Jump to content

Y-løsning opplegg for septik

Sebaldus

Recommended Posts

I forbindelse med prosjektet montere septiktank om bord lurer jeg på om noen har tips til gode løsninger. Det som er handlet inn så langt er en liten tank, 5 meter septikkslange fra Biltema (ja – skal komme med erfaringer vedrørende kvaliteten på denne), Whale-3 veis ventil samt en Jabsco maceratorpumpe.

Dass og tank har 38mm stusser og pumpen 38mm inn og 25 mm ut.

Planen er å bruke 3 veis ventilen til å sende dritten enten i sjøen eller til tank. Da tenkte jeg kappe eksisterende septikkslange som går fra dass til bunnventil på ca det høyeste punktet og her sette inn en eller annen 3 veis løsning der en slange går til bunnventil, en slange til dassen via Whale ventilen og den tredje slangen går til den elektriske pumpen. Her må det altså forefinnes en overgang mellom 38mm og 25mm.

Spørsmålet er da hvordan dette løses. En løsning med vanlig messingbend er jeg litt skeptisk til – har mer lyst på en Y-løsning som det aner meg at gir mindre sjanse for at noe skal gå tett. Synes dog mye av det som er å få kjøpt virker spinkelt og jeg er redd for lukt gjennom plasten.

Hvordan har resten av folket løst dette om bord?

Hadde plast tank i forrige båt, ingen lukt.

Fra toalett til 3 veisventil-- et løp til sjø(topp av T over Bunnventil/utløp) og et løp til topp tank.

utløpet fra tank går in til en T rett over utløpet til sjø

Ventiler står her ved T

en står som bunnventil ved utløp

en står på inløpet til T som kommer fra Bunn av tank.

toppen på denne T kommer direkte fra Toalett.

---------------

Hvis tank tetter seg i utløp, så kan bunnventil stenges(til sjø) ventil in i tank åpnes(hvor slangen eller i bunn av tank har gått tett.

Da kan man bruke Pumpa på toalettet til å trykke/pumpe, sjøvann in i bunn av tank for å åpne opp.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå gikk ikke min tank tett noen gang på 5 år.

men dette burde funke fint.

Jeg tømte tanken ,og lot ikke dritten stå lenger i denne en den måtte. og flushet alltid godt med sjøvann igjennom.

-------

Håper at du forstod opplegget.

Dette vil gi mindre søl,

lykke til.

Edited by careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Spørsmålet er da hvordan dette løses. En løsning med vanlig messingbend er jeg litt skeptisk til – har mer lyst på en Y-løsning som det aner meg at gir mindre sjanse for at noe skal gå tett. Synes dog mye av det som er å få kjøpt virker spinkelt og jeg er redd for lukt gjennom plasten.

Skal du ha en Y-løsning så er det nok helt sikkert en eller annen "smed" som kan produsere en slik til deg, og som holder til "evig" tid. Hadde samme tanke i hodet som du har her, så jeg sveiste min egen versjon av rustfritt. og ser ikke for meg at denne skal ta kvelden med det første! Rustfritt Y-stykke og doble gode klemmer gjorde susen i mitt tilfelle ihvertfall!

Hvorfor ikke ha alt til tank, og heller tømme den litt oftere? Det gir mer gjennomskylling av tank i samme slengen, bare en fordel etter mitt syn! Eller har jeg oversett noe her?

Selv har jeg et slikt opplegg, og det fungerer helt optimalt for min del! Ingen ventiler som kan stå i feil stilling, eller bend som kan tette seg. Det enkle er ofte det beste, er det ikke det Rema sier?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hvorfor ikke ha alt til tank, og heller tømme den litt oftere? Det gir mer gjennomskylling av tank i samme slengen, bare en fordel etter mitt syn! Eller har jeg oversett noe her?

Selv har jeg et slikt opplegg, og det fungerer helt optimalt for min del! Ingen ventiler som kan stå i feil stilling, eller bend som kan tette seg. Det enkle er ofte det beste, er det ikke det Rema sier?

Ei fult brukbar løsning det der også... i de aller fleste tilfeller. Jeg synes bare at det kan være greit å ha backup til sjø hvis ett eller annet uforutsett skulle skje... I 99,9 % av tilfellene er det godt nok!

Har tanken oppunder dekk.

Utløpet fra dasspumpa går til en T med ett rør opp til tanken. På dette røret står det en kuleventil.

Det andre røret fra Tstykket går ned til overbordventilen.

Kan således velge å pumpe til tank eller overbord.

Med begge ventiler åpne tømmes tanken. Hele greia er laget med rør, ikke slanger.

Mange takk for gode tips. Har troen på frifall jeg også men var vanskelig å få dette til uten å lage en ekstra skroggjennomføring som på også ville kommet på et utilgjengelig sted. Satser derfor på at pumpe vil fungere. Noen som har erfaring med å spyle med spylepumpen gjennom luftingen under tømming for å løse opp litt i godsakene?