jorhan Startet 18.Februar.2009 Del på Facebook Startet 18.Februar.2009 Lurer på om noen kan hjelpe meg med en liten sak her. Hvis dere ser på bildet så lurer jeg kort og godt på hva den blanke tingen til venstre for oljefilteret er for noe. Står ikke nevnt i instruksjonsboka i det hele tatt. Motoren er en VP TAMD31A 1986 mod. Jeg har kjøpt den brukt. Delen er koblet direkte opp til eksosbendet via en stang som igjen er koblet til et spjeld inne i eksosbendet. Skal spjeldet være helt rundt eller ikke. Dette spjeldet er ikke det. Tenkte kanskje at det hadde blitt tært istykker og at det må byttes. All info mottas med takk. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hva er dette? .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Det er ikke ei elektrisk sirkulasjonspumpe da??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Det er den såkalte røykbegrenseren. På tomgang stenges et spjeld i eksosbendet for å redusere hvitrøyken ved kaldstart på VP31/41A motorene. Har lett for å sette seg fast og blir derfor ofte fjernet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Skjønner litt mer. Denne røykbegrenseren styrer seg selv da eller? Trykk styrt? Som nevnt tidligere er jeg litt usikker på hvordan det skal stå montert. Skal den stå åpen eller lukket ved start av motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Den skal vel gi raskere varm motor ved oppstart, tror den er stengt ved kaldstart og åpner etterhvert som varmen kommer. Sørg for at den fungerer godt, du vil se at den beveger seg ved oppvarming av motor. Som Svein Ha sier så er det mange som fjerner den, men personlig tror jeg at den har en god funksjon, derfor er den der også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Den blanke tingen er en solenoid -dvs. mekanismen som stenger/åpner speldet i eksosbendet som SveinHa beskriver. Den styres "elektronisk" med signal indirekte fra gasspaken. Enkleste kontroll av denne er å stoppe motoren, men sett på "tenningen". Så setter du båten i gear framover. Så gir du forsiktig "gass" når du får flyttet gasspaken litt framover skal du høre et klikk - og spjeldet skal da åpne seg. Når du så drar gasspaken helt "tilbake" skal klikket komme på nytt og spjeldet lukkes. Mekanismen er egentlig en røykbegrenser, men samtidig vil den jo skape litt ekstra mottrykk når motoren går på tomgang og dermed muligens noe høyere motortemperatur. Mange (de fleste??) som har denne mekanismen har enten fjernet den, eller den virker ikke - dette fordi spjeldet har lett for å brenne seg fast, dermed ryker solenoiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Supert, fått svar på det meste da det eneste jeg lurer på da er om spjeldet skal være helt eller ikke (rundt)? Mitt spjeld er som nevnt tidligere ikke det. Noe må den jo eventuellt slippe igjennom ved kaldstart hvis jeg har forstått det riktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Litt åpning må det være ellers vil motoren stoppe hvis den ikke får slippe ut eksosen. Trodde bare det var lastebiler som hadde dette for motorbremsing, har slik på min Volvo f6. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Da vet jeg vel det jeg trenger å vite da Da er det bare å få smurt dette godt inn og montere det sammen igjen. Har sagt det før og sier det igjen dette forumet er genialt. Her får man svar på "alt". Synd det er så mye snø. Missforstå meg rett, koselig med snø men de måker jo ikke noe som helst i båtforeningen min Kommer ikke til noe sted. Motoren er klar til å løftes inn men kommer som sagt ikke fram med kranbil pga all snøen Klør i fingra etter å fortsette... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Sett en slik en før jorhan? Selges på FK for en billig penge. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Du har nok fått svar på det meste.Eneste kan være at den er ettermontert siden den ikke er omtalt i instuksjonsboka.Da kan det være at den må slås av og på med en egen bryter og ikke automatisk.I såfall er der vel en ekstra bryter for dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FinnC Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Styringen av denne solenioden er en mikrobryter som sitter under en brakett på toppen av dieselpumpen hvor gasswiren kommer inn. Denne føler på posisjonen til gassarmen på pumpen og er justert for ut/inn kobling ved ca. 1500 rpm Redigert 18.Februar.2009 av FinnC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Sånne har jeg sett før rem. Selger dem til å med på jobben min. Ser ut som det er noe sånt som må til Skal klage litt til båtforeningen først så får vi se om det skjer noe. Hvis ikke så er det fram med snøskuffe og snøfreser. kan ikke vente på at all denne snøen skal forsvinne av seg selv. Tar for lang tid gett... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Jeg hadde en sånn på forrige båt. Den virket ikke. Jeg undersøkte og fikk tilbakemelding at dette var noe Volvo prøvde for å prøve å begrense hvitrøyk ved oppstart. Det var mislykket. Solenoiden var oppbrent, ny var vanvittig dyr, test med åpent og lukket spjell ved oppstart viste ingen forskjell. (Det var stor forskjell under gange!) Jeg demonterte hele tulleklumpen, surret spjeldet i åpen tilstand og kjørte lykkelig i 16 år uten å savne den! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SEMA Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Røykbegrenseren på min AQAD31A er inntakt. Har passet på å smøre den godt før sjøsetting hver vår. Det er ikke noen katastrofe om den ikke virker og man slipper litt vedlikehold. Men å si at den har ingen virkning er ikke min erfaring. Jeg merket tydelig mindre røyk under oppstart med spjellet lukket. Det er også noe mindre røyk ved tomgang og varm motor. Dersom solenoiden går i stykker er jeg ikke sikkert på om jeg vil kjøpe ny til prisen Volvo forlanger. Da vil jeg eventuelt leve uten. Sitér dette innlegget Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt) Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26 Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Har hørt om folk som dropper soloiden og lager seg en enklere mekanikk sjøl fra Biltema eller lignende. Benytter gjerne er chokewire og styrer spjeldet manuelt fra førerposisjon. Tror det var "Saga" som med hell hadde laget seg en slik løsning. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.