steoye Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Meningene om hva som er best er mange, derfor skal jeg ikke dra i gang den diskusjonen igjen... Har bestemt meg for å gå for en Zodiac Cadet S, spørsmålet er bare hvor stor. Må være plass til fire personer, og derfor var egentlig valget falt på en 285. Men på denne kan man bare ha en 8 hk. motor. Hadde jo vært greit å kunne trekke ungene i ring eller på vannski etterhvert, så kanskje jeg burde gå for en 310? Men problemet da er at den kanskje blir litt lang hengende bak på en Scand Baltic, eller? Har ihvertfall bestemt meg for å gå for en 2-takter, enten brukt av et eller annet slag eller ny Tohatsu som enkelte forhandlere fortsatt har igjen på lager. Meninger og erfaringer mottas med takk! Beslutningsvegringen lyser lang vei akkurat nå Quote Link to post
Linn Christina Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Har selv hatt flere typer gummijoller, og kvaliteten er jamt over det samme. Jeg kjøpte en silver marine 2,77 på netthandelen for 2 år siden, og den er etter min mening samme kvalitet som zodiac. Fordelen med silver er at det er innfelte ventiler som da er ut av veien, samt godkjent for 10hk. Pris kan variere etter bud, men jeg fikk min for litt over 3 lapper. Quote Link to post
Servicemannen Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Jeg byttet ut min Zodiac 310 med finerdørk til RIB i samme størrelse fra Silver Marine dersom jeg har jolla i daviter. Kvalitet på pølse er langt i fra den samme, kannskje er nye produkter blitt dårligre men Zodiac er fra 2001 mens RIBen er 2008. Jeg tviler på den RIBen kan bli en gammel dame som mange Zodiac er blitt... Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Har for resten lagd den Zodiac ut til salg her i Marked til 2000kr. Har fått uformell tilbud på 1500 i den men har ikke fått bekreftelse fra han. Første som henter den kan ha 2001 årgang av 310 uten lekasje med årer og pumpe til den prisen. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Valianto Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Så du skal trekke i ring og ha den hengende bak en Scand Baltic. Vis du skal trekke tube ville jeg ha gått for en større RIB, men siden du skal ha den hengende bakpå så Quote Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
johnson Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Hva er galt med det da? Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Valianto Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Nei nei nå vet jo ikke jeg om han har plass til en RIB heller da Men ville nok ikke prøvd å dra tube med gummibåt vis det var noen over 50(?) kg å dra på. Quote Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
Bitteliten Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 (edited) Jeg har høstet litt erfaringer med liten RIB i sommer. Når vi trekker tube er vår 9,9 totakter som yter 15 hester akkurat på grensen. Vi kommer opp i plan med 1 person bak på vannleke (veier ca 60 kg) Jeg ville nok valgt en 310 eller 340 RIB i dag og satt på nok motor. Kanskje en 25 eller 30 hester. Men det koster masse penger synes jeg og da blir det for mye motor til at jeg vil la ungene kjøre dette. Edited February 17, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
baatsman Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Kjøpte ny RIB i høst. Den blir hengende bak. 3 m lang Suzumar med 15 hk 4 takt og elstart. Styrekonsoll og nå LED lanterner. Ser att 2 takt hadde vært bedre pga vekt. Men den spretter opp i plan med 2 voksne 1ungdom og bikkje. Har ikke prøvd med "langemann" på 16 ennå. Har bare fått prøve den i 40 i min. Og da er det innkjøring. Hadde både 2,85 og 3,10 gummibåt før denne. Vil si RIB virker mye stødigere, samt bedre sjøegenskaper. Quote Vi sees! Link to post
erlinghm Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Jeg hiver meg på denne tråden - skal ha gummibåt iår. Har noen erfaring med Quicksilver? Det blir sikkert en del slep - hvilken type av dørk skal man velge - oppblåsbar kjøl er en must. Har också sett på Brigg fordi den har to tofter - tror det er ok når man kun er to i båten. Erfaringer?? Quote Link to post
steoye Posted February 18, 2009 Author Share Posted February 18, 2009 Tusen takk for alle svar. Da har jeg fått muligheten til å låne fadern sin Arimar RIB med 5 hk. i sommer. Kjøper nok en 9,9 to-takter asap og slenger bakpå, så får vi heller se hvor fornøyd vi blir med RIB vs. opplåsbar kjøl. Quote Link to post
Bitteliten Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 (edited) . Kjøper nok en 9,9 to-takter asap Ja da må du kjøpe ASAP for det er ikke mange å få kjøpt lenger. De ble forbudt å importere for over 1 år siden. Enkelte forhandlere kjøpte opp restlageret og det finnes kanskje en og annen rundt omkring, Sist jeg snakket med Yamaha centeret i Moss hadde de noen få VMaxer igjen og noen "vanlige " 9,9 hestere Edited February 18, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
steoye Posted February 18, 2009 Author Share Posted February 18, 2009 Klar over det, blir kjøp denne uka. Var ikke klar over at de hadde igjen i Moss, trodde eneste alternativ var Tohatsu hos forhandler i Oslo. Telefon til Moss er derfor nært forestående Quote Link to post
enter4u Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Aquaquick har en 265-modell som er godkjent fo 9,9hk. Virker fint med 15hk også Quote Link to post
Bitteliten Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Zodiac RIB'en vår er godkjent for 8 hester. Den funker utmerket med 9,9/15 hester på akterspeilet. Er ikke sikker på om det er motorens vekt eller kreftene som er avgjørende for maks hk. Med 8 hester toppet jeg ca 15 knop. Med 15 hester gjør den 22 knop. Forskjellen er at det nå tar sekunder i stedet for døgn å komme opp i plan Quote Link to post
roaldbj Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Ser du har en Scand Baltic - den er vel 3,28 bred om jeg ikke husker feil. Jeg hadde en Narval RIB på 310 i Whittal davitere og dette syntes jeg var på grensen av lengde. Senere har jeg hatt både gummibåt med spiler og med oppblåsbar kjøl. Oppblåsbar kjøl gir mindre stabilitet enn RIBene, men er grei nok for vårt formål nå for tiden. Spilebunnbåtene tåler ikke noe særlig fart. Quote Link to post
Recommended Posts