslag. Redigert 16.Februar.2009 av skaftetryne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stor Stas Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 Ser poenget ditt, jab, men er ikke enig i at badekarsteorien kan overføres til båtverden. Et stort poeng er at strømmen alltid søker enkleste vei mot jord. Enkleste vei til jord ombord, er via skroget ditt, og ikke gjennom de menneskene som måtte befinne seg inni båten. Ift. badekarsteorien så er enkleste vei fra hårføneren, gjennom DEG, og det blir noe annet. Også enig i at det i tilfellet må være noe galt med hårføneren (og personen som faktisk sitter i badekaret og føner håret, ha ha. Neida, ikke meningen å fjerne fokus her ). Når det gjelder biler, så mener jeg at det ikke er hjulenes isolerende effekt som gjør de trygge i lyn. Det er metall karosseriet, som leder strømmen "rundt" menneskene inni. Hvis hjulene hadde isolert så mye, ville man aldri kunne få lynnedslag i bil, da lynet er et fenomen som oppstår mellom skyene og jord. Men lynnedslag i biler, campingvogner o.l. er mulig. Ved lynnedslag i bil vil man få overslag fra bilen og ned i jord, f.eks. via felgene eller et annet punkt under bilen. Lynet vandrer jo i friluft hundrevis av meter fra skyene, og det kan også vandre de få centimetrene fra karosseriet og ned til bakken. Fant litt om Faradays bur på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur Sitat fra Wikipedia: "Et faradaisk bur kan være frittsvevende eller koplet til noe, i sistnevnte tilfelle helst til jord". Det er kanskje ikke så dumt at skroget ditt er jordet. Strømmen ved et lynnedslag kan da følge skroget uhindret ned i vannet, der det "forsvinner". En annen sak er det kanskje at man kan virke mer "tiltrekkende" på lyn når man er jordet. Dette er jo prinsippet for en lynavleder. Et stykke metall høyt plassert, og med god forbindelse til jord. Dette med å jorde båten, er stadig diskutert blant (seil)båt-eiere. Noen mener det er bra at lynet kan gå uhindret ned i vannet, mens andre mener man kan tiltrekke seg lyn. Har ikke hørt om noen som kan bevise at den ene påstanden er mer riktig enn det andre. Nå er det ikke sånn at jeg ville ønske å være i nærheten av et lynnedslag, misforstå meg rett. Det vil sikkert smelle noe helt forferdelig . Og kanskje elektronikken om bord tar kvelden. Men ift. sikkeheten din så tror jeg mer og mer på at du vil være tryggere inni båten enn mange andre steder. Jeg vil nok uansett anta at man gjør lurt i å holde seg unna metalldeler som er festet til skroget, som kraner o.l., dersom man blir overrasket av tordenvær til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 okei masse fine svar - føler litt mere trygt nå mht lyn i båten - men nok om meg - vil gjerne høre andre sine historier og kansje vi lærer et eller annet også Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
MajorAndy Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 (redigert) Jeg har haft et skroghavari en gang.. Det er historien om det dårligste bådkøb, jeg nogensinde har gjort Vi skal laaaangt tilbage i min bådkarriere. Jeg havde indtil da kun haft joller med 4 og 25 heste på en sø i Sverige. Nu ville jeg have en rigtig båd og købte derfor en Ryds Tumleren med en 60 HK Johnson (selv om båden kun var godkendt til 40 HK). Som denne: Båden var gammel og var "moderniseret" noget. Der var sat en fast benzintank (rustfri) ind i agterskottet og lidt elektronik, downriggere mm. Motoren var taget direkte fra en Uttern og sat over på Ryd'sen. Desværre betød det at stigningen i propellen var forkert og motoren gik med alt, alt for høje omdrejninger. Den accelererede som lyn og torden men sejlede kun 26 knob på toppen - til gengæld med 7000 RPM eller noget. Nå, men alt dette anede jeg ikke. Jeg sejlede bare og det gik stærkt! Over søer og bølger i fuld fart. Pludselig mærkede jeg at det plaskede omkring mine fødder. Vandet sev ind i båden! Jeg hastede ind i havnen og fik båden op på traileren. Det viste sig, at bunden var revnet! To store revner var dannet i hver side af bunden. Jeg var virkelig heldig at det skete lige ude foran havnen!! Jeg fik en glasfiberreperation arrangeret. Men næste gang jeg sejlede, var den læk igen!!! Denne gang var jeg forberedt, så jeg var igen lige udenfor havnen - men det kunne være gået meget værre. Lidt senere tog jeg båden med på sommerferie til Sørlandet. Og så skete det forudsigelige: Motoren skar sig lige udenfor Kilsund på grund af de høje omdrejninger. Jeg måtte købe en ny Mercury 40 HK - og lidt senere på året solgte jeg hele skidtet og købte vores Bayliner. Båden kostede 40.000, traileren 10.000, den nye motor 35000 og jeg fik nok 38000 for det hele da jeg solgte igen Men sådan er det: Dyre lærepenge! Andy Redigert 16.Februar.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 (redigert) Jeg har en fæl historie, og gjengir i korte trekk. Gula Humpen, 12-15 sekundmeter vind, og 5 meters bølger (Bekreftet av andre enn meg, flere vi snakket med etterpå hadde snudd, og vi var alene nesten hele turen). Jeg og min samboer var ute i vår kjære Storø34, uerfarne og naive som få(første sesongen). Vi stolte på båten og oss selv, og etter å ha hatt i overkant god sjø fra Koster og midtfjords mot Resø så satte vi kursen over Gula Humpen. Vi fikk noen hinsides bølger fra alle retninger, min samboer slo hodet og slo seg nesten i svime og jeg var helt ærlig redd for livet. Baugen gikk under vann hele tiden, og sjøen/bølgene landa på taket over meg. Bølgene rev og slet, og jeg brukte ratt og motorer som helvete i lange tid. Vi var alt for nærme både land og et fyr underveis,. og rett forran oss så vi en gang at sjøen ble lyseblå som følge av lav dybde og frådende sjø..., fyttihelvete....opp på alt dette har vi som kjent en båt som hele sessongen tok inn MYE vann, og underveis gikk sikringene og vi var tomme for flere....Helt ærlig, jeg fatter nesten ikke at det gikk bra... Hva lærte vi underveis, og etterpå: - Varsle andre hvor du er - Finn frem redningsvester/utstyr - Sørg for å ha kontakt med omverdenen, VHF/Mobil - Vit hvor du er på kartet og legg løypa på forhånd, gps'en kan slutte å fungere - Ha ekstra sikringer, og lær opp alle ombord i hvordan de byttes - Ha løpende vedlikehold på motor og utstyr, så du vet at du kan stole på det (ikke bare håpe) - Det er lov/lurt å snu - Piss og drit ferdig før du evt legger ut, du har ikke tid underveis - Ha drikke lett tilgjengelig - Tips fra Kingsea: Sjekkværmelding - Tisp fra Kingsea: Sjekk hvordan vindretningen slår inn på din rute - +++++ Oppsummert: Nå vet vi hvor mye en slik båt tåler, og den tåler garantert mer enn oss selv. Dette forutsetter selvfølgelig at båt, motor og utstyr fungerer, og det er min lærdom og mitt råd til andre - vedlikehold båten selv, da vet du at du kan tole på den!!! Redigert 16.Februar.2009 av Storø RC 34 (see edit history) Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 Som punkt 10 og 11 bør vi legge til; sjekk værmelding, og ikke minst sjekk i kartet hvordan dette værvarselet vil påvirke den strekningen du har planlagt å seile Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Storø RC 34 Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 For å si det slik, jeg har meldt meg på både båtførerprøven og VHF kurs... Learning by doing er ikke et begrep som passer bra her, :) Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Divemaster Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 Værmelding er viktig ..... men som vi fant ut, så kan den også være feil.... Vi satte ut på en relativt kort tur (90NM), og hadde værvarsling for hele strekket, og naboliggende, for hele perioden som turen ville ta.... (oppdatert og sjekket ved avreise, og oppdatert underveis fra kystvakten).... men i stedet for en SW styrke 3 , som ville gi fralandsvind på det siste strekket (8NM), så fikk vi SE styrke 5-6 som gav oss stort sett hele Nordsjøen i baugen. Denne "gode" værmeldingen var ene og alene det som avgjorde at vi ikke tok inn de store putene fra baugen..... Resultat var at når grønt vann kom over baugen (i og for seg ikke et problem), men vannet rev av en av putene, som da satte seg opp mot radarbøylen og vinden sørget for at den holdt seg oppe som en ren vegg ..... to-tre slike bølger etterpå så kom radaren, GPS antenne osv, ned... og radarbøylen var med ett løs på taket.... Godt manskap og rolige hoder gjorde at vi ikke hadde større skader på båten enn hva bildet viser... men radarbøyle, radar osv ble avskrevet og erstattet... Nå har jeg kun radar på radarbøylen (som er rustfritt stål), og GPS antennen er nede ved styreposisjonen på flybridgen.... Så en må altid være forberedt på at det uforutsette kan skje... og at værmeldingen kan være feil... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Jon-Kåre Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 Jeg har faktisk hatt havari men dette var en kombinasjon av bensintilførsel som sviktet og lensepumpe som ikke virket. Hadde Gjeld_frid I liggende på draghale nedenfor huset og da det begynte å blåse og bølge ktaftig synes jeg hun lå tungt i sjøen og det slo hele tiden over fordekket. Fikk med nød og neppe hoppet ombor og dratt meg utpå. Startet motoren og alt virket fint men fordi det rykket mye i fortøyningen og vannet slo som det gjorde besluttet jeg at jeg skulle slippe loss og komme meg lengre utpå før jeg startet å feilsøke pumpen eventuelt øse med bøtte. Det skulle jeg ikke ha gjort for bensin tanken som bare var delvis full lå og fløt i vann og da jeg startet å kjøre ble den hivd rundt og motoren stoppet og jeg fikk aldri mere start på den. Når jeg begynte å komme vel nært land måtte jeg bare ringe en nabo og be han komme ned for å se om jeg greide å hoppe i land. Dette greide jeg fint men båten ja hun ble sankthansbål påfølgende sommer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
BårdK Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 Jeg har en fæl historie, og gjengir i korte trekk. Hadde en lignende episode på vei ut fra Fredagshølet for to sesonger siden i en Nimbus 31 Ultima, men nok med noe mindre enn 5-meters bølger. Jeg turde imildertid ikke snu båten når jeg opplevde behovet for akkurat det og måtte vente til dypere farvann og mindre krasse bølger. Ingen falt heldigivs og slo seg, men vi fikk oss et lite støkk og er kanskje blitt i overkant forsiktig når jeg planlegger strekk som kan være litt tøffe - men sammen med kone og relativt små barn blir man gjerne det. Sammen med kompiser og sjøtemp på over 17-18 grader blir slike opplevelser bare gøy. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 (redigert) det er der marerittet ligger - man er livredd for unga og for at kjerringa vil selge båten Redigert 16.Februar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ben Sin Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 Hadde en lignende episode på vei ut fra Fredagshølet for to sesonger siden i en Nimbus 31 Ultima, men nok med noe mindre enn 5-meters bølger. Jeg turde imildertid ikke snu båten når jeg opplevde behovet for akkurat det og måtte vente til dypere farvann og mindre krasse bølger. Artig å høre. Vi opplevde det samme sommeren 2005. Vi hadde en 21 foter den gangen, og var så tette i pappen at vi dro ut fra det samme "hølet" selv om alle pent ba oss vente til været roet seg. Og jeg kan vel si jeg angret på at jeg ikke tok signalene..... Jeg turte heller ikke snu, selv om jeg ønsket det aldri så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 noen som har kommet ut fra strømstad inn i sekken når det bøljer den er jaggu like tøff som gule humpen greide fylle vann på dieseltanken på sandviken vi hadde - pumpa ut vannet og håpet den skilte seg såpass at det gikk greit - kom ut i sekken i et bølgehelvete.......... da var pulsen og angern høy at jeg ikke tømte tanken helt - men det gikk bra og ingen vann som stoppet skuta den tabben gjør jeg aldri igjen - sjekke dieselfilter etc er nå høyt prioritert Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hansa666 Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 For 3 år siden dro RIB og meg fra Haugesund mot Stord og skulle krysse Sletta. Jeg var alene med 2 barn, RIB hadde tilsvarende i sin båt. Sletta så ikke bra ut, 4 meter bølger, men vi ga gass og stampet avgårde i 6 til 7 knop. Båten min, en SeaRay 270 fikk MYE bank da bølgende kom fra Nordvestlig retning, samt det var strømmer som medførte krapp sjø. I starten kjørte jeg med kalesjen nede, men inså fort at det ikke gikk...... Skulle midt i bølge helvete lukke igjen da vannet rant inn, og ble liggende sidelengs i bølgene. RIB slakket av, og så så å si hele kjølen min da båten var i ferd med å kantre. Slapp alt jeg hadde, ga gass og fikk rettet opp båten og forstod vel ikke der og da hva som egentlig hadde skjedd før RIB spurte hva i helv..... jeg hadde holdt på med. det ble en laaaaang tur til Stord for meg, mens RIB som hadde en større båt ( Sunseeker) klarte seg mye bedre.... Barna forstod ikke alvoret og tok heller ikke skrekken, jeg lærte en lekse som aldri glemmes. Generalen var ikke ombord, hadde hun det, hadde vi neppe hatt båt i dag.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.