jupan Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 CE-merking; når ble det innført? Hvor langt tilbake i årsmodell kan man regne med å finne CE-merking som "standard". Har fått med meg at import er vanskelig/umulig dersom dette ikke forefinnes. JRO Quote Link to post
Kodvaag Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 (edited) 1995... Edit: for maskiner som skal kunne fritt omsettes innenfor EØS...trodde jeg Edited February 16, 2009 by Kodvaag (see edit history) Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
svm Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 krav om ce-merking fra 16 juni 1998 Quote Link to post
roaldbj Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Bildet er kanskje litt mer komplisert. Fra 16. juni 1998 har det vært krav om at fritidsbåter skal være CE-merket. Fra 1. januar 2006 ble det krav om at også motorer skal være CE-merket. Mer in formasjon her:http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/CE-me...v_fritidsbater/. Quote Link to post
jupan Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 (edited) Akkurat. Vil dette egentlig si at alle båter før disse datoer er så og si umulige å importere til Noreg? Eller er det kun for båter produsert ETTER disse datoer som er problemas? Redigering: HVILKE FARTØY ER UNNTATT FRA KRAV OM CE-MERKING? • Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998 Klippet og limt fra Sjøfartsdirektoratets heimesider. Man må vel sjekke med selgeren i det gitte landet om det er historikk på båten, slik at siste registrering skjedde før 1998 da eller noe sånt? Direktoratet ligger jo her i byen så det må vel gå an å gå ned en dag og spørre rette vedkommende :) Edited February 16, 2009 by JRO (see edit history) Quote Link to post
Sydvesten Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Kravet om CE merking ble innført 16. juni 1994 via direktiv 94/25/EF, det var imidlertid en overgangperiode på 4 år frem til 16 juni 1998 før kravet om at alle båter skulle være CE merket før de ble satt ut i markedet.. Når det gjelder import så bør en se på hvor en tenker import fra, EU/EØS området eller 3.land utenfor området.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sebaldus Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Var også obs på at selv norskproduserte båter av annerkjent fabrikat kan mangle CE merking selv om de er bygget på 2000-tallet. Var ute for dette i forbindelse med en liten sjark jeg så på for noen år siden. Quote Link to post
jupan Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 (edited) Ja jøsses... Den båten jeg ser på er jo fra 1980 så det spiller jo ingen rolle uansett, om det er 94, 98, eller 2000. Den er bekreftet uten CE-merking. Jeg må bare prøve å finne ut om det er slik at det er landet båten hentes fra NÅ som må være innenfor EØS, eller om det er landet båten ble registrert i første gang, eller om båten må ha vært i EØS hele tiden. For et utrolig surr...... Det er kanskje best å bare glemme hele greia....? Edited February 17, 2009 by JRO (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.