Nils1 Startet 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2009 I Instruksjonsboken for min Mariner 90 HK Optimax - står følgende and batteri og dynamo: (... Batteristyrke : 1000 MCA eller 750 CCA Styrke på ladesystemet : 60A ...) Kjenner kun til "Amperetimer" begrepet når det gjelder batterikapasitet - Noen som kan oversette det for meg ? Antar det er maks batterikapasitet som kan koples til motor det her er snakk om. ( PS - før Lunde Gruppen overtok "det meste" av båt/service/salg her på Vestlandet var dette noe man enkelt fikk svar på telefon - men sukk - de tider er forbi ) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Hei du kan lese litt om forkortelsene her: CCA, CA, AH OG RC; VANLIGE FORKORTELSER ? CA, CA, AH and RC er betegnelser for hva? Det er standarder de fleste batteriselskaper benytter for å beskrive ytelse og kapasitet for batterier. CCA (cold cranking amps) er et mål på hvor mange ampere batteriet yter ved -18 grader celsius i 30 sekunder uten å komme under en spenning på 7,2 volt.Dermed er en høy CCA bra for bruk særlig i kaldt klima. CA er ampere målt ved 0 grder celsius, denne er også kjent som "Marine Crancing Amps" MCA. Reserve kapasitet (RC) er en viktig enhet. Dette er antall minutter et fulladet batteri ved 25 grader celcius vil levere 25 Ampere inntil batteriet når et spenningsnivå under 10,5 volt. Amperetimer (AH) er et vanlig mål på batterier. Hvis et batteri f. eks er på 100Ah skal det kunne levere 5 ampere i 20 timer, eller 20 ampere i 5 timer, osv. Sitat slutt. Har selv et 60 Amp batteri i min Optimax + 1 i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Paralellkoplet det da Chagall - ? Eller via batteriswitch ? Reservebatteriet altså ? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Hei Nils 1. Har koblet reservebatteriet til en batteriswitch. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Ok Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Batteristyrke : 1000 MCA eller 750 CCA Det som vel er viktig for deg er at batteriet klarer å levere den strømmengde som skal til for at starteren dra skikkelig rundt. Batterier som oppfyller ovenfornevnte spes. eller overgår disse er derfor det anbefalte. 750cca hørtes relativt mye ut og jeg lurer på at du må opp i 70ah batteri av blysryrebatt-type for at spes. skal overholdes. Søk deg inn:http: http://www.sonnak.com/ så vil du kunne se spes. på div batterier fra Exide/sønnak Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Batteristyrke : 1000 MCAeller 750 CCA og jeg lurer på at du må opp i 70ah batteri av blysryrebatt-type for at spes. skal overholdes. Takker for info Motor - hva innebærer det at det er et "blysyrebatt - type" ? Er litt grønn her jeg Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Blysyrebatteri er den type som du nok er kjent med fra før. Brukes normalt i bil,båt,mc osv. De fleste har påfyllingsmulighet for batterivann7syre. Noen er såkalt vedlikeholdsfrie fordi det er et omløpssystem i toppen av batteriene som gjør vesketapet veldig lite. Så har du disse gel/ amg batteriene som vel er helt lukket, disse har jeg ikke serlig stor kjenskap til, men har forstått det slik som at de ofte er konstruert for å kunne avgi relativt stor strømengde i startøyeblikket. Tipper du kan finne svar på det meste på exide-sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.