Jump to content

Ny båt, nye utfordinger og mange spørsmål

Hamish

Recommended Posts

Jeg har endelig fått tak i drømmebåten, Storø 38 Royal Cruiser med liten flybridge. Båten ble solgt som et tvangssalg og har ligget i opplag de siste 4 årene. Det har stått innendørs og ser ikke ut til å ha lidde noen av det, men den ubegripelig støvete og skitten.

Jeg har noen spørsmål:

1. Motor. Båten er utstyrt med 2 Volvo Penta TAMD 70 C som ble overhalt i 2000. Disse har ikke vært startet på 4 år, men prosedyrene for konservering ble gjennomført når båten ble satt i opplag.

Jeg tenkte å skifte olje og filtere. Noe annet jeg bør gjøre før jeg prøver å fyre dem opp?

2. Batterier. Jeg må kjøpe nye batterier for forbruk og start. 2 startbatterier og 2 forbruksbatterier. Hva vil dere anbefale?

3. Landstrøm. Noe som må spesielt sjekkes der?

4. Generator. Det er en Yanmar generator basert på 1GM motor. Noe spesielt jeg bør sjekke utover vanlig service?

Skal generatoren har eget startbatteri?

Ellers tenkte jeg å funksjonsteste resten når batteriene er på plass.

Er mottaglig for alle råd og tips.

Bilde av båttypen: Storø 38 RC FB

Mvh

Hamish

Gratulerer med litt av en skute, flott klassisk sak. Du får nok magne gode råd her etterhvert, men med motorer som har stått i 4 år ville jeg vært meget nøye med å dra dem rundt med stoppen inne sånn at de ikke fyrer før du er sikret olje i alle kanaler... Hvor lett det er å skifte oljen før du har fått dem varmet opp er jo også ett spørsmål, om du ikke har bunnplugg du har mulighet til å få løsnet. Ideelt sett skulle du vel prøvd å fått dem varme også før du fyrer???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model