Frøken Fryd Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Det er stor forskjell på hva partneren mener om det å ha båt. Noen er ikke litt interresert i hverken sjø eller båt og forbinder det med ubehag i alle retninger. Andre igjen står opp lørdags morgen og konstaterer at dette blir en fin dag til å dra på sjøen. Hvordan er deres erfaringer? Kom gjerne med tips på hvordan man skal få interressen opp. Dette gjelder nok med barn også, vil tro små barn er lett å få med på båttur mens 14-15 åringer helst ser at ferieturen skal gå med MyTravel. For testens skyld måtte jeg utfordre frøken her en dag, det var snakk om kjøp av større bolig og dette koster selvsagt penger. Jeg prøvde meg med at hvis det ble for gale fikk vi bare selge båten, svaret kom kjapt "Du selger ikke noe båt!" Få høre nå Quote Link to post
Tom Rør Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Jeg tror ikke man skal "tre"båtlivet nedover hodet på partneren hvis målet er å ha et hyggelig båtliv. Min erfaring er at det ikke er alltid fruen ønsker å være med på fjorden, og at det heller er ønskelig å holde på hjemme. Da fyrer far opp bensinåtteren, og drar med godt mot utpå med minstejenta ombord. Ungene er ikke så optatt av at det skal være tropevarme og vindstille, så de synes det er ok uansett virker det som. Følgene av dette, er at både mor og far får ladet batteriene til hverdagen "trenger" seg på igjen. Quote Link to post
hifo Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Her er det mest jeg som ivrer. kjærringa er sjelden med mere en en av dagene på helgeturene . og kansje halve ferien.. . men vår 4 år gamle jente gørrgleder seg til hver gang vi tar avgårde... Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mhemil Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Hos oss er det tilsvarende, nemlig at kona er passe begeistret for lengre turer. Dagsturer og weekendturer i knall vær er topp, men lengre turer sitter litt lengre inne. Tror nok at plassen, uansett båtstørrelse, er grunnen.... ;-) Men, jeg gir ikke opp, og det teller også mye at barna elsker båtlivet. Quote Link to post
Ulv I Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Her er samboer like gira som meg på sjølivet.. Hvorfor vente til lørdag??? vi drar da ut etter jobb på fredagen.. hehe.. Førstemann hjem pakker også bærer det rett i båten. Mini liker seg også på sjøen.. når det blir litt mye bølger så sovner hun like greit.. hehe.. ;) Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Lars H. Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Noe lignende er det her også. Jeg er pensjonist og har alltid fri, men ofte jobber Trude torsdag kveld med fri i helgen. Og det var hun som foreslo at jeg kunne hente henne på jobben 2230 torsdag slik at vi kunne dra rett til båten, ligger over i havnen og dra tidlig fredag morgen for å få mest mulig tid i båten! Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Hos oss er fruen om mulig mere båtgal enn undertegnede. Hun har som kanskje noen har fått med seg, Parkinsons sykdom. Med det følger mye medisiner og bivirkninger av disse. En av disse bivirkningene er rastløshet; starte nye prosjekter som hun ofte ikke kan gjennomføre alene. I båten virker det som de fleste av bivirkningene er fullstendig borte. Fruen slapper av og storkoser seg. I sol og regn, stille og sjø. Så, vi jobber med å få Windy på "blå resept" Quote Link to post
Superkul Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 du er en av oss heldige lars h - jeg hadde det slik jeg og helt til kjerringa ble vettskremt - (og da prater vi ikke om første gang vi kledde av oss) og jeg bare krysser fingrene for at vi får en rolig og varm sommer så hun kommer i siget igjen ungene våres er også glade i sjølivet - alle fra 1,5 år til 18 noen av di eldste er litt vriene men får di ha med no spill / data så er det ok Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
lnjk Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Med fare for å bli sendt til institusjon hvor arbeidsantrekket (meg fortalt) er lange hvite frakker, så gikk det 12 år fra kona begynte å bearbeide meg til jeg gav etter og turbåt kom inn i rederiet Bror min har hele tiden hardnakket påstått at slike som meg som nekter kona å kjøpe båt ikke har lov å gå løse. -Ennå lenge til våren Quote Link to post
20 Fot Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Er av den heldige sorten - hun storkoser seg, og har båten ute på tur på egen hånd også. Quote MVH 20 Fot Link to post
SeaRaymond Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Virker å være jevnt over likt hos de som hittil har uttalt seg og her er det like så, undertegnede iver mest, fruen syntes det er greit og setter vel mest pris på at det gir mulighet for variasjon fra hverdagen. Guttungen på 2 trives heldigvis veldig godt også selv om det er flatskjerm og elias som fenger best innendørs, sover godt ombord gjør vi alle, en bedre en hjemme Quote Link to post
Mouche Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Vi er akkurat like glad i sjøen og alt som har med sjø og båtliv å gjøre. Begge er vi vant med det fra vi var "et glimt i våre fedres øyne"! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
skippy Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Er også heldig der. Hun pakker når hun kommer hjem fredag, jeg kommer litt senere og det bærer rett i båten. Hun får tid å dusje hjemme før vi drar, jeg dusjer som regel i båten mens hun går. Jo fortere vi kommer ut jo bedre.... hvor vi havner??? Skulle været bli dårlig med bølger og mye slag er hun nokså unik. Hun går og legger seg, og sovner Quote Link to post
baatsman Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Nå er nok jeg ganske mye mer glad i båtlivet. Vokst opp med båt. Fruen trives veldig godt i båten, ved godvær. Blåse/regnsomre er pesten. Det har også litt med interessen å gjøre. Hun synes det til tider att det blir mye "tau" i cockpit. Men slapper godt av, spesielt rundt Koster og fredfulle steder, uthavner. Hun lurer veldig på hvorfor jeg som liker fart valgte "seilbåt". Hun titter litt bort på motorbåter med gode solforhold. Men noen ganger seiler vi da etter solen. Spiller ingen rolle for meg, trives uansett på sjøen. Jobber litt med å tenke familie-vær-. Pga trives også når det blåser litt, og vi ser fart på doningen. Men hun bærer med seg noen tonn med "greier" i båten vært år, så trivslen er der I båten virker det som de fleste av bivirkningene er fullstendig borte. Fruen slapper av og storkoser seg. I sol og regn, stille og sjø. Svenning, det er hyggelig lesning. Quote Vi sees! Link to post
Bonus Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 ... Hun synes det til tider att det blir mye "tau" i cockpit. Det fins løsninger på det vet du baatsman .... helt uten tau i cockpit ... Quote Link to post
baatsman Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 (edited) du er en av oss heldige lars h - jeg hadde det slik jeg og helt til kjerringa ble vettskremt - Dette tar tid Jab. Begge barna ble overkjørt av en annen båt og ble sendt på sykehus. Lite båt-turer det året. Men de har kommet seg. Men det ligger nok bak i hjernebarken for det. Men det blir bedre og bedre. Kona var med på 1. tur for henne med ny båt og da blåste det opp til storm på vei til skagen. 22-24 M/s jevnt i 2-3 timer, det satt seg. Og nå har vi rådsmøte hvis det blåser mye. Hvor kommer vinden fra? osv osv. Bankekryss unngås, hvilke seilingsmuligheter finnes osv. Men tålmodighet gjør susen . Edited February 17, 2009 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post
Superkul Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 æsj det hørtes riktig ille ut - det gikk bra tross alt med barna ingen stygge men eller noe håper jeg - kjente det reiv i pappa magan nå Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
baatsman Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 (edited) Jr så ut som en indianer pga blanding av blod/rødt bunnstoff i hodet. Det ble med skrekken, men venninen fikk nakke-sleng, og måtte slutte med idrett, utfordringer med konsentrasjon(hodepine) i skolearbeid. Og har hatt noen tunge stunder i etterkant. Så her gikk det ikke bra. Edited February 17, 2009 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post
Superkul Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 ufff uff ikke bra nakkesleng hode er no drit - har selv en arbeidsulykke for 10 år sia som begynner å gjøre seg gjeldende - og ja hodepine - konsentrasjon osv er ikke noe å spøke med - får håpe det går mot bedre selv om det tar tid og ikke verre da Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
mhemil Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Huff og huff.......dette var ille baatsman Quote Link to post
Goran Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Inntil i år har meg og madammen bare hatt skjærgårdsjeeper til fiske og soldager, dette har hun likt veldig godt. Til sommeren blir det helge -og ukesturer i nye båten, skibsplast 690. Vi er veldig spente på dette begge to, fordi hun lett kan bli plaget med sjøsyke. Jeg har planer om å gjøre turene på hennes premisser (ivertfall til å begynne med..) slik at hun får smaken på dette livet også:-) Hun er ivertfall positivt innstilt og gleder seg til sommeren. Jeg får gjøre som jeg gjorde når jeg kjøpte motorsykkel og hadde hun bakpå for første gang..kjørte rolig og behagelig på flotte landeveier. Etter noen kilometer stoppet jeg og spurte om det gikk greit der bak. Fikk til svar: "dette var herlig..men du kan godt gi litt mer gass" -Jeg var ikke vanskelig å be da:-) Quote Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Elmer Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Hos oss har dette gått litt gradvis. Jeg følte nok at jeg i starten hadde en langt større båtinteresse enn fruen. Etterhvert har den økt betraktelig og nå koser vi oss i like stor grad begge to. Vi planlegger turene begge to, leser kart begge to og tar til oss av storslåtte naturopplevelser underveis begge to. Når vi går fra, eller legger til har vi hver våre klart definerte oppgaver som vi gjør automatisk. Ville ikke hatt båtlivet uten henne for alt i verden!! Quote Link to post
dhjerp Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Begge elsker båtlivet og alt som har med sjøen, kanskje derfor begge er dykkere. Jeg er en del av den nye trenden med mine, dine og våre barn og tydelig at barna har elsket det også. Eldste dattera mi var i Karibien i fjor for å seile i 3 uker og hun og broren ser etter en seilbåt de skal kjøpe sammen......... Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Selv om kona omtaler seilbåter som "Vipp og Vapp" så elsker vi begge sjøen. Vi bor ved den. Vi ser den fra huset, og vi må ha båt. Nå må det snsart bli påske!!! Quote Link to post
Servicemannen Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Vi begge elsker sjøen og har bod i båten i 6 år. Men de eneste positive vi ser med båtliv disse dagene her i Oslo er at Prinsen og Prinsessen ligger til kai. Dem er verstinger i hekkbølger her i Oslofjorden, nå er alt stille. Men vi blir galnere etter som tiden går uten å komme seg ut, har til og med tænket om tur med Kielferge! Man blir desperat... Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts