Jump to content

hvor mye tåler båten, har din båt havarert?

Superkul

Recommended Posts

I sommer (5.juli) gikk jeg fra Vatne til Brattvåg sammen med madammen. Det blåste sterkt fra nord, men vi skulle ligge i båten etter et bryllup, så shit au... VI GÅR!!

Når vi kommer ut i Midfjorden rykker det godt i båten, og vi går helt oppunder Dryna for å få gå i ly for vinden mesteparten av turen. I 20 knop går vi ut forbi Drynaholmen, og rett inn i det store vanvidd... Har seilet mye brett tidligere, og har enn viss peil på hva 20 m/s er, og dette var absolutt ikke mindre! Bølgehøyde rundt 2 meter og på grunn av straum veldig kvasse og ustadige. Turte ikke annet enn å slakke på for ikke å kjøre baugen inn i bølgene vi tok igjen. Kanskje litt feigt, og kanskje heller ikke så lurt? Vanskelig å manøvrere. Var nødt til å holde høyde nok til ikke å gå i land på Hellandshamn-sida, så det vart veldig til jobbing med gass og ror. En gang var jeg litt for ivrig og hadde for stor fart inn i bølgen foran. "Låste" baugen menst bølgen fra skrå bakfra løftet hekken opp og la båten på siden. Da var jeg sikker på at vi fikk svømme til land.... :wflag: Vi kom aldri inn i småbåthavnen i Brattvåg, men klarte akkurat å holde høyde nok til å komme inn i Brattvågen. Fant en gammel flytebrygge som vi fikk bruke som nødhavn.

Madammen er IKKE med på turer der det er det minste fare for vind / bølger noe mer :headbang: Idioti å legge ut på denne turen, såg jeg i ettertid. Med når jeg først var ute i det har jeg i ettertid lurt på om det ikke hadde vert bedre å gå skrått imot sjøen til jeg hadde høyde nok til å kunne gå rett unna været inn i Brattvågen? Noen meninger om dette?

Vi vurderer nå å kjøpe seilbåt istedet, for å ha en båt som er bedre i dårlig vær. Ikke liker madammen å kjøre "fort" selv i stille vær heller. Så... Men å selge en slik båt nå er ikke noe god butikk tror jeg.

Med når jeg først var ute i det har jeg i ettertid lurt på om det ikke hadde vert bedre å gå skrått imot sjøen til jeg hadde høyde nok til å kunne gå rett unna været inn i Brattvågen? Noen meninger om dette?

Jeg mener det hadde vært bedre i alle fall med min båt men det er klart at det alltid er lett og være "etterpåklok" da :yesnod: Ferga går også slik i dårlig vær men pass på så du ikke går for nær borte ved Dryna. Mange "undervannsskjær" der og forferdelig med strømsjø :headbang:

• 3 uker senere...
der marerittet ligger - man er livredd for unga

og for at kjerringa vil selge båten :yesnod:

Det er vel sånn det er, ble vel nevnt i eit innlegg att som kompistur hadde det vert gøy.

Men når ungane begynner å føle seg usikker og kona blir blank i auga, då er det nok. Been there :sweat:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

det var flere som var blank i øya en kjerringa og unga den dagen :lol:

hadde vært ok og hørt flere eksempler på plutselig vær etc og hva folk gjør ........

selv har jeg opplevd et par småting som været dro seg til ute på rauer en molo syd for skjærhalden - da våknet jeg og syntes jeg følte ankeret slapp (inne i moloen :eek::eek: )

da var vi kjapt oppe og fyra opp - dro løs fortøyninga og bakket samtidig som kjerringa dro opp dreggen - kjørte ut av moloen og dro inn til skjærhalden - det blåste nesten i 4 dgr 20 s/m og mere i kasta så da var vi glad vi gjorde det først som sist

en annen gang lå vi på anker mot singleøya og vi grilla og koste oss - fikk øye på svarte tunge skyer som kom fra halden og mot oss - da bråpakka vi og vindkastene begynte å komme i forkant - starta båten og sto klar til og bakke ut - men det var med sandviken og rund i raua - det gikk bra og været passerte

Redigert av jab (see edit history)

Dro ut fra Risør, 10 kuldegrader, kulig fra nord og snøføyke. Gikk ut nordre leia hvor det er mye grunner og skjær. Bølgene var krappe og slo over båten (baltic 29), tenkte det ble bedre lengre ut. Båten iset ned og grønne vegger slo over hele tiden. Det hele ble faktisk værre og værre. Når hele båten var i luften og stolpene som støtter taket i kabinen foran ble revet av skapene (er festet med 5 stk 6 mm skruer) tenkte vi det var lurt å snu, i tillegg begynte båten å ise ned. Den manøveren jeg måtte gjøre for å snu båten og surfe tilbake gjennom den trange leia i de bølgene vil jeg nødig gjøre en gang til :)

litt vanskelig å si, en fisker sa kuling.. og ville ikke gått ut, det blåste surt. Bølgene, tja de var krappe - på vei ned i bølgedalen så vi toppen av veggen 45% rett opp og kom deretter over båten.. tipper 5 meter fra bunn til topp, de "normale" bølgene var 3 meter krappe. Vanskelig å si fra minnet, det ble litt stressende, jeg husker de som stoore :) Det høres kanskje ikke mye ut, men jeg har kjørt i mye større bølger rundt tananger og jærens rev - der tiden mellom hver bølge er større 8-9 sek tror jeg vi telte, det var nærmest behagelig :) Når vi var på toppen av de bølgene kunne vi glatt plante en telefonstolpe i bunn av bølgedalen og likevel gå klar toppen. De som kritiserer oss i Oslofjorden for å være pysete mht bølger vet nok ikke helt hvordan bølgene her kan bli til tider :)

I dette tilfellet er vel nummer 1 er vel å høre på lokale fiskere. Det med isen måtte desverre erfares. Været var stabilt dårlig den morgenen så det kom ikke som noen bombe heller. Hver gang før når jeg har ringt redningskøyta for å høre om det er trygt å gå ut (har gjort det ved egersund og farsund) - sier de bare "Du får lukte på han!" - Det var jo det jeg gjorde. Hadde heldigvis litt erfaring med hvordan båten oppfører i høy medsjø, dette bidro nok til at timingen på snuoperasjonen gikk greit, men i ettertid ser jeg at det var litt på grensen - kommer man uheldig i en brytning går det fort galt. Jeg har utrolig respekt for mye vind kombinert med bølger (spesielt etter en episode rundt Lindesnes der været skiftet på fem minutter). Det er ikke lurt å ta sjanser i februar selv om vi hadde både vester, flåte og nye dieselfilter.

• 1 måned senere...

når 31 fot sjarker velter i hytt og pine - hva med våre fritidsbåter???

kan vi velte - er det mulig og velte i litt sjø og fks mye vind??

di fleste sier at fks vår båt ikke kan gå rundt - ikke tjangs .............

han som lagde båten sa at det ikke er no problem uansett vær og vind - båten krenger til et visst punkt og der stoppern.......

erfaringer og meninger om det??

Et par tonn med fisk og redskap på dekk, samt diverse tungt fastmontert utstyr på rekka, så kan nok selv din båt bli ustabil ja! Men i normalt feriemodus skal det nok langt heftigere vær til for å snu deg rundt...

Sitter akkurat og ser ut vinduet på en liten sjark som kommer inn med fangst, tungt lastet og med 20-30 graders slagside. Dette er vanlig prosedyre for ham, første gang jeg så den trodde jeg den var på vei ned!! At denne sjarken ikke har gått rundt ennå er et rent under! Noen liker tydeligvis å ta sjanser...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hørte på nyhetene at sjøfartsverket uttalte seg. Mange av sjarkeierne bygger om så mye i høyden med utstyr, blokker og overbygg at stabiliteten blir forringet.

Fritidsbåter er heller lastet opp mer i bunn, skott og benker og dermed lavere tyngdepunkt.

Tror du ikke det har betydning for at vi hører mer om forlis på yrkesbåter?

ja det har vel noe med lasting og gjøre -

det er jo sant - har vel aldri hørt om at fritidsbåt har veltet - at di brenner - synker - etc etc det skjer jo men velter - nope

da skal jeg sette grillen på dørken nedi og ikke på dekk :lol:

rart disse fiskerne gambler såpass - ville vurdert å hatt med en liten båt på slep med fisken i ........ :yesnod:

• 2 år senere...

Jeg havarerte med en skjærgårdjeep i 40 knop. Skummelt! Hele akterspeilet sprakk opp, og masse sprekker under motorbrønn og innover skroget. men jeg hadde blitt lurt, så båten var i grunn havarert før jeg kjøpte den, bare lappet lett sammen og malt over!! :headbang: . Ble bare en båttur den sommeren..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

I sommer (5.juli) gikk jeg fra Vatne til Brattvåg sammen med madammen. Det blåste sterkt fra nord, men vi skulle ligge i båten etter et bryllup, så shit au... VI GÅR!!

Når vi kommer ut i Midfjorden rykker det godt i båten, og vi går helt oppunder Dryna for å få gå i ly for vinden mesteparten av turen. I 20 knop går vi ut forbi Drynaholmen, og rett inn i det store vanvidd... Har seilet mye brett tidligere, og har enn viss peil på hva 20 m/s er, og dette var absolutt ikke mindre! Bølgehøyde rundt 2 meter og på grunn av straum veldig kvasse og ustadige. Turte ikke annet enn å slakke på for ikke å kjøre baugen inn i bølgene vi tok igjen. Kanskje litt feigt, og kanskje heller ikke så lurt? Vanskelig å manøvrere. Var nødt til å holde høyde nok til ikke å gå i land på Hellandshamn-sida, så det vart veldig til jobbing med gass og ror. En gang var jeg litt for ivrig og hadde for stor fart inn i bølgen foran. "Låste" baugen menst bølgen fra skrå bakfra løftet hekken opp og la båten på siden. Da var jeg sikker på at vi fikk svømme til land.... :wflag: Vi kom aldri inn i småbåthavnen i Brattvåg, men klarte akkurat å holde høyde nok til å komme inn i Brattvågen. Fant en gammel flytebrygge som vi fikk bruke som nødhavn.

Husker godt denne dagen :sweat: og at vi slo av en prat dagen etterpå. Vurderte å snu, men turte ikke i de krappe høye bølgene. Det første eg la merke til etter at eg tok båten ut av plan var ferga som kom ut fra Brattvågen, den fikk en bølge rett i baugen og spruten stod høyt over styrehuset :eek: rett etterpå fikk vi en bølge litt vel mye på skrå bakfra som la oss ganske hardt over på siden :eek: :eek: ga gass og fikk kjørt baugen inn i neste bølge som rettet oss opp. Fikk siktet oss inn på båthavna og søkte nødhavn til dagen etter. Gjorde seg med en ankerdram da gitt :cheers_wine:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...