mateco Startet 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2009 Heisann! I dårlig vær og med uønsket stopp av motor eller feil med styring ser jeg at det kan være en stor fordel med et drivanker ombord! Er det noen tabeller hvor man kan lese av passende størrelse i forhold til båt-vekt/type? Vanlige runde drivanker kan bli temmelig plasskrevende hvis de blir store nok. Finnes det sammenleggbare, f.eks. med løse spiler, e.l.?? Hvor langt bør "ankerlinen" være? Er det noen her inne som bruker drivanker utenom "nød" relaterte situasjoner?? (F.eks. holde skuta mot vær og vind når man fisker, etc.) Noe spesielt man bør vite ved bruk av drivankeret? mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
JubaTuba Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei, Jeg har ingen erfaring med drivanker men baserer meg i hovedsak på boken "Heavy Weather Sailing" av Peter Bruce. Den omhandler riktignok seilbåt i hardt vær men antar at det blir noenlunde tilsvarende på motorbåt så lenge ankeret legges ut på vanlige måte. FESTE: Et sjøanker påfører festene på båten ekstrem belastning i tøfft vær (sjekk opp om det er godt nok før du kjøper anker). På seilbåt sies det at du skal nesten kunne løfte hele båten fra festepunktet/festepunktene med en kran (!). Tåler ikke et enkelt feste dette finnes det måter å fordele presset mellom f.eks to festepunkter. LINE: Anbefalt linelengde varierer fra produsent til produsent. Her er noen forskjellige anslag fra forskjellige produsenter (hentet fra boken): o Minimum 10 ganger båtlengden o 90 meter o 120 meter o Minst 20 ganger bølgehøyden. Det viktige er at den er lang nok til å ha nok elasitet for å unngå rykk i linen samt at den ikke blir tvunget til å være i en bølgedal når båten er på bølgetoppen. Lang line anbefales samtidig som det gjøres oppmerksom på at den kan bli tung å håndtere, spesielt når den er våt (eks.: 135 meter 16mm line veier rundt 40 kg når den er våt). Linen må være elastisk (nylon) og bør skylles i ferskvann etter bruk/i havn da saltkrystaller over tid vil ødelegge nylonfibrene. Noen bruker også kjetting på deler av strekket, enten ved ankeret for å tilføre ekstra vekt eller ved båten (med gummistropp rundt) for å sørge for at det ikke slår seg rundt når det blir slakk i linen. STØRRELSE: Det finnes mange modeller, bla. noen med hull i, så kravet varierer. Generellt gjelder det uansett at man bør heller kjøpe for stort enn for lite. Et lite anker gjør at båten kan legge seg med siden til sjøen og da er du i grunn like langt. Det er mulig kravet til størrelse varierer mellom motorbåter, kort- og langkjølte seilbåter. Undersøk med produsenten. Hvis ankeret er stort bør det ved utlegging festes en bøye/fender på utløserlinen til ankeret. Denne må i så fall festes 10-15 meter fra ankeret slik at ankeret har mulighet til å ligge godt nede i vannet. Dette gjør det også lettere å ta inn ankeret samt at det blir lettere å se hvor ankeret ligger. Flere sjøanker leveres i egen utløserbag som gjør at det lettere kan stues og utløses (se for deg å håndtere en 'fallskjem' på dekk når det blåser) Alt jeg har lest tilsier at utlegging og innhentig av anker er klønete og må øves på under trygge omstendigheter. Liner bør ligge klart før stormen kommer. Ankeret er basert på hastighetsforskjellen mellom vinden og havet slik at den rettende virkningen vil øke med vindstyrken. I lite/middels vind må nok ankeret være enormt stort for å ha ønsket effekt. Det vil heller ikke rette båten mot dønninger hvis det har sluttet å blåse (ref. fiske). Se forøvrig siden til http://www.paraanchors.com.au/ (de har masse informasjon) Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
roaldbj Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Enig i at denne siden er bra: http://www.paraanchor.com/info.whyapara.html. Jeg har bedt Seatronic i Moss å finne ut om de kan skaffe dette (det jeg har nå er for puslete for vår båt). Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei cvikern! Takk for et utfyllende og lærerikt innlegg som ga mange gode svar på mine spørsmål! Samtidig vil jeg benytte anledningen til å ønske deg velkommen her på BP som skribent (ditt innlegg #1)! Med sånne svar håper jeg å lese mer i fra deg!! Ut fra det du skriver så resonerer jeg med at jo lengre ”ankerline” jo bedre, både med hensyn til strekkavlastning i selve lina og at den strekker seg igjennom mer vann/flere bølger. Når man da ligger der med 150 meter 16mm tøy i strekk under vannskorpa. Bør man da informere nærmeste kystradiostasjon for å innformere at man ligger med drivanker ute? Jeg tenker da først og fremst på at andre fartøy i området/leden blir gjort oppmerksom med et navigasjonsvarsel, eller lignende, om at jeg har et tauverk som ligger rett under vannlinja som de kan seile på og få i propellene! Eller, sett fra eget ståsted, man kan jo få en uønsket slep til uante farvann hvis drivankeret fester seg i for eksempel roret til et større fartøy ! Hva er vanlig praksis ved slike forhold? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Ett vanlig anker i baugen med 50m kjetting er jo også en kjekk sak. Sjansen for å ende opp i fjæresteinene er da mindre og båten legger baugen mot bølgene når det tar tak. Er det noen som vet om ett anker hengende ned har noe å si når man driver, altså før det tar tak? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Hilde Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Heisann Det er sikkert mange teorier ute å går rundt dette med drivanker, men jeg tror det er gjengs oppfattning at hensikten er å holde baugen opp mot vinden hvis man av forskjellige grunner ikke har manøvreringsevne. Gjør livet litt enklere når lettere panikk sprer seg om bord. Har selv et drivanker av en enkel type i en form av en traktformet plastduk. Kjøpt hos Marfix (http://www.malfix.no/) i Oslo. Størelsen tilpasses båten og dette koster ikke all verden. Fikk bruk for det da giret sviktet utenfor Lista i kuling høsten 2006. Hadde valget mellom å droppe ankeret, eller holde båten med drivankeret til redningsskøyta (Ægir) kom. Da jeg var godt klar land valgte jeg det siste. Det var første (og eneste) gangen jeg har hatt bruk for dette og det fungerte helt utmerket. Det er forresten riktig det som er sagt tidligere i tråden at det er gunstig med god lengde på tauet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Jeg har et drivanker fra Helly Hansen med åpningsdiameter på 125 cm. Jeg prøvde det i Kattegat sommeren 2008 og jeg ble overrasket over hvor lite det hjalp på vår båt på ca 13 tonn. Av den grunn leter jeg nå etter bedre drivanker. Jeg må innrømme at jeg bare hadde omlag 40 meter tau fra baugen til drivankeret. Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hva er vanlig praksis ved slike forhold? Aner ikke hva som er vanlig praksis men... Vet ikke hvor praktisk problemstilling dette er med tanke på hvilken situasjonen man gjerne befinner seg i når man benytter drivanker. Hvis du ikke klarer å komme deg rundt for egne seil/motor, det er sterk vind og du befinner deg nær land er det vel en ide å kontakte noen i utgangspunktet? :) Det samme gjelder om du driver hjelpeløst rundt i en skipsled... spesielt hvis du ser noen komme i mot deg. Mitt inntrykk er at drivanker benyttes til nød evt. til å ri stormen av langt ute på havet. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Mr. Hilde Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Jeg tenker da først og fremst på at andre fartøy i området/leden blir gjort oppmerksom med et navigasjonsvarsel, eller lignende, om at jeg har et tauverk som ligger rett under vannlinja som de kan seile på og få i propellene! Da giret sviktet i skipsleia utenfor Lista måtte jeg droppe drivanker i nattemørket seinhøstes og i dårlig vær. Etter at jeg kalte opp Rogaland radio på VHF'en og bad om assistanse stoppet et stort lasteskip opp og la seg bi rett ved siden av meg. Der ble de liggende til redningsskøyta kom og gav meg slep. De orientert også annen skipstrtafikk og situasjonen og gikk ikke videre før jeg hadde fått slep om bord. Sjømannskap på sitt beste! og ett eksempel på hvilke funksjon VHF'en (og et enkelt drivanker) kan ha for oss "sjøfanter". Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hva sier IS om en slik situasjon og har vi lanternene og dagsignalet ombord? Lanternene vil nok gjøre andre oppmerksomme. Er ikke sikker på om dagsignalet har samme effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.