Ktveiten Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Hei! Er nesten ny i dette forumet og må si at jeg er imponert over et godt forum! Så over til spørsmålet... Har 2 Volvo Penta tamd61A i en fairline 36 sedan. Er det noen som har erfaring med hvor giroljen tappes av? Det dreier seg om ZF gir. Vet ikke hva type olje jeg skal ha på, så det hadde vært flott hvis noen har peiling på dette også!? Takker for svar! MVH Ktveiten Quote MVH Ktveiten Link to post
4play Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Vet du hva girene dine heter? Quote Link to post
Ktveiten Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 Vet at det er ZF gir, husker ikke betegnelsen i farten men skal undersøke! Quote MVH Ktveiten Link to post
4play Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Det kan være ZF220 gir. Da skal det være en singelgrade SAE 30 olje. Det skal være en avtappningskrue i bånn av giret, som kan være vanskelig å komme til. Ta ut peilepinne og sug ut oljen, på typeskiltet står det hvor mange liter som går på giret. Du kan også kontakte KGK NORGE,22884680. Der fikk jeg hjelp, samt en kopi av brukermanual på pdf. lykke til. Quote Link to post
KDB Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Eg har ZF 280 gir på min TAMD 74, og det har avtapping i bunn av giret (skrue på undersiden) Tror ikke du skal prøve å suge ut oljen med pumpe, det kan være vanskelig å få ut alt oljen. Det er også en oljesil / filter i bakkant av giret som skal rengjøres ser ut som en stor mutter. Quote Link to post
Ktveiten Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 Takker for gode svar!:) Dette kom godt til hjelp! Mener det er et 220 gir, men er ikke helt sikker. Tror jeg skal satse på å suge ut oljen, da det er veldig trangt. Quote MVH Ktveiten Link to post
Hansi Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Har ZF / IRM 220 gir. Tappeeplugg i bunn av giret. Quote Link to post
Recommended Posts