Jump to content

Seilstøvler - Helly Welly, erfaringer?


bjoris

Recommended Posts

Har bestilt Helly Welly Seilstøvler, men ikke fått enda (bursdagspressang fra min fru). Prøvde dem på messa i Bergen og syns de så råtøffe ut samtidig som de var utrolig lette og gode å gå i... Det er jo en fæl pris, men likevel blant de rimeligere hvis en skal ha skikkelig seilstøvel... Liker spesielt godt at de ikke ser ut som en "gubbe-seilerstøvel". Passer godt til Hansen mener min fru, jeg er ikke fult så opptatt av design, men liker ting som ser moderne og nytt ut...

 

Noen med erfaring? De kom godt ut av testen i seilas...

 

helly_welly.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Syns også de var tøffe, koster 1799 veil, får dem for 1499. Det var messepris og butikken her på Stord kunne få dem for samme pris. De er veldig små i størrelsen, bruker normalt 43, men her blir det enten 44 eller 45. Butikken her skal ta inn begge størrelsene og returnere den jeg ikke vil ha. God service.

 

Kikket litt på nettet, det er nok en del å spare, ca 110 Pund i England, men syns ikke det var billig nok, det kommer fort mva på også, kommer ann på hvilken verdi som settes på pakken... Dessuten tok jeg ikke sjansen siden jeg var usikker på størrelsen, fikk ikke prøvd 45 på messa, syns 44 var litt stram.

 

Støvlene er svært vanskelig å få på, men var gode når de kom på. De mykner litt sa selger, kan brettes ned i godvær, det var også tungt i starten, men ble lettere etter en stund... Feste på plast, teak tørt og vått var best i klassen iflg Seilastesten, veldig viktig egenskap...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

En djevelsk pris da......

Kom til å tenke på en historie om en sauebonde som gikk mye i fjellet og undra seg over byfolket som hadd fjell støvler til både 3 og 4 tusen. Ha kommenterte tørt, takke meg til gummistøvler til en 100 lapp fra s-laget. De har to innstillnger, nedrulla for sommerbuk og opprulla for vinterbruk.

Link to post
Share on other sites

Veldig glad i disse støvlene, men de er små i størrelsen. Når det gjelder høy vrist er det bare å prøve å se, jeg har ganske brei fot og det går iallefall helt fint. Det jeg liker best er at de er så varme om vinteren samtidig som de ikke blir for varme om sommeren, iallefall ikke her vest på, da kan de brettes ned, det er dem beregnet på... Har sett dem til kr. 1.000,-, men det var kanskje super tilbud hos Seilmaker Iversen kanskje, husker ikke helt.

 

Enest ulempen med dem er at de er litt krevende å få på og av...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ett par av disse dyrt i Havstensund i sommer (overhodet ikke mulig å krangle seg til rabatter på seilstøvler der når det regner hatter og høy ute.... :lol: ), så prisen har jeg fortrengt. Men jeg er veldig fornøyd med disse støvlene. Har slitt ut mange andre typer seilstøvler tidligere, så jeg har litt å sammenligne med. Disse er utrolig lette (689 gram på en støvel), og de er behagelige å gå uansett om det er varmt eller kaldt ute. Størrelsene er som andre påpeker litt små, så jeg måtte opp ett nummer fra vanlig størrelse, men det fant jeg raskt ut ved prøving i butikken. Anbefales for de som seiler mye uansett vær.

Link to post
Share on other sites

Takker for info. Er litt usikker på om det er noen som har på lager i mitt område, men skal sjekke litt.

Eg bruker normalt sett 44 i størrelse, og disse ser eg at de går opp til 13. (vet ikke om det er mann/kvinne størrelse)?

Det er tenkt til sen høst/tidleg sommer (vinter) seiling. På sommeren bruker eg sko/seilerstøvler etc.

Det er stor forskjell på vinter og sommer seiling med tanke på skotøy, og det har vel de fleste som har testa funnet ut?

Hvilken størrelse enda du opp med Bjoris?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

44, bruker 43 til vanlig. Bruke disse hele året, men er det flott solskinn og flødeseilas så er det jo lettere skotøy ombord som gjør jobben, alt fra HH, veldig fornøyd med deres produkt generelt, har 3 par ombord, men de orange begynner å bli bra slitt så nå er det slike nettingsko som er isklade, men sitter perfekt på dekket...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg og kjøpte et par av disse i fjor høst. Det var litt krise; skulle seile t/r Skagen og trengte nye støvler. Alle butikker var utsolgt, så jeg hadde ikke noe valg, det måtte bli Helly-Welly. Jeg er ikke så begeistret for designet, men støvlene er kjempegode! Lette, varme og med veldig godt grep på dekk og dørk. Jeg opplevde de ikke som for tette/varme på dagtid i sola heller. Jeg måtte gå opp en størrelse.

Link to post
Share on other sites

Skeptisk, slagstøvler har ikke noe i en seilbåt å gjøre. Støvlene må være lette og har såle som fungerer på våt gelcoat... jåleri? slett ikke... dette går på sikkerhet, det er ikke her en skal spare på pengene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...