Jump to content

Hjelp til valg av gummibåt

steoye

Recommended Posts

Meningene om hva som er best er mange, derfor skal jeg ikke dra i gang den diskusjonen igjen... Har bestemt meg for å gå for en Zodiac Cadet S, spørsmålet er bare hvor stor. Må være plass til fire personer, og derfor var egentlig valget falt på en 285. Men på denne kan man bare ha en 8 hk. motor. Hadde jo vært greit å kunne trekke ungene i ring eller på vannski etterhvert, så kanskje jeg burde gå for en 310? Men problemet da er at den kanskje blir litt lang hengende bak på en Scand Baltic, eller? Har ihvertfall bestemt meg for å gå for en 2-takter, enten brukt av et eller annet slag eller ny Tohatsu som enkelte forhandlere fortsatt har igjen på lager.

Meninger og erfaringer mottas med takk!

Beslutningsvegringen lyser lang vei akkurat nå :headbang:

Har selv hatt flere typer gummijoller, og kvaliteten er jamt over det samme.

Jeg kjøpte en silver marine 2,77 på netthandelen for 2 år siden, og den er etter min mening samme kvalitet som zodiac. Fordelen med silver er at det er innfelte ventiler som da er ut av veien, samt godkjent for 10hk.

Pris kan variere etter bud, men jeg fikk min for litt over 3 lapper. :smiley:

Jeg har høstet litt erfaringer med liten RIB i sommer.

Når vi trekker tube er vår 9,9 totakter som yter 15 hester akkurat på grensen. Vi kommer opp i plan med 1 person bak på vannleke (veier ca 60 kg)

Jeg ville nok valgt en 310 eller 340 RIB i dag og satt på nok motor. Kanskje en 25 eller 30 hester. Men det koster masse penger synes jeg og da blir det for mye motor til at jeg vil la ungene kjøre dette.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Kjøpte ny RIB i høst. Den blir hengende bak. 3 m lang Suzumar med 15 hk 4 takt og elstart. Styrekonsoll og nå LED lanterner. Ser att 2 takt hadde vært bedre pga vekt. Men den spretter opp i plan med 2 voksne 1ungdom og bikkje. Har ikke prøvd med "langemann" på 16 ennå. Har bare fått prøve den i 40 i min. Og da er det innkjøring.

Hadde både 2,85 og 3,10 gummibåt før denne. Vil si RIB virker mye stødigere, samt bedre sjøegenskaper.

Vi sees!

Jeg hiver meg på denne tråden - skal ha gummibåt iår. Har noen erfaring med Quicksilver? Det blir sikkert en del slep - hvilken type av dørk skal man velge - oppblåsbar kjøl er en must. Har också sett på Brigg fordi den har to tofter - tror det er ok når man kun er to i båten. Erfaringer??

Tusen takk for alle svar. Da har jeg fått muligheten til å låne fadern sin Arimar RIB med 5 hk. i sommer. Kjøper nok en 9,9 to-takter asap og slenger bakpå, så får vi heller se hvor fornøyd vi blir med RIB vs. opplåsbar kjøl.

. Kjøper nok en 9,9 to-takter asap

Ja da må du kjøpe ASAP for det er ikke mange å få kjøpt lenger. De ble forbudt å importere for over 1 år siden. Enkelte forhandlere kjøpte opp restlageret og det finnes kanskje en og annen rundt omkring, Sist jeg snakket med Yamaha centeret i Moss hadde de noen få VMaxer igjen og noen "vanlige " 9,9 hestere

Edited by Bitteliten (see edit history)

Zodiac RIB'en vår er godkjent for 8 hester. Den funker utmerket med 9,9/15 hester på akterspeilet. Er ikke sikker på om det er motorens vekt eller kreftene som er avgjørende for maks hk. Med 8 hester toppet jeg ca 15 knop. Med 15 hester gjør den 22 knop. Forskjellen er at det nå tar sekunder i stedet for døgn å komme opp i plan :wink:

Ser du har en Scand Baltic - den er vel 3,28 bred om jeg ikke husker feil. Jeg hadde en Narval RIB på 310 i Whittal davitere og dette syntes jeg var på grensen av lengde. Senere har jeg hatt både gummibåt med spiler og med oppblåsbar kjøl. Oppblåsbar kjøl gir mindre stabilitet enn RIBene, men er grei nok for vårt formål nå for tiden. Spilebunnbåtene tåler ikke noe særlig fart.