toholthe Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Hei, jeg har en utfordring. Jeg skal bytte ut de to skroggjennomføringene som brukes til drenering av cockpit. Fra utløpet av cockpit til topp av skroggjennomføring er det max 15 cm. Slangetykkelsen er av den tykke typen man bruker til vannpåfylling etc. Spørsmål 1: Hvordan skal jeg klare å tre på denne slangen etter at jeg har montert skroggjennomføringen? Når den er så kort er den jo umulig å bøye. Der er jo også gansek "tight fit", så det er ikke bare å gli den helt ned for så og gli den halveis opp igjen heller. Noen som har erfaring med bruk av varmepistol på sånne armerte plastslanger. Spøsmål 2: Det er nesten håpløst og komme til skroggjennomføringen fra innsiden. Å skru den korroderte greia av er bare å glemme. Noen som har gode tips om hvordan man kapper ut en skroggjennomføring fra utsiden av båten uten å ødlegge gelcoat/båt? T Quote Link to post
index Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 1: Varmepistol går fint, bare du er forsiktig. 2: Ett alternativ er å slå en treplugg i gjennonføringen og deretter borre med hullssag i hullets diameter til flensen fallet av, et annet er å slipe flensen forsiktig av med vinkelsliper. Ved den siste metoden må det vises forsiktighet for å ikke skade gelcoaten, men om man følger litt med går det rimelig greit. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ruby Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Kanskje følgende kan funke..? Spørsmål 1: Monter slangen først. Når du setter inn skroggjennomføringen presser du den inni slangen. Spørsmål 2: Tror jeg ville brukt en roterende rasp på drill, eller Dremel e.l. med en liten kutteskive som går inni gjennomføringen. Da kan du kutte denne fra utsiden. Quote Link to post
Recommended Posts