Fru Charente Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Vi elsker båtlivet begge to, så før helgeturene så prøver vi å spare inne mest mulig tid ved å pakke det vi skal ha med samt fylle kjøleskapet på torsdag. Så reiser vi direkte fra jobb og ut på bøljan blå. Vi tilbringer mest mulig tid i båten så sant det ikke er is da. Vi er også i båten på vinteren der den ligger så stolt i båsen, mens boblene fra bobleanlegget dysser oss i søvn. Vi venter nå med lengsel på at isen skal gå i Frognerkilen slik at vi kan få startet sesongen igjen og mens vi venter har vi allerede booket inn en tur til København sammen med gode båtvenner, må jo få noen bøljer i knea før sesongen starter for fullt. Fru Charente Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 God morgen! Saom alltid veldig hyggelig å starte dagen her Vi har hatt store utfordringer pga forskjellig interesse for dette med båtlivet. Men det har vært en utvikling, fra tragisk start til dette med å finne godfølelsen. (Beskrev det en gang i linken unormale båtfolk. Som en annen også skrev her, i perioder valgte jeg å la vær å starte opp, vi ble i brygga. Fordelen var at kjærringa er ille gla i rødvin, se. Så når ho ble i bedre og bedre humør etter rødvin i brygga, så foreslo ho oftere og oftere at vi ikke skulle dra hjem og legge oss, men overnatte i båten. Dæven døtte jeg har glist for meg sjæl mange ganger, for nå har det blitt sånn at ho forbinder båtlivet med "kosli'", og maser om å komme ut. Langsiktig hjernevaskin, og pensjonsalder smiler til meg allerede 15 år før tida Det BLIR mye båtliv. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
summer family Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Kan ikke si at fruen er så intressert i båtlivet,men hva så? stresser ikke med det ihvertfall.Tror nok mange her har en bedre halvdel som ikke liker båtlivet og som syns det går ALTFOR mye penger til båt.Men nå er det nå en gang sånn at er man vokst opp i båt og at havet og alt det fantastiske med det ligger 50 meter fra huset skal det jaggu noe til at noen skal si til meg at det skal jeg ikke ha.Der går grensa for meg.Ikke misforstå meg har barn som også storkoser seg på havet,har aldri tvinget noen til å like noe som helst.Kona er med på turer men begrenser seg til småturer og det aksepterer jeg helt ut,samtidig med at hun aksepterer at jeg er båtidiot.Jeg mener ikke la noen ta kommando over noe man brenner for,det betyr så enormt mye,alle klare å finne en balanse.For meg er båt en hobby og hvem skal ikke få lov å ha en hobby. Bare husk på det at man lever kun en gang. Skulle bare dra i gang noe her som jeg tror treffer mange som bare føyer og føyer seg for freden. Ps.Har et fortreffelig og godt ekteskap med min kone og barn, det handler om å gi og ta fra seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Rederinnen storkoser seg så lenge det ikke er for heftig vær. Da holder vi oss, ikke på, men inntil land. Aller best synes hun nok det er å kunne slå seg til på akterdekket med et glass hvitvin i lanken og solen skrått inn akter. Vi ligger på 80-90 overnattinger og 100+ bruksdager pr sesong - det sier vel en del. I vinter bruker vi båten som hytte også. Når isen har gått og vårsolen har varmet opp fjorden skal vi ha "katastrofeøvelse". Temaet på akterdekket vil snart bli om vi skal begynne med en MOB-øvelse eller en WOB-øvelse. Eller med andre ord: Hvem skal vi kaste på sjøen først? Akkurat den må vi nok ta en GT på! Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Rastløs Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Tja min bedre halvdel var vel sån passe opptatt av båt. For mye tid og for mye penger mente hun. Da måtte jeg egentlig bare ta et valg, båt eller kone ? . Jeg valgte det siste, og byttet ut kona. Nå har jeg ny samboer, - og hun stor trives med "vær" både på fjellet og i seilbåten. Så nå har jeg nesten nærmet meg paradis. ( selvom skillsmissen gjorde at jeg ikke fikk råd til å kjøpe en litt større båt i år) Sitér dette innlegget Link to post
Tor313 Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) jeg er avhengig av tid i båten for å fungere, og heldigvis har min bedre halvdel overhodet ingen problemer med dette, heller ikke att mesteparten av mine penger går til båten i tilegg kan ikke min sønn på 3 år få nok av båten til pappa Redigert 18.Februar.2009 av Tor313 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 ... eller en WOB-øvelse ... Dette kan bli gøy Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 I mitt tilfelle er det dattra på 8 år som deler gleden på samme nivå som meg.Men utrolig koselig det også Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Min forrige samboer (brudd i fjor) syntes ikke båtlivet var noe for henne, så hun er byttet i år i håp om at denne koser seg mere ! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) Her er mine 10 bedste råd til hvad man skal gøre for at sikre sig fiasko. Alle 10 regler har jeg selv afprøvet - så jeg ved at de virker rigtig godt til at skabe modvilje og aversion overfor bådlivet: Ti ting man skal gøre hvis man vil sikre sig at ægtefællen får et DÅRLIGT forhold til bådlivet: 1. Servere bådkøb som "fait accompli" - ikke involvere Fruen før købet er næsten i boks. 2. Købe båd uden lukket toilet 3. Insistere på at prioritere hestekræfter og sødygtighed over komfort og køkkenindretning 4. Købe båd med gammel, ustabil motor så ferierne bliver forvandlet til reparationsophold med olie overalt og sejlturene præges af motorstop og bugseringer. 5. Tage konen med ud i båden uden at man selv har tilstrækkelig rutine og sikkerhed. 6. Forklare tingene dårligt og derfor blive nødt til at råbe og skælde ud under til-lægning 7. Gå ud i dårligt vejr med kone og børn 8. Insistere på at tage det fulde ansvar for sejladsen og ikke "uddanne" kone/børn til at sejle selv. 9. Benytte alle forårsweekender til at tvinge familien med på bådtur og blive sur og indelukket hvis teenagedatteren ikke gider at tage med og dermed tvinger hele familien til at blive hjemme. 10. Tilrettelægge ferier og bådture med meget faste planer, der gør at man SKAL videre til næste havn hele tiden og SKAL sejle hjem den sidste søndag inden ferien slutter - uanset vejr og vind. Se også punkt 7 Andy Redigert 18.Februar.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Kona hadde ikke vært på fjoden før vi møttes for 5 ås siden. Jeg hadde da en cobra 28 som vi hadde en kjempe ferie med og dermed var hu bitt av basillen. Hu kan ikke vente med og dra ut i båten hver dag hvis været er bra. Hun er midlertidig ufør pga diabetes, så hun går hjemme. Allt er pakket og båten står og går på tomgang når jeg kommer fra jobb Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Hansa666 Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Jeg for min del er heldig som har en kone som har vokst opp i båt og elsker sjølivet. MEN det er et par ting som jeg bevist gjør... 1. Lar fruen bestemme farger, interiør detaljer og jeg kommenterer dette ALDRI 2. Fastsetter ikke summer for hva hun kan handle til båt 3. Diskuterer hjemme hva nytt vi må ha, og lar henne være med å bestemme 4. Masse rødvin ombord 5. Maser ikke på hva jeg styrer med av detaljer/oppgraderinger SÅ jeg gleder meg til ferien og fruen er i støtet Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 4. Masse rødvin ombord Denne er viktig ! Da får man øllen for seg selv ! Eller brusen, da Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Kona hadde ikke mye båterfaring da vi kjøpte Tora. Men hun er den fødte matros. Er stadig aktiv og vet alltid hva hun skal gjøre og hjelpe til med. Slipper å kommandere noe som helst. Hun storkoser seg i båten og er stort sett med på hver eneste tur. Jeg vet at jeg er en heldig mann! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mariell Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) Fruen er nesten like båt gal som meg. Hun sitter forøvrig oppe i stua og syr nye gardiner til båten nå. I år vært med på å pusse og lakket dørker. Men hun er ikke så glad i for mye bølger. Mener hun at været er for dårligt til å gå så blir vi liggende der vi er. I den perioden av sommeren som jeg er på jobb, så vurderer Turid i år å bruke båten som hytte. På sommeren så reiser vi på vannet den dagen jeg kommer hjem, og er hjemme, dagen før jeg skal reise igjen. Var ett år jeg kom hjem etter en 2 dagers hjemreise fra Vest- Afrika. Alt var klappet og klart for å reise på vannet, men jeg ville gjerne ha en dush først. Da ble hun sur, og lurte på om jeg ikke kunne vente til vi kom ombord og ta en dukkert i stedet. Fikk under tvil tillatelse til en 5 minutters dush. Redigert 18.Februar.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) Det som går gjennom innleggene her som en rød tråd er at konene ikke liker så dårlig vær så da ligger vi i ro, eller går i le etc. etc.. Ja skyld på kona for vi gutta kan vel ikke få nok av bølger og vann i håret Redigert 18.Februar.2009 av Kingsea (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mariell Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 avslørt Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Superkul Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 fillern - ok da ......... jeg liker ikke heftig bølger og drittvær jeg heller Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ribtjenester Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 He he kona bryr seg ikke om bølger. I sommer snudde jeg nede ved verdens ende da vi skulle krysse over til østsiden. Bølgene slo over dekk og vidskjerm. Hu syntes det var greit og snu da, men hu fåreslo og sette opp kalersjen for da hadde jo ikke vannet kommet oppi båten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) Forholdet til båt er kanskje godt beskrevet her I år skal kona lære å kjøre båten skikkelig, dvs kartlære og manøvrering. Havnemanøvre fikser hun greit ettersom vi har et slikt "alle kan legge til" system (IPS). Men høyfartsnavigasjon vil hun trenes i. Samt MOB manøvre (tør ikke hoppe selv ennå - så fender får duge inntill videre). Konas interesse har over tid økt med båtstørrelsene vår. Men det holder nå Kona har også lurt på om det virkelig trengs å ta opp båten om vinteren. Hun ser gjerne at vi bruker båten mer. Redigert 18.Februar.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Vi er begge (alle tre) glade i båtlivet. Guttungen på 8 år vil helst ut i uthavn der han kan utforske på egenhånd (tar seg en ro-tur i gummibåten. Fruen finner boken og et glass rødvin og koser seg (eller et teppe - og sovner) Når vi nå kjører, prøver vi å unngå de største bølgene. Vi har prøvd store bølge - og vi liker det ikke (nei, ikke jeg heller). Vi vet hva båten tåler, og det er mer enn oss..... Minstemann liker seg best på "rommet sitt" og ligger der og spiller Nintendo. Jeg sliter også litt med å få fruen til å ta over roret litt oftere. Og hun har ennå ikke prøvd å legge til. Jeg presser ikke på, men hinter litt om at det er lurt at hun også kan dette. Fruen var også med på båtmessen i helgen, og vi liker begge samme båt (men det begynner å gå med fryktelig mye penger til dette nå ....) Om vinteren er det stort sett bare jeg som bruker båten Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
hifo Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 "fruen" syter med å ta rattet hvis jeg må på do , hvis det er trafikk i nærheten. så jeg kjører som oftest langt unna nærmeste båt for å gå på do ( eller sitter på do for de som ikke skjønte det :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Superkul Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 den som spiser mye driter mye Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mor Amica Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Selv om han kankje ikke er like hard angrepet av maritim galskap som meg, har jeg ingen problemer med å overbevise min bedre halvdel om at all vår fritid skal tilbringes på sjøen (såfremt det ikke er elgjakt da). I likhet med mange av de omtalte fruene i denne tråden, er jeg ikke særlig glad i urolig sjø, men jeg har en halvdel som har forståelse for og tar hensyn til dette. Er været for dårlig legger vi turen innaskjærs. Vi koser oss på sjøen begge to og er alltid sammen når vi drar på tur. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
TrondT Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Sjefen er rett og slett litt misfornøyd med marsjfart, og kunne nok også tenkt seg både litt større og nyere båt...ellers så synes hun båt er topp TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.