Jump to content

Rullbart solcellepanel Powerfilm noen med erfaring ?

Enzo

Recommended Posts

Klart det går. Enzo, hvis banken din er stor nok.

men eg ville heller ha valgt et mer "skikkelig" og montert det hvor nedgangsluka di sklir in under., altså foran spayhooden.

Et slikt gir også mer strøm, og blir ikke stjålet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Forbruksbanken er på 220ah jeg vil ikke ha noe fastmontert panel det blir bare i veien.

Stjåle blir det neppe da det ikke forekommer tyveri i den havnen jeg ligger i (ihvertfall ytterst skjelden) så det bryr jeg meg ikke så voldsomt om.

Det ser jo ut for at du he bestemmt deg, så da er det bare å kjøpe.

det gir jo ikke så mye,

Følge med å se hva det gir av effekt, så kan du sjøl se om det blir formye,

men du kan jo ha med Startbatteriet også i ladingen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Stort areal, men elendig effekt. Dyrt var det også.

Du kan jo ligge en uke i havna med dette panelet uten å komme i nærheten av full batteribank.

Normalt kjøper man solcellepanel for å spe på med i uthavn og/eller toppe i hjemmehavn uten landstrøm.

Hva er galt med å plugge i landstrømsladeren og få ladet opp batteribanken din til neste dag?

Jeg skal kun bruke det til å toppe litt i hjemmehavnen men du mener det blir så lite effekt at det er tilnærmet bortkastede penger Lotus ? da er det jo ikke så interessant da får jeg ta og lete litt videre da.

Jeg har ikke lyst å bruke landstrømmen hele tiden mellom hver gang jeg er i båten.

For å toppe en allerede temmelig full batteribank er det jo greit, men når du kommer tilbake fra tur, pleier jo batteribanken å være langt fra toppet.

Hvis du ikke liker å ha laderen tilkoblet lenge, kan jo det løses enkelt med et koblingsur.

En lader er gjerne dobbeltisolert eller har galvanisk skille mellom inngang og utgang, så tæringsproblematikk er vel neppe noe argument for å la være å koble til en lader. Kanskje Enzo aller først bør finne ut om han engster seg helt uten grunn?

Tæringsproblemene er overdramatisert. Hvis man har tæringsproblem i forbindelse med bruk av landstrøm får man raskt problem uansett om man bare bruker den noen dager i ferien. Hvis man ikke har problem er det bare å kjøre på.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Aldri hørt om jordproblematikken ved bruk av landstrøm?????

For ikke å snakke om kveruleringsproblematikken ved bruk av landstrøm.

Side opp og side ned.

Kanskje noen kan gi Enzo en feedback på dette panelet?

Jeg kan ikke. Har en 55 W Solara som jeg synes er framifrå, men den tar mye plass.

Jeg har uten å kunne dokumentere det 100% opplevd på en båt jeg hadde tidligere at den grodde betydelig mer når den var tilkoblet landstrøm , vet ikke om det stemmer men jeg innbiller meg det , det sammen med at det er mye snakk om tæring osv ved landstrøm og derfor ønsker jeg ikke å ha en lader koblet inn til enhver tid jeg er i hjemmehavnen

Jeg skal prøve å svare på det du spør om, med det lille jeg har av erfaring med solcelle til det formål du sikter til.

På tresjarken min så har jeg en nivåstyrt lensepumpe som går når den mener det trengs. Jeg monterte det minste solcellepanelet til maritim.no for å kunne gi batteriet litt påfyll for å kompensere for lensepumpens bruk. Det har stort sett fungert bra nå i 1 1/2 år. Det eneste problemet er når båten ligger i 1-2 måneder uten bruk på vinteren med lite dagslys osv. Eller så er det verdt å ha et slikt for å "holde liv" i batteriene dine over kortere perioder. Kanskje du kan plugge i landstrømmen et døgns tid etter du har vært på en lang tur, og så kan solcellene ta over etterpå?

Håper det var til hjelp :)

JRO

Edited by JRO (see edit history)

Har et sånt et som jeg har liggende oppå sprayhooden, kjøpte det på salg hos Maritim....billig og kjekt å ha tenkte jeg.

Billig fordi det var 70% avslag på det, dyrt i utgangspunktet.

Men må si det var en skuffelse, gir veldig lite i forhold til vanlige fastmonterte i alu ramme. Kun i direkte sollys gir det kanskje 60% av det oppgitte fra produsenten. :sad:

Har vel same erfaring som en del andre jeg hadde to stykk av dise panelene men fant ut at de ikke ga noe ladning og snakke om bare drit spør du meg. Nå har jeg et 95w høyefektspanel det lader iallefall såpas at det har en virkning på batteristatusen men jeg kunne gjerne hatt to eller tre for og holde trit med forbruket.

Låner tråden din litt.

Litt utenforbi, men. Har selv lurt på et lite panel for vedlikeholdslading av bateribank under landligge i hjemmehavn.

Hva er å annbefale og hvilke deler trenges? Bateribank ca 300 amp.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

nives: Så stort panel som du har plass til, jo større jo bedre. men ikke disse tynne flexible solpanelene.

www.alternativenergi.no har en på 95 W og er det mest effektive i forhold til størrelsen. og så trenger du en regulator mellom solpanel og batteri.

Hei !

Om det er jordfeil/tæring ved langtidslading som er bekymringen, kan det løses enkelt og rimelig. Jeg har rett og slett montert bryter på både pluss og minus slik at når leg lader, er batteriet helt frakoplet båtens anlegg - men det betyr jo at jeg heller ikke har strøm når jeg lader.

-koh

Kanskje noen kan gi Enzo en feedback på dette panelet?

Jeg kan ikke. Har en 55 W Solara som jeg synes er framifrå, men den tar mye plass.

Jeg har ett 55w solara med maxpower regulator på min båt, har fungert uten problem i 2 sesonger.

Mitt panel er fastmontert, så jeg får aldri full effekt fra solen. Ligger mellom 1,6-2,1 Ah med solen midt på himmelen.

Disse panelene egner seg ikke til batteriene du har. Den større klarer kannskje 1amp mens sola skinner men vis den dekkes til 20% blir null lading. Den mindre gjør ingenting.

Du bør finne deg andre ladekilder vis du er skremt av landstrømen :wink:

Laderen som er levert standard i din båt er i betre kanten av billigre ladere og vis du tar kontakten til berederen ut og har galvanisk isolator eller trafo innstallert trenger du ikke å bekymre deg.