Jump to content

Hva ligger til grunn for CE klasse B og C?


-morten-

Recommended Posts

Satt å kikka i båtboka en dag, og stussa lit på CE klassifiseringa. f.eks en åpen Nimbus hadde klasse B mens en lukket annerkjendt båt hadde C. Husker ikke type.. Hva er egentlig lagt til grunn for denne klassinga. Det burde vært en vesentlig prisforskjell på disse to typer, og enda større opp til A etter min mening.. ser ikke ut som prisene har noen sammenheng. her er vel først og fremst utrustning og håndverk som setter prisen

 

Kriterier som jeg mener er relevante:

-flyteevne/bæreevne

-dørterskler skott

-Lensesystemer

-barnnslukkningssystemer

-type motor(klassering)

-type gjennomføringer

-tikomster ombord

-sikkerhetssystemer generelt

 

Hvor dokumentert er skrogberegninger og tester for båter som stammer fra en eller annen båtform fra 70-80tallet, påbygd utbygd omgjort osv..

 

hvordan kan man bestemme at den ene eller andre tåler den og den signifikante bølgehøyde osv osv..

 

hadde vært interessant å vist hvilke kriterier som ligger bakenfor..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Nå er det ikke helt rett fram å svare på spørsmålet ditt siden det i stor grad er produsenten av båten som avgjør hvilken kategori båten blir i basert på moduler som hver for seg inneholder ett sett krav. Det er normalt en stor forskjell mellom kategori C og D for småbåter under 12m som faller in under kravet om CE merking som en kan se av tabellen under.... Beskrivelsen av hva som ligger i de forskjellige moduler finnes i vedlegg 5 og utover i 2004 utgaven av direktivet som denne figuren er hentet fra..

 

Det er i stor grad opp til produsenten hvilken modul han forsøker å bruke i forbindelse med merkingen...... Det ligger naturlig nok

cekat.jpg

 

Som en kan se så kan en ikke bruke modul A for konstruksjonkategori B eller A, men Aa som inneholder krav om stabilitet og fribord... dermed er den "letteste" modulen for kategori B er Aa, mens for kategori C er den modul A for småbåter under 12m...

 

Håper dette gir deg noe.... mere å tenke på...

 

Legger ved Modul A og Aa

Vedlegg 5. Intern produksjonskontroll (modul A)

1. Produsenten eller produsentens representant, som oppfyller pliktene i pkt. 2, sikrer og erklærer at produktene oppfyller de kravene i forskriften som gjelder for dem. Produsenten eller produsentens representant skal påføre CE-merke på hvert produkt og utarbeide en samsvarserklæring.

 

2. Produsenten skal utarbeide den tekniske dokumentasjonen beskrevet i pkt. 3, og han eller produsentens representant skal ha denne dokumentasjonen til rådighet for nasjonale myndigheter i minst ti år for inspeksjonsformål etter siste produksjonsdag.

 

Dersom produsenten ikke er etablert i EØS-området og det ikke er etablert en representant i EØS-området, skal denne plikten påhvile den som gjør produktet tilgjengelig.

 

3. Den tekniske dokumentasjonen skal gjøre det mulig å vurdere om produktet er i samsvar med kravene i forskriften. Dokumentasjonen skal så langt det er nødvendig for vurderingen, omfatte produktets konstruksjon, fremstilling samt funksjon (jf. vedlegg 13).

 

4. Produsenten eller produsentens representant skal oppbevare en kopi av samsvarserklæringen sammen med den tekniske dokumentasjonen.

 

5. Produsenten skal treffe alle nødvendige tiltak slik at produksjonsprosessen sikrer at produktene er i samsvar med den tekniske dokumentasjonen nevnt i pkt. 2, og med kravene i forskriften som gjelder for dem.

 

Vedlegg 6. Intern produksjonskontroll og prøvinger (modul Aa)

Denne modulen består av modul A, som angitt i vedlegg 5, supplert med følgende bestemmelser:

 

A. Konstruksjon og produksjon

På ett eller flere fartøy som er representative for produsentens produksjon, skal produsenten eller noen på hans vegne utføre en eller flere av følgende prøvinger, tilsvarende beregninger eller kontroller:

a) stabilitetsprøving i samsvar med pkt. 3.2 i vedlegg 1, del A om grunnleggende sikkerhetskrav.

b) prøving av oppdriftsegenskaper i samsvar med pkt. 3.3 i vedlegg 1, del A om grunnleggende sikkerhetskrav.

 

Felles bestemmelser for de to variantene

Prøvingene, beregningene eller kontrollene skal utføres under ansvar av et teknisk kontrollorgan som produsenten har valgt.

 

B. Støy

1. Fritidsfartøy med innenbordsmotor eller hekkaggregat uten integrert eksosanlegg og vannscootere:

Produsenten eller noen på produsentens vegne skal utføre støyprøvene som fremgår av vedlegg 1, del C på ett eller flere fartøy som er representative for produksjonen, under ansvar av et teknisk kontrollorgan som produsenten har valgt.

 

2. Utenbordsmotorer og hekkaggregater med integrert eksosanlegg:

Produsenten eller noen på produsentens vegne skal utføre støyprøvene som fremgår av vedlegg 1, del C på en eller flere motorer fra hver motorfamilie som er representative for produsentens produksjon, under ansvar av et teknisk kontrollorgan som produsenten har valgt.

 

Hvis mer enn en motor fra en motorfamilie prøves, skal stikkprøvemetoden i vedlegg 17 brukes.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det var lit som jeg tenkte da, at det er produsenten selv som avgjør dette! Egentlig så er denne CE klassingen ikke helt 100% bra, i og med at du kan ha en båt som har fantastiske sjøegenskaper og solid bygget i klasse C mens en "enklere" båt godt kan være klasse B! den må da selfølgelig oprettholde kravene i forskriftene da.

 

Uansett er det vel utrusting pris og design som er viktigst for de som handler fritidsbåter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...