Jump to content

Hvor får jeg opplæring i vedlikehold av gammel skøyte?

Ktveiten

Recommended Posts

Hei alle båtfolk!

Er veldig på utkikk etter en god gammel skøyte som skal brukes til koseturer og potlearbeid.

Men problemet mitt er at jeg ikke har noen form for erfaring med trebåter...

Finnes det noen form for kurs eller noen som kan fortelle meg hva jeg må passe spesielt på?

Er veldig interessert i dette med gamle trebåter, så dette er drømmen min;)

Gammel diesel med god gammeldags lyd!

Takker for svar!

MVH Ktveiten

MVH Ktveiten

Så flott at du ønsker å ta vare på ei god gammel skøyte! Toppers!

Ettersom du ikke har noe erfaring med trebåt er det smart gjort av deg å søke info og erfaringer fra andre. Lurt å være i forkant med å lære grunnleggende ting, lære hvor mye jobb som kreves ( ikke bli vettskremt av bromlebasser som prøver å skremme deg langt vekk fra alt som har med trebåt å gjøre).

Kanskje du har et trebåtbyggeri i nærheten du kan oppsøke innimellom. Snakk med folk som har hatt treskøyte en stund. De synes bare det er trivelig å prate båt og dele sine erfaringer. Lettest å finne oss om våren og sommeren. Se etter en sky av pussestøv med et svett smil i midten :lol:

Nå som du snoker rundt på nettet etter info om trebåt, for eksempel HER får du kanskje en viss peil på hva du skal spørre om og kan lettere forstå svarene du får. Og den dagen du finner ei skøyte som du får lyst på, står du bedre rustet til å ta en avgjørelse om å kjøpe/ikke kjøpe. Da kan du håpe å ha en viss formening om OMTRENT hvor mye tid og jobb som kreves med nettop denne skøyta. Uansett alltid lurt å ha med seg en erfaren trebåtkar på besiktigelsen.

Du får holde oss oppdatert her om hva du finner på da :seeya:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Hei

Jeg tror den beste måten å lære på er å bli med i et lag som disponerer en liknende båt. Mange lokalavdelinger av Forbundet Kysten har båter, og det finns vel også andre foreninger med båter som er åpne for den som ønsker å engasjere seg. Det er vel en betingelse for å få overta et gammelt fiskefartøy som unntas kondemnering, at eierskapet overføres til et lag med åpent medlemskap.

Jeg har vært "påmønstret" (engasjert i) et sånt fartøy i to-tre år gjennom mitt lokale kystlag, og har lært (og opplevd) vanvittig mye, og møtt masse mennesker jeg ellers ikke ville møtt. Se linker i signaturen min. Dersom du kan finne noe slikt i din nærhet, tror jeg du vil ha stort utbytte av å bli med, og også av å være medlem etter at du eventuelt anskaffer en eldre trebåt.

Lykke til, og kanskje vi sees på Forbundet Kystens landsstevne i sommer:-)

Mvh Emil, som pr nå sliter med båtabstinens i hovedstaden.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

ja enig med andre her at dette må læres fra bunnen av.... Du finner nok av de som har kjøpt seg en slik og vil ominnrede båten.. Jo mer de river ned av gammel innredning jo mer elendighet finner de.... tilsutt ser de ikke noe ende på elendigheten og den havner på finn igjen....

De siste årene har såkalte strukturbåter vært på markedet.... ikke alle som har innredet disse i ettertid har nok kunnskap om fuktighet/lufting etc. når de setter igang. faren da er å ende opp med en båt som råtner opp uten at eier er klar over dette...

Skal man handle en større trebåt så er det vel anvendte penger å ta med seg en erfaren/pensjonert trebåtbygger ved besiktigelse....

Jeg har hatt den glede å kunne diskutere med Jeff Lane i mange år og den kunnskapen han og hans likesinnede har, er gull verdt ved besiktigelse og råd underveis hvis man finner seg en brukendes båt...

Edited by Gudrun (see edit history)
....Noe lignenes denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=432426

Er opptatt over å ha noe å gjøre!;) ....

Hallo igjen Kjartan,

Ja, med en slik båt skulle du ihvertfall ikke få problem med "noe å gjøre" i tiden fremover. Såvidt jeg kan se av bildene er komposteringen allerede i god gang og du kan sikkert ta med en sekk settepoteter og satse på avling til høsten :wink:

Fra spøk til alvor; det må da finnes bedre prosjekter å bruke tid og penger på. Hvis du renner over av arbeidslyst så har du jo kystkultursenteret på Engøyholmen i nærheten. Der har man til enhver tid pågående prosjekter, både private og andre. Jeg koblet engang Sleipner93 dit, han hadde stor glede av forbindelsen - og han er mye av samme skru-and-fix-it-typen som du selv er . . . .

Forøvrig skriker både ROGALAND og SANDNES etter ivrige ungdommer av din type :wink:

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hallo igjen Kjartan,

Ja, med en slik båt skulle du ihvertfall ikke få problem med "noe å gjøre" i tiden fremover. Såvidt jeg kan se av bildene er komposteringen allerede i god gang og du kan sikkert ta med en sekk settepoteter og satse på avling til høsten :wink:
Fra spøk til alvor; det må da finnes bedre prosjekter å bruke tid og penger på. Hvis du renner over av arbeidslyst så har du jo kystkultursenteret på Engøyholmen i nærheten. Der har man til enhver tid pågående prosjekter, både private og andre. Jeg koblet engang Sleipner93 dit, han hadde stor glede av forbindelsen - og han er mye av samme skru-and-fix-it-typen som du selv er . . . .
Forøvrig skriker både ROGALAND og SANDNES etter ivrige ungdommer av din type :wink:

Lykke til!

Hei Jan! Ja er forsåvidt sant det du sier her! Er interessert i gamle båter, men finner ingen plass jeg får jobbe noe med den slags!
Har du noen ide for hvem jeg kan kontakte eller hvor jeg skal undersøke?

MVH Ktveiten

MVH Ktveiten

Har du noen ide for hvem jeg kan kontakte eller hvor jeg skal undersøke?

Ta kontakt med Sleipner93; dere to kan helt sikkert ha mye moro sammen og han kan fortelle hvilke råd jeg gav ham....

Vi kan jo snakkes nærmere på D5L-kurset imorgen :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dette så gøy ut!

Jeg var veldig nære å skaffe meg en skøyte i høst. Men så fant jeg ut at jeg får blir ferdig med siste året på skolen først...

Hadde vært veldig morro om du kjøpte denne båten, og du må bare hyle ut når du trenger hjelp :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt