Tine IV Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Så kommer dagen's spørsmål fra en som har megapeil på strøm , det skjønner dere kansje .Måler strøm ombord i en kontakt i motorrommet og nede i kjeller'n bak , skal lissom være 220 v i dem kontaktene . Men har kun ca 148 v på den ene lederen å til jord når jeg måler ,da trur jeg at den ene kretsen har tatt kvelden .Har jo 220 v i hele båten ,men ikke under dørken i dem to kontaktene jeg nevnte .Kan dette på bildet ha noe med saken å gjøre , eller er det enten så funker det ,eller ikke ? Måler jeg i den ledningen som går ned i dem røde greiene på bildet , så er det 220 v der . Har på panel en 220 v A og en 220 v B . A lyser grønt mens B lyser rødt . Ikke så mye å bli klok av denna forklaringa tipper jeg ,men kan dem røde på bildet ha noe med detta å gjøre ? eller kan jeg glømme dem ? Litt morro med strøm ,når man er mega grønn .Måle 12 v er nesten ok , men å måle 220 v, da blir jeg smånærvøs da jeg ikke liker strøm på den måten .Ok med strøm i kontakta ,men ikke å klå på det å måle å surre . Tine IV Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hva er dem røde , sikringer ? .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
index Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ser ut som overspenningsvern synes jeg, for å beskytte ved lynnedslag og liknende. Hvilken spenning har du mellom de to kontaktene? Hva du har av spenning til jord er ikke så veldig interessant, så lenge du har korrekt spenning ut... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fanafjord Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ikke så mye å bli klok av denna forklaringa tipper jeg Helt enig Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
20 Fot Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 I underkant av de røde dingsene ser det jo ut som at alt er koblet i sammen med en bro ??? Quote MVH 20 Fot Link to post
avsluttet Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 jeg kan jo forsiktig prøve meg å synse her.. måler du mellom en pol og jord skal du få halvparten av spenningen (220v). er ikke 148V kanskje var litt mye da. ..? Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 er det ikke roten av 3 en da måler... eller tenker jeg 3-fase nå mon tro... Quote Link to post
BjA Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 (edited) Er de to "sikkringene" koplet sammen på undersiden, og videre koplet sammen med gul/grønn kabel ? Edited February 17, 2009 by BjA (see edit history) Quote Link to post
horg Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Det ser ut som et overspenningsvern iflg. koblingen, du måler 220v da skal du måle ca. 127v mellom fase og jord (220v/SQRT(3) = 1,73). Hvor måler du 148v ? Quote Link to post
Tine IV Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Er de to "sikkringene" koplet sammen på undersiden,og videre koplet sammen med gul/grønn kabel ? Dem er kobbla sammen i bunnen ja , med jord . Det går jo en leder inn i vær av dem to røde , så går dem i sammen i bunn til jord .Sånn må det være , kan da ikke se så feil heller . Men det er jo litt artig når du har null peil da , tenkte for dere som kan dette . Men sånn er det jo bare ,litt kan jeg også kobble å surre litt.Men når det dukker opp sånna raringer så ,da blir det værre . Det kommer jo en kaben med 3 ledere ut fra landstrøms boxen ved siden av , så går det da en leder til vær av dem røde boxane inn på toppen også sammenkobble til jord i bunn. Da jeg ikke har / får strøm i dem kontaktene i motorrommet og baki kjeller'n ,så må jeg jo starte et sted . Som jeg sa så måler dem kontaktene ca 140 v , fra en leder og jord .Så for meg virker det som det har gått en kurs ? Må vel få tak i en som har litt peiling på detta , må ha strøm i underetasjen .Kjekt med varmovn i motorrommet og til laderen av startbatteriet til generatoren baki , håpa på at dette skulle være i vater jeg da .Da dem lissom har gått over hele systemet å bytta ting som var smådårlig , men noe skal det jo være . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tine IV Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Hvor måler du 148v ? Jeg måler ca 140 v i dem to kontaktene som jeg prøver å få srøm i , den ene i motorrommet .Så er den vidrekobbla til en kontakt til baki kjeller'n , til en kontakt der .Som skal gå til batteriladeren til generatoren . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Aquarius Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Jepp, ser ut som to dårlig kapslede/isolerte overspenningsvern ja. Vet ikke helt hvor disse står, men ville spandert en kapsling/boks å montere de i. 220V A og 220V B Du har ikke to landstrømsinntak da, et akter (A) og et i baugen (B) med varsling av hvem som er tilsluttet? Quote Mvh Aquarius Link to post
Trophy Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Du må måle på begge lederne i kontakten. Jeg gjorde samme feilen selv. Kasta vekk en del tid på det Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
eysteind Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Eller at B kommer frå generator? Quote Link to post
horg Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Har du målt spenningen ut fra sikkringene som går til "kjelleren" ? Quote Link to post
BMP Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Det er to helt normale overspenningsvern og de ser ut til og være helt riktig koblet. Hvær av dem inneholser en VDR motstand som kobler nettet til jord slik at den forankoblede sikringen løserut om en overspenning oppstår. Slike burde finnes i alle båter og hus. Quote Link to post
Tine IV Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Har du målt spenningen ut fra sikkringene som går til "kjelleren" ? Ikke helt sikker på hvor dem kommer fra ,men mener å ha funnet den kabelen som går bakover til kontaktene .Inne i sikkringskapet finner jeg den kabelen igjen , uten strøm på . Der det står 220 v A å lyser grønt og der det står 220 v å lyser rødt , må vel være riktig da det kun er en pære der på vær av A / B. Trur kansje det er best å få tak i en som kan detta , så det ikke smeller inni der til slutt .Pleier å få knota det til , men som sagt så er strøm ikke min sterke side . For å få strøm i dem to kontaktene under dørken , så må jeg trykke inn en sikkering det står noe sånn som wintersulthz.Da skal det bli strøm i disse har jeg fått beskjed om av selger , men det hjelper lite å trykke inn den .Den lyser på panelet da jeg trykker den inn , så den sikkringen er vel iorden. Dette er sikkert en mega filleting , noe så dumt som å trykke på en knapp til eller noe .Men har prøvd det meste av knapper , men kan jo være en dings som har tatt kvelden . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tine IV Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Vet ikke helt hvor disse står, men ville spandert en kapsling/boks å montere de i. Dem står montert under kjørestolen , mest sannsynlig det tørreste stedet ombord i båten .Så vil tru at dem står trykt å godt ,der er også div til Raymarine utstyret . Så det er både varmt å tørt der , så da er vel det ok sånn det er vil jeg tru ? Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Aquarius Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Sikringskursen "Winterschutz" virker jo som en fornuftig beskrivelse for stikk under dørken (for frostsikringsovner). Om du nå ikke får strøm i denne kursen, kan det hende at du har en velgebryter et sted for "normal landstrøm" og "opplagslandstrøm" med lokal jording hhv landstrømsjord. Mulig også tilkoblet forskjellige stikk. Derav de to A og B indikasjonene. Aldri sett dette før, så det er bare et forslag Quote Mvh Aquarius Link to post
MartinThomassen Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 De røde kompnentene ER overspenningsvern, og gir forbindelse til jord(undersiden) ved lynnedslag o.l. så lenge du måler 220V på toppen av disse, er de intakte. Det at du måler høyere spenning enn 127V på den ene fasen, er helt vanlig,pga vanlige jordfeil i Noregs IT - nett. Men hvis du ikke har 220V mellom fasene, er det jo noe galt. Mål ut fra sikringene til kursen og jobb deg utover,mål ved hvert "knutepunkt".Lykke til,hilsen elektrikeren! Quote Link to post
Tine IV Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Den ledningen som kommer fra under dørk , å inn i sikkringskapet . Den er kobbla inne i skapet ,der er det null strøm .Så må være en bryter til ,eller at det er noe galt med strømtavla mi .Det er en 220 v lampett som slukner når jeg trykker inn 220 v B , så det er jo strøm der selv om det er ei lampe med ei lita 220 v pære i . Skal gå rolig over panelet imårra , skrur det løs å ser bak igjen .Kan jo være en ledning som har løsna som jeg overså , så da ser vi. Mener bestemt det var vame i den ovnen i motorrommet ,den første turen jeg var å så på båten . Sønn til selger som er elektro gutt , selger å driver med el-båtutstyr og montering osv . Han sa det bare var å trykke inn wintersulthz , så blei det strøm i kjeller'n . Men lett å si det Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Khaoz Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Jeg ville tatt en telefon til selger. Sparer deg for mye "knoting". Quote There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Tine IV Posted February 18, 2009 Author Share Posted February 18, 2009 Ser du i innlegg 19 i denne tråden , var det nettopp det jeg gjorde . Blei da fortalt , at det bare var å trykke inn knappen . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
dhjerp Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Du har jo fått grei forklaring på "de røde". 220V er ikke så komplisert å måle på dersom du er vant til å måle på 12V. Bare husk at målingen skjer mellom fasene og ikke mellom fas og jord, for som forklart tidligere er det ofte en jordfeil på nettet i Norge. Veldig enkelt å måle dette, inntakskabelen har 3 ledninger og du skal måle mellom de 2 som ikke er gul/grønn. Jeg ville startet ved inntaket og målt over og under sikringene, altså mellom sikringene og ikke mot jord. Har du strøm både over og under her er det bare å gå videre til neste koblingspunkt å gjøre det samme der. Er vel lite trolig det er en bryter som må slås over/trykkes inn når selger ikke vet annet enn at "wintershutz" må trykkes inn. Kanskje er det en ledning har løsnet et sted, men når du sier du har 220V A og 220V B er dette da merket på 2-polete sikringer? Inntakskabelen går vel direkte til et sikringsskap? Quote Link to post
Tine IV Posted February 18, 2009 Author Share Posted February 18, 2009 Strømmen går jo inn i boxen ved siden av dem røde , så derfra å inn i skapet bak på bildet under . Bak skapet er det ikke så lett å skjønne hva /hvor en skal måle , men må jo være noe der . Så en liten sjekk til så kansje , hadde ute den fronten igår å titta litt bak der men Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
dhjerp Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 (edited) Jeg har aldri sett et slikt panel, men kan vel synse litt siden jeg jobber med strøm på land? Er ikke dette brytere og ikke sikringer? I såfall går 220V gjennom noen sikringer et annet sted. Har du 2 stk 220 V kurser i båten så skal både den røde og den grønne dioden lyse, men det høres ut som om lampa di går på A og at spenningen til denne forsvinner når du legger inn B? Enten det eller så lyser den grønne når du har 220 V tilkoblet og den røde når kursen er hel........... Hmpf, ble nysgjerrig nå så hadde båten ligget i Vestfold eller Telemark kunne du satt på kaffen. Edit; Er ikke dette i en Princess? Den er vel engelsk og så har du et panel med tysk tekst? Edited February 18, 2009 by dhjerp (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.